Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Přezdívalo se mu „Vajíčko“, „Okurka“ nebo „Knedlík“. Škoda 706 RTO měla dokonce televizi a toaletu

Foto: Pisalek 00

Škoda 706 RTO

Autobus Škoda 706 RTO byl designový skvost. Už pro výstavu Expo 58 v Bruselu měl ve své luxusní verzi ve výbavě televizor, toaletu i kuchyňku. Na tehdejší dobu to byl skutečně unikátní přepravní prostředek.

Článek

Viděli jste film Florenc 13:30? Tak právě v něm se objevil autobus Škoda 706 RTO v luxusní verzi s označením LUX. Měla jedny mechanické dveře, hned u řidiče, a pohodlně odpružená sedadla se sklopným opěradlem. Sedadla a stěny byly čalouněny koženkou, na oknech byly záclonky. Karoserie verze LUX měla navíc zasklené přechodové oblouky mezi střechou a boky, popřípadě i střechu. Autobus mohl jet rychlostí až 85 km/h a na 100 kilometrů spotřeboval 23 litrů nafty. Do Chorvatska by s tímhle autobusem chtěl jet asi málokdo, ale ve své době představovalo cestování s tímhle autokarem skutečný luxus.

Vyvážel se až do Bolívie

Autobus se vyráběl v letech 1958 až 1972, ale první prototyp byl na světě už v roce 1956. Odvozen byl z nákladního automobilu škoda 706 RT. Autobus se vyráběl v tehdejším národním podniku Karosa a byl dokonce exportován. Třeba na Kubu, do Egypta, Rumunska, Afghánistánu nebo do Bolívie. V Polsku se pak licenčně vyráběl jako Jelcz 272 a Jelcz 041 až do roku 1977.

Prosklená střecha, klimatizace ale chyběla

Škoda 706 RTO měla polosamonosnou trambusovou karosérii, která byla uložena na nosném rámu. Prostor vozu byl oplechován a uvnitř obložen umakartem. Střecha pak byla v interiéru obložena děrovanými deskami z dřevitého vlákna. Že v takovém prostoru bylo v létě pořádné horko, tím spíše ve verzích s prosklenou střechou, není asi potřeba připomínat. Klimatizace ale nebyla součástí ani nejluxusnější verze. K větrání tak musela stačit pouze boční a střešní okénka.

Unikátní autobusové přívěsy

V roce 1960 postavili ve Vysokém Mýtě variantu s označením RTO-K. Byl to první československý kloubový autobus, který se ale do výroby pro nezájem a slabému motoru nedostal. Přitom měl kapacitu 64 sedících a 41 stojících cestujících a měl ambice pomoci s řešením potřeb obyvatelstva po městské přepravě. Do výroby se ale dostala unikátní přívěsná vozidla polské výroby. Později se do výroby dostaly i přívěsy z Karosy. Dnes by takové řešení pochopitelně nebylo možné, ale je zajímavé takové řešení vidět. Třeba ve starých českých filmech.

Zdroj: Jan Neumann, Autobus Škoda 706 RTO, ISBN 978-80-247-3437-8

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz