Článek
V posledních dnech se situace v letecké přepravě výrazně zhoršuje. Prázdninový provoz je znát a letiště se plní tisícovkami turistů, kteří čekají na svůj let. Problematické jsou především lety do turecké Antalye. Domácí aerolinky Smartwings ve své tiskové zprávě dokonce varují, že jestliže nedojde ke zlepšení situace, bude muset společnost část svých letů, možná dokonce všechny, zrušit. To by se pochopitelně negativně dotklo tisícovek českých turistů, kteří právě v Turecku chtějí strávit svoji letní dovolenou. Za zpožděné lety však mají turisté, samozřejmě pouze v případě oprávněného nároku, možnost získat kompenzaci, a to až do výše 600 eur za každého cestujícího. Bez ohledu na cenu letenky.
Na kompenzace máte nárok
O tom, jak v takové situaci postupovat, a kdy lze o kompenzace žádat, mluvil v podcastu 30 Minut Lajfu Petr Tomeček ze společnosti ClaimCloud. Tomeček v rozhovoru mimo jiné tvrdí, že o nárok je potřeba bojovat. Podle něj aerolinky většinou dobrovolně nic nezaplatí. Nárok na kompenzace ale vzniká pouze v tom případě, kdy je zpoždění zaviněné leteckou společností. Situace, na kterou nemá letecká společnost žádný vliv, nárok na kompenzaci nezakládá.
O kompenzace je potřeba bojovat
O kompenzaci přitom mohou žádat i klienti cestovních kanceláří. Ne vždy se totiž podaří domluvit kompenzaci přímo s cestovkou. Proč? Cestovky jsou totiž největšími klienty charterových leteckých společností a nemají příliš velkou motivaci jít proti nim. Tomeček proto doporučuje sehnat si veškeré dostupné podklady a žádat o kompenzaci přímo leteckou společnost. Ty však velmi často nereagují, nebo žádost o kompenzaci zamítnou. Často neoprávněně. O svůj nárok tak musí cestující mnohdy tvrdě bojovat. Ale stojí to za to.
Se zavazadly je to horší
Výše kompenzace může totiž dosáhnout až na 600 eur, a to bez ohledu na to, jaká byla cena letenky. O kompenzaci může navíc žádat například i cestující, kterému letenku hradil zaměstnavatel. To se týká například služebních cest. V takovém případě nedostane kompenzaci zaměstnavatel, ale cestující, tedy zaměstnanec, kterému byla zpožděním způsobena újma. Jiná situace ale nastává ve chvíli, kdy jsou zpožděna zavazadla. To zažili například čeští turisté, kteří se vraceli z dovolené v Tunisu. Po příletu do Prahy čekali na svoje kufry téměř čtyři hodiny. Česká legislativa však kompenzace za takovou situaci neupravuje.
Pozor na nespolupracující společnosti
Pozor také na zpoždění v případě, kdy přestupujete, ale máte dvě extra letenky, resp. kdy máte sice jednu rezervaci, ale dva rezervační kódy letenek. Jestliže se první let zpozdí, a vy kvůli tomu nestihnete let navazující, na kompenzaci nárok nemáte.