Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Škoda, že Enyaq Coupé nepřišel dřív. Stály by se na něj fronty a Tesla by zaplakala

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq

Automobilka Škoda představila nový elektrický Enyaq a Enyaq Coupé. Kdyby s ním však přišla o pár měsíců dřív, Tesla by měla asi problém. Bohužel se tak nestalo.

Článek

Škoda Enyaq Coupé je dle mého soudu jedna z nejhezčích soudobých škodovek. Líbí se mi karoserie typu SAV a u Enyaqu také jeho nová moderní příď a elegantní interiér. Jenže i když jde bezpochyby o designově hodně povedené auto, fronta se na něj asi stát nebude. Proč? Protože je na elektriku. A co si budeme povídat, česká motoristická společnost zatím elektromobilitě moc nefandí. Kdyby však škodovka přišla s Enyaqem na trh o pár měsíců dříve, mohlo to být jinak. Bohužel nepřišla.

Dotace jsou již vyčerpány

Proč by to možná bylo jinak? Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž vypsalo dotační program na podporu elektromobility, v rámci kterého šlo čerpat částku až 200 tisíc korun na pořízení elektromobilu. Ano, „šlo“. Dotace jsou totiž už zcela vyčerpány, takže noví zájemci budou auto kupovat za plnou cenu.

Mohla škodovka porazit teslu?

Ze statistik vyplývá, že nejvíce zájemců o dotaci si pořizovalo vůz značky Tesla. Troufnu si tvrdit, že kdyby v tu dobu byl na trhu Enyaq Coupé v ceně 1.075.000,- Kč, hodně zájemců o Teslu by škodovku zvažovalo. Ale to je pouze úvaha v rovině „co by kdyby“. Já sice příznivcem elektromobility (nezaměňovat s elektromobilem) nejsem, ale kdyby byl Enyaq Coupé na trhu už třeba v listopadu, uvažoval bych nad ním. Skutečně. A to i přes výhrady, které k elektromobilitě mám.

Coupé se spalovacím motorem asi nebude

Škoda, že Škoda nebude tohle auto vyrábět se spalovacím motorem. Designově jde skutečně o parádní výrobek a myslím s, že jeho verzi se spalovacím motorem by na českých silnicích uvítala hodně početná fanoušku mladoboleslavské automobilky. Bohužel se tak ale nestane, takže budeme muset čekat, jestli se třeba zase nějaké dotace neobjeví, nebo jestli automobilka model Enyaq nezlevní.

Designové elektromobily versus realita trhu

Nelze popřít, že některé elektromobily jsou opravdu designově povedené. Automobilky investují nemalé prostředky do vývoje a snaží se zákazníky zaujmout nejen technologií, ale i estetikou. Enyaq Coupé je toho skvělým příkladem – dynamická silueta, moderní linie a prémiový interiér osloví i ty, kteří by o elektromobil za běžných okolností možná ani nezavadili pohledem. Jenže design sám o sobě nestačí. Klíčovou překážkou zůstává cena a technologie pod kapotou. Elektromobily jsou stále výrazně dražší než jejich spalovací protějšky, a to i přes všechny snahy o snižování výrobních nákladů. Bez dotační podpory tak pro mnoho lidí zůstávají mimo dosah.

Spalovací motor jako cesta k masové oblibě

Kdyby se tyto designové skvosty nabízely i s tradičními spalovacími motory, pravděpodobně by se situace na trhu rychle změnila. Mnoho zákazníků, kteří oceňují povedený vzhled, ale nejsou připraveni přejít na elektromobilitu, by si cestu k takovým vozům našlo. Spalovací motor stále nabízí nejen větší dojezd a rychlejší tankování, ale také nižší pořizovací náklady. Automobilky však čím dál více sází na elektrifikaci, a tak možnost volby mezi elektromotorem a spalovacím motorem mizí. Z pohledu designu je to škoda – potenciál těchto vozů by byl se spalovacím motorem výrazně vyšší, zvláště na trzích, jako je ten český, kde má konvenční pohon stále převahu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz