Hlavní obsah

Nová daň pro elektromobily se blíží. Česko se výpadku příjmů z paliv asi nevyhne

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Dobíjení

Byla to jen otázka času. Výpadek státního příjmu v podobě spotřební daně u klasických paliv není, s ohledem na nárůst počtu elektromobilů, zanedbatelný. A tak první státy zavádí poplatek za každý ujetý kilometr.

Článek

Výpadek spotřební daně z benzínu a nafty, tradičního zdroje příjmů státní pokladny, začíná být v některých ekonomikách, kde se elektromobilita rychle rozvíjí, významným problémem. S rostoucím počtem vozidel na elektřinu postupně klesají výnosy z paliv, a vlády tak hledají nové mechanismy, jak vyrovnat rozpočet. Podobné diskuse se očekávají i v České republice, kde růst elektromobility bude otázkou několika příštích let.

Ve Velké Británii vláda oznámila zavedení takzvané daně za každý ujetý kilometr pro elektromobily a plug-in hybridy. Od dubna 2028 budou řidiči elektromobilů platit tři pence za každou míli, u plug-in hybridů bude sazba poloviční, tedy 1,5 pence. Tento krok reaguje na postupný propad výběru spotřební daně z paliva, který souvisí s přechodem na elektromobilitu. Podle Úřadu pro rozpočtovou odpovědnost Spojeného království má nová daň přinést státnímu rozpočtu až 1,1 miliardy liber v prvním roce a v následujících letech se očekává růst na 1,9 miliardy liber ročně. Systém nebude založen na neustálém sledování GPS nebo telematice. Řidiči odhadnou svůj roční nájezd a skutečné kilometry se ověří při každé technické prohlídce vozidla. V případě odchylek budou moci doplácet zpětně.

Britský příklad není ojedinělý. Island již zavedl poplatek pro elektromobily ve výši šesti islandských korun za kilometr. Cílem je částečně kompenzovat výpadek příjmů z daní na fosilní paliva a udržet financování silniční infrastruktury. Podobné modely, známé jako vehicle miles traveled tax, tedy daň podle počtu najetých kilometrů, jsou diskutovány i v dalších evropských zemích a představují moderní nástroj pro financování dopravní sítě.

Zavedení takové daně však vyvolává řadu otázek. Na jedné straně je zde reálná potřeba států zajistit financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury. Na straně druhé kritici upozorňují, že nový systém může snížit jednu z klíčových výhod elektromobilů, tedy nižší provozní náklady. Komplikované odhady ročního nájezdu a následná kontrola mohou být pro řidiče nepohodlné a potenciálně neprůhledné. Existuje také riziko, že zvýšené náklady zpomalí masovou adopci elektromobilů, která je pro státy žádoucí z ekologických i ekonomických důvodů.

V České republice se podobný systém zatím v krátkodobém horizontu nezdá pravděpodobný, ale asi se mu nevyhneme. S rozvojem elektromobility totiž budou pravděpodobně přicházet debaty o nových formách zdanění. Přechod na elektrická vozidla znamená nejen ekologickou výhodu, ale i nutnost redefinovat daňové mechanismy. Diskuse bude muset zohlednit technické možnosti přesného měření najetých kilometrů, spravedlivé rozdělení zátěže mezi domácí a firemní vozy a politickou akceptaci daně pro řidiče, kteří již investovali do nákupu elektromobilu.

Zavedení daně z provozu elektromobilů je tedy reálnou odpovědí států na propad tradičních daňových výnosů. Příkladem je zmíněná Velká Británie, která plánuje spustit pay-per-mile daň od roku 2028. Tento posun ukazuje, že státy připravují nástroje, které umožní financovat infrastrukturu i v době, kdy bezemisní vozidla přestanou přinášet tradiční palivové daně. Česká republika bude muset podobnou otázku řešit, až se elektromobilita stane běžnou součástí silnic. Podle optimistů to může být už velmi brzy

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz