Článek
Výpadek spotřební daně z benzínu a nafty, tradičního zdroje příjmů státní pokladny, začíná být v některých ekonomikách, kde se elektromobilita rychle rozvíjí, významným problémem. S rostoucím počtem vozidel na elektřinu postupně klesají výnosy z paliv, a vlády tak hledají nové mechanismy, jak vyrovnat rozpočet. Podobné diskuse se očekávají i v České republice, kde růst elektromobility bude otázkou několika příštích let.
Ve Velké Británii vláda oznámila zavedení takzvané daně za každý ujetý kilometr pro elektromobily a plug-in hybridy. Od dubna 2028 budou řidiči elektromobilů platit tři pence za každou míli, u plug-in hybridů bude sazba poloviční, tedy 1,5 pence. Tento krok reaguje na postupný propad výběru spotřební daně z paliva, který souvisí s přechodem na elektromobilitu. Podle Úřadu pro rozpočtovou odpovědnost Spojeného království má nová daň přinést státnímu rozpočtu až 1,1 miliardy liber v prvním roce a v následujících letech se očekává růst na 1,9 miliardy liber ročně. Systém nebude založen na neustálém sledování GPS nebo telematice. Řidiči odhadnou svůj roční nájezd a skutečné kilometry se ověří při každé technické prohlídce vozidla. V případě odchylek budou moci doplácet zpětně.
Britský příklad není ojedinělý. Island již zavedl poplatek pro elektromobily ve výši šesti islandských korun za kilometr. Cílem je částečně kompenzovat výpadek příjmů z daní na fosilní paliva a udržet financování silniční infrastruktury. Podobné modely, známé jako vehicle miles traveled tax, tedy daň podle počtu najetých kilometrů, jsou diskutovány i v dalších evropských zemích a představují moderní nástroj pro financování dopravní sítě.
Zavedení takové daně však vyvolává řadu otázek. Na jedné straně je zde reálná potřeba států zajistit financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury. Na straně druhé kritici upozorňují, že nový systém může snížit jednu z klíčových výhod elektromobilů, tedy nižší provozní náklady. Komplikované odhady ročního nájezdu a následná kontrola mohou být pro řidiče nepohodlné a potenciálně neprůhledné. Existuje také riziko, že zvýšené náklady zpomalí masovou adopci elektromobilů, která je pro státy žádoucí z ekologických i ekonomických důvodů.
V České republice se podobný systém zatím v krátkodobém horizontu nezdá pravděpodobný, ale asi se mu nevyhneme. S rozvojem elektromobility totiž budou pravděpodobně přicházet debaty o nových formách zdanění. Přechod na elektrická vozidla znamená nejen ekologickou výhodu, ale i nutnost redefinovat daňové mechanismy. Diskuse bude muset zohlednit technické možnosti přesného měření najetých kilometrů, spravedlivé rozdělení zátěže mezi domácí a firemní vozy a politickou akceptaci daně pro řidiče, kteří již investovali do nákupu elektromobilu.
Zavedení daně z provozu elektromobilů je tedy reálnou odpovědí států na propad tradičních daňových výnosů. Příkladem je zmíněná Velká Británie, která plánuje spustit pay-per-mile daň od roku 2028. Tento posun ukazuje, že státy připravují nástroje, které umožní financovat infrastrukturu i v době, kdy bezemisní vozidla přestanou přinášet tradiční palivové daně. Česká republika bude muset podobnou otázku řešit, až se elektromobilita stane běžnou součástí silnic. Podle optimistů to může být už velmi brzy





