Článek
Výběr ojetých vozidel určených k dalšímu prodeji je u některých prodejců stále přísnější. Automobily, které vykazují nadměrnou poruchovost nebo konstrukční slabiny, jsou systematicky vyřazovány z nabídky, a to i přesto, že mezi nimi figurují oblíbené modely napříč Evropou. Z databází prodejců tak mizí desetitisíce aut. Od běžných rodinných SUV po luxusní elektromobily.
Data o reklamacích a poruchách jsou jednoznačná
Za tímto krokem stojí kombinace dat z inspekcí, zkušeností z reklamací a dlouhodobé statistiky provozních problémů. Cílem je chránit kupující před vozy, které mohou po skončení záruky znamenat vysoké výdaje na opravy nebo dokonce ohrožení bezpečnosti.
Poruchy, které se nevyplácí přehlížet
Moderní automobily jsou stále složitější a náchylnější k technickým problémům. Přestože určité poruchy lze v ojetém voze očekávat, u některých modelů se ukazuje, že jejich slabiny jsou natolik závažné a časté, že další prodej není férový vůči zákazníkům.
Pozor na svolávací akce
Typickým příkladem jsou vozy s problematickými pohonnými jednotkami, nedostatečně řešenými svolávacími akcemi nebo konstrukčními vadami, které vedou k vysoké poruchovosti. Odborníci proto vyřazují z nabídky i modely, které se těší značné oblibě, ale z hlediska dlouhodobé spolehlivosti selhávají.
Tisíce vozů mimo hru
Z trhu tak mizí konkrétní modely napříč značkami. Vyřazení předchází podrobná analýza technického stavu, historických záznamů a známých závad. Cílem není snižovat dostupnost, ale zvýšit kvalitu a důvěryhodnost nabídky.
Rizikové modely v detailu
Mezi nově vyřazenými vozidly se objevují i prémiové a jinak žádané vozy. Jejich zařazení na seznam rizikových vychází ze závažných technických nedostatků, které často vedou k nákladným nebo neřešitelným opravám. A o jaké modely se například jedná? Společnost Carvago vyřazuje z nabídky například tyto vozy:
Audi e-tron
Elektrické SUV od Audi zaujalo při svém vstupu na trh prémiovým interiérem a přesvědčivou dynamikou. Trakční baterie byla předmětem několika svolávacích akcí. Audi e-tron se ocitlo na blacklistu zejména kvůli opakovaným a obtížně opravitelným poruchám elektromotorů.
Roky výroby: Do 2021 včetně
Důvody: Časté závady elektromotorů
BMW 330e F30
Plug-in hybridní varianta předchozí generace BMW řady 3 sklízela ve své době chválu za jízdní vlastnosti i sladění elektrického motoru s benzinovým. To se ale časem ukázalo jako kámen úrazu. Ložiska elektromotoru totiž mají omezenou životnost a jako náhradní díl lze oficiálně objednat pouze celou převodovku, do níž je elektromotor integrován. V jiných modelech BMW s podobným řešením pohonu se tento problém zatím ve větší míře nezaznamenává.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Neopravitelná selhání ložisek elektromotoru integrovaného do převodovky
Další dotčené modely se stejným motorem: BMW 530e G30
Ford Focus III 1.5 EcoBoost
Zážehové motory Ford EcoBoost, kombinující přímé vstřikování s přeplňováním, bohužel nechvalně prosluly širokým spektrem vážných závad. K některým přispívá nesprávná údržba Pozor, řeč je o čtyřválci z konstrukční řady Sigma. Novější tříválec stejného obchodního označení, montovaný do modelů Focus 4. generace nebo Kuga 3. generace, se zatím jeví jako uspokojivě spolehlivý.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Přehřívání, pronikání chladicí kapaliny do válců, degradace řemene v oleji atd.
Další dotčené modely se stejným motorem: Ford C-Max, Ford Kuga, Ford Mondeo, Landwind X7
Hyundai Tucson 1.6 CRDi mHEV
Vznětovým motorům Hyundai/Kia z konstrukční řady U bohužel nejsou neznámé typické závady dieselových motorů v čele s nejrůznějšími poruchami emisního příslušenství. Mild-hybridní varianta přidává také specifický problém v podobě špatně vyřešeného napínacího mechanismu hybridní části hnacího řetězce. Selhání kladky pak znamená mechanické zničení motoru.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Riziko destrukce motoru v důsledku selhání napínací kladky startér/generátoru, poddimenzovaná mechanika, rychlé zanášení filtru pevných částic
Další dotčené modely se stejným motorem: Hyundai i30, Hyundai Kona, Kia Ceed, Kia Proceed, Kia Sportage, Kia xCeed
Jaguar i-Pace
První elektrický Jaguar hezky jezdí a dnes se dá pořídit za velmi zajímavé ceny. To má ovšem svůj důvod. Chemie baterií LG totiž hrozí mnoha riziky včetně toho nejzávažnějšího – náhlého vzplanutí vozu stojícího klidně několik hodin v garáži. Automobilka se neúspěšně snažila problém řešit svolávacími akcemi, nakonec však v některých zemích musela přistoupit až ke zpětnému odkupu aut od zákazníků. Problém se podle dostupných informací týká zejména některých výrobních sérií.
Roky výroby: Do 2020 včetně
Důvody: Vleklé problémy s trakční baterií vč. rizika požáru
Opel Ampera 1. generace
Evropský sourozenec Chevroletu Volt byl na svou dobu nesmírně inovativní. Šlo o nabíjecí (plug-in) hybrid, v němž spalovací motor fungoval nikoliv jako přímý pohon kol, ale jako generátor elektřiny k průběžnému dobíjení baterie. Až později se pro toto řešení vžilo označení „range extender“ a dnes se ve velkém vrací do módy. Důvody zařazení na blacklist jsou v podstatě banální – po letech selhávají ložiska v elektromotorech a baterie mají jen zlomek původní kapacity.
Roky výroby: Bez omezení
Důvody: Degradace baterie, závady elektromotorů
Porsche Taycan
Nejrychlejší nabíjení, ohromující jízdní vlastnosti a prestiž značky Porsche bohužel nezaručily modelu Taycan imunitu proti největšímu strašákovi elektroaut – riziku zkratu v baterii, který by mohl vést až k požáru. Primární příčina je podle dostupných informací stejná jako v případě Jaguaru i-Pace, tj. chemie „sáčkových“ článků LG. Porsche proto omezuje majitele Taycanů v nabíjení a v některých případech dokonce vyžaduje pravidelné několikahodinové kontroly baterie diagnostikou v autorizovaném servisu. Definitivní nápravu přinesl snad až modernizovaný model, vyráběný od března 2024.
Roky výroby: Do 2024 včetně
Důvody: Vleklé problémy s trakční baterií vč. rizika požáru
Další dotčené modely se stejným motorem: Audi e-tron GT
Range Rover Evoque TD4
Zážehové a vznětové dvoulitrové čtyřválce Ingenium měly „dvouznačce“ Jaguar Land Rover nahradit jednotky od Fordu, pod jehož křídla dříve spadala. Sebevědomý název („ingenious“ znamená důmyslný nebo dokonce geniální) nicméně s odstupem vyznívá poněkud hořce, protože motory trpí na předčasné opotřebení plastových vodítek rozvodového řetězu, závady turbodmychadel a ředění oleje naftou, které, pokud není rozpoznáno včas, odstartuje kaskádu vážných mechanických problémů. Postupné konstrukční úpravy spolehlivost zlepšily, nejproblematičtější tak jsou hlavně starší ročníky.
Roky výroby: Do 2020 včetně
Důvody: Selhání rozvodového řetězu, ucpávání filtru pevných částic, předčasné opotřebení válců
Další dotčené modely se stejným motorem: Jaguar E-Pace, Jaguar F-Pace, Jaguar XE, Jaguar XF, Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover Velar
Volvo V60 T4
Většina lidí včetně mnoha fanoušků značky netuší, že motor Ford 1.6 EcoBoost (ještě problematičtější předchůdce výše zmíněné patnáctistovky) se montoval také do mnoha modelů Volvo přibližně z let 2010-2016. Výsledkem snahy o maximální snížení vnitřního tření bohužel byla nedostatečně dimenzovaná mechanika i chlazení spolu s dalšími přešlapy. Díky jinému sání a softwaru sice motor ve vozech Volvo fungoval o něco spolehlivěji než ve Fordech, hlavní konstrukční slabiny mu však zůstaly.
Roky výroby: Do 2014 včetně
Důvody: Praskání hlav, nadměrné zanášení karbonovými úsadami, přehřívání, pronikání chladicí kapaliny do válců atd.
Další dotčené modely se stejným motorem: Ford C-Max, Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Galaxy, Ford Kuga, Ford Mondeo, Volvo S60, Volvo S80, Volvo V40, Volvo V60, Volvo V70
Překvapily vás některé modely? Mě rozhodně ano. Třeba takový Focus, nebo Volvo V60 jsem považoval téměř za sázku na jistotu. Ale u ojetých auto platí dvojnásob pravidlo „Důvěřuj, ale prověřuj“.