Hlavní obsah
Aktuální dění

Rostou, rostou, rostou. A klidně prozradím kde. U Skomelna na Rokycansku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pisalek 00

Houby rostou

Měla to být obyčejná procházka lesem, který důvěrně znám, ale kde jsem roky nebyl. Kdysi jsme tam chodili na houby, ale to, co jsem tam nasbíral tenhle víkend, to jsem nikdy nezažil.

Článek

Hned v úvodu článku vás poprosím, abyste se na mě nezlobili, kdybyste na místech, která se vám v textu budu snažit přiblížit, houby nenašli. Jednak to nejsou nijak extrémně nedostupné lokality a znají je samozřejmě místní obyvatelé, a pak je také potřeba vzít v potaz, že houby nerostou každý den a donekonečna. Budu vám ale držet palce a věřím, že minimálně pořádný košík na bramboračku, řízky i smaženici z výletu přivezete. Já si nečekaně přivezl asi 20 kilogramů hub, což je pro nás zásoba na celý rok. Klidně se proto s vámi podělím o místa, kde jsem sbíral. Letos tam už totiž určitě nepojedu.

Smaženici nemusím, řízky miluji

Foto: Pisalek 00

Houby

Vždycky jsem sbíral jenom hřibovité houby. Panské hřiby, babky, klouzky, kozáky, křemenáče a pochopitelně pravé hřiby. A právě pravé hřiby, babky a klouzky jsem nejčastěji nacházel v lesích v okolí chalupy mého dědy. Jako děti jsme s ním na houby chodit musely, stejně tak jako jsme všichni doma museli jíst smaženici. Tohle houbové jídlo mě nikdy neuchvátilo. Zato když babička udělala houbové řízky, mohl jsem se po nich utlouct.

Pozor na masáky

Dělala je nejen z hřibovitých hub, ale také z různých bedel a především z muchomůrky růžovky, které se lidově říká masák. Asi ve dvanácti letech jsem se dozvěděl, že je snadné si růžovku splést s jedovatou muchomůrkou tygrovanou (na to si dejte skutečně velký pozor), a od té doby sbírám a jím pouze hřibovité houby a pokrmy z nich.

Kde rostou? Na Rokycansku u Skomelna

No a kam jsem na hřiby chodil a kde jsem tenhle víkend nasbíral plný kufr auta? Hřiby jsem našel v lesích u obce Skomelno na Rokycansku. Projedete Lhotou pod Radčem a ještě než vjedete do Skomelna minete odbočku na Vejvanov. A právě v cípu lesa u této „ypsilonkové“ křižovatky bývá plno hub, pravé hřiby nevyjímaje.

Zkuste i Křiše, ale raději jenom s SUV

Foto: Pisalek 00

Škoda Kodiaq

Klouzky a babky pak můžete zkusit hledat v lesích za vesnicí Křiše, když pojedete směrem na přívoz přes řeku Berounku v obci Nadryby. Od zmíněného Skomelna to není déle než 15 minut jízdy. Tam, kde za Křišema končí relativně slušná asfaltová silnice a začíná hodně rozbitá cesta, vede doprava odbočka k menšímu lesu. Poznávací znamení – u odbočky se za ohradou pasou desítky koz a ovcí. Po cestě dojedete k menšímu lesíku, kde nechte auto. Tenhle malý lesík bývá plný babek, tu a tam najdete i panský hřib. Pravák žádný. Mimochodem, na auto dejte pozor. Jel jsem Škodou Kodiaq a bylo to jen tak tak. Jakmile po pěšině obejdete malý lesík, vstupte do lesa po levé ruce. Je to hodně ze svahu, ale klouzků tam bývá požehnaně.

Věřím, že budete mít štěstí a přinesete si domů pěknou nadílku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz