Článek
Jednou za měsíc, za dva, chodíme s mým bývalým spolužákem na pivko. Popovídáme o ženských, sportu, politice i práci, dáme si něco dobrého k jídlu a jdeme domů. Tentokrát jsme ale probírali ještě jedno téma. Auta. Docela mě to překvapilo. Spolužák totiž není žádný autíčkář. Jen se mu musí v autě dobře sedět, musí to jet a mít dost místa v kufru na golfovou výbavu. Už asi pět let jezdí v „pětkovém“ BMW ve verzi kombi s benzínovým motorem. A protože mu bude brzo končit leasing, nastal prý čas na změnu. Dealer mu nabídl, aby si vyzkoušel elektrický model, a on neváhal. Jenže po prvotním nadšení přišlo rozčarování.
Raketoplán s malým dojezdem
Asi tušíte správně, že rozčarování se týkalo dojezdu. „Auto fantastický. Tichý, zrychlení jak raketoplán. Na papíře píšou, že dojezd je nějakých 570 kilometrů, ale víš, kolik byl v reálu?“, ptal se mě u druhého piva. „Netuším, 350?“, zkusil jsem si tipnout. „To by ještě šlo. Ale reálně to bylo 210,“ překvapil mě spolužák a položil řečnickou otázku: „Proč to dělají? Proč operují s číslem, který je výsledkem nějakého laboratorního testu? Jezdil jsem s autem svižně, jako s mým kombíkem a dojezd 210. To je pro holky do města a ne na moje výlety,“ uzavřel s tím, že zůstává u benzínu.
Taxikář prý nedosahuje ani 70 % deklarovaného dojezdu
Dál už jsme se o autech nebavili, ale cestou zpátky jsem jel sdílenou taxislužbou. Elektrický autem domácí automobilky. S řidičem jsme se dali do řeči a i on mi řekl, že při běžném stylu jízdy ještě nikdy nedosáhl ani na 70 % deklarovaného dojezdu. A mně tak napadá otázka, k čemu to je, předhánět se na papíře se svými konkurenty, kdo ujede o jednotky kilometrů dál? Stojí to za tu zlobu klientů, kteří s takovou hodnotou počítají jako s reálnou? Možná i tohle je důvod, proč se elektromobily tolik neprodávají. Potencionální zákazníci, viz. můj spolužák, přestávají informacím automobilek věřit. Ostatně, stačí se podívat do diskuzí pod různými články na téma elektromobilita. Jestli nějaké téma převládá, tak to je právě dojezd.
Vlastní zkušenost je důležitá
Já osobně proti elektromobilitě nic nemám. Pár aut jsem vyzkoušel a to zrychlení, klid v kabině a stabilita na silnici, to nabídne jenom málokterý spalovák. Dávám ale za pravdu těm, kteří tvrdí, že při běžné jízdě, kdy se využívá dynamický potenciál auta, se papírových hodnot spotřeby většinou dosáhnout nedá. Ale třeba někdo dokáže jezdit rychlostí 130 km/h po dálnici a dosáhnout papírový dojezd. Je tu někdo takový?