Článek
Stejně jako jiné značky a modely, měl i Chrysler 180 svoji specifickou zákaznickou skupinu. Alespoň tedy v tehdejším Československu. „Cháčko“ si oblíbili například řezníci, zelináři nebo třeba pumpaři. To ostatně bylo vidět i ve filmu Pumpaři od Zlaté podkovy, kde se zeleným Chryslerem 180 jezdil Josef Vinklář, coby zlotřilý pumpař, který okrádal socialistické zřízení různými triky s ředěním benzínu nebo obchodováním s poukázkami na naftu. A proč byl Chrysler 180 v tehdejším Československu tak oblíbený?
Evropská „Amerika“
Důvod je zřejmý. Byla to totiž taková „evropská Amerika“, která svoji podobnost nezapřela s bratrským modelem Sunbeam 1250/1500 Hillman Avenger. Britové se na vývoji totiž také podíleli. Chrysler 180 se veřejnosti představil v říjnu 1970 na autosalónu v Paříži, ale nedá se říci, že by z něj byla veřejnost nějak ohromena. Vlastně by se dalo říci, že žádný velký úspěch Chrysler s modelem 180 v Evropě neslavil.
Zelená metalíza byla hitem. Nebo nutností?
Nejdříve se prodávala verze 160, která měla pod kapotou poměrně slabý motor s výkonem 80 koní. Následovala verze 160 GT a následně verze 180. Obě tyto verze už disponovaly výkonem 97 koní. Varianta GT se ale prodávala jen krátce a patří tak v současnosti mezi poměrně unikátní kousky. Zajímavostí také je, že v drtivé většině se v Československu prodávaly verze v zelené metalíze, někdy s černou střechou. Nepodařilo se mi ale zjistit, zda to bylo proto, protože jiná barva nebyla, nebo jestli byla zelená metalíza v tu dobu skutečně tak módní.
V Tuzexu za 21 tisíc bonů
Chrysler 180 se prodával v Tuzexu za cca 21.000 bonů, tedy nějakých 125 tisíc tehdejších československých korun. Pár kusů se objevilo i v tehdejší v Mototechně za cenu těsně pod hranicí 100.000 Kčs. Na zkušenosti s Chryslerem 180 vzpomínal i někdejší zaměstnanec legendárního autobazaru pod Libeňským mostem. Podle něj stačilo ojeté „Cháčko“ zaparkovat v bazaru a hned mělo několik zájemců. Většina běžných lidí prý tehdy uznale a obdivně pokývala hlavou, ale za cenu „Cháčka“ se v tu dobu daly koupit například dva Fiaty 127, nebo tři starší zachovalé Škody 100.
Úspěšný nebyl ani Talbot
Chrysler 180 se ale na trhu dlouho neudržel. V roce 1977 se totiž Chrysler mění na Chrysler Simca, aby se v roce 1979 změnil na Talbot Simca. Ani Talbot nebyl nijak zvlášť úspěšný a dnes už automobily těchto značek najdete pouze v inzerci. Některé kousky ale mohou stát za úvahu.
Zdroj: www.testyojetin.cz