Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Stará „oktávka“ na elektřinu? Šílenost, ale jde to

Foto: Škoda Auto

Škoda Voltavia

Milovníci starých aut a elektromobilů pravděpodobně zaplesají. Světlo světa totiž spatřila Voltavia. Octavia z šedesátých let předělaná na elektromobil. Ale k čemu to je dobré, netuším.

Článek

Elektromobilita není nic nového. První elektromobily vyrazily na silnice již na konci 19. století. Jedním z prvních sériově vyráběných elektromobilů byl totiž vůz od americké splečnosti Baker Motor Vehicle. Společnost se tehdy chlubila titulem „Největší výrobce elektromobilů na světě.“ Vozidlo, které vyráběli od roku 1899 do 1915, nabízelo dojezd až 80 km s maximální rychlostí 23 km/h. Vůz Baker Electric si mohli Američané pořídit za tehdy poměrně vysokou částku 2 300 dolarů (cca 53 700 Kč). V dnešní době by vůz stál cca 63 300 dolarů, tedy asi 1 480 000 Kč.

Elektrická Octavia se představila už v roce 2010

Také automobilka Škoda se elektromobilitě věnuje už delší dobu. Laik si může myslet, že škodovácká elektromobilita začala s modelem Enyaq. Ti, co se zajímají o auta, si pak mohou myslet, že elektrická éra začala ve škodovce s modelem Škoda Citigo-e iV, ale elektrická éra začala v Mladé Boleslavi ještě mnohem dříve.

První Škoda Octavia na elektřinu se totiž představila již v roce 2010, ve Francii na pařížském autosalonu. Vůz byl založen na druhé generaci Octavie a dostal název Green e-Line. Výsledek pomohl udělat první krůčky směrem k moderním elektromobilům značky Škoda. Baterie s kapacitou 26,5 kWh tehdy vozu umožňovaly dojezd až 150 kilometrů.

Škoda Puck - elektromobil pro děti

První zkušenosti s elektrifikovanými vozy však získala česká automobilka již před 112 lety. Po prvním hybridním voze Laurin & Klement typ E z roku 1908 následoval ve 30. letech nákladní vůz s elektrickým pohonem a v 90. letech několik variant vozu Eltra 151L, který byl odvozen od modelů Škoda Favorit a Škoda Pickup. Novodobým předchůdcem současných modelů Škoda iV pak byla zmíněná Octavia Green E Line. Svou speciální roli v historii elektrických vozů značky Škoda mělo dětské autíčko Škoda Puck, představené v roce 1941, které dosahovalo maximální rychlosti 12 km/h.

Škoda Voltavia jako experiment

A co víme o modelu Voltavia? Mnoho ne. Nicméně automobilka Škoda uvedla, že projekt zvaný Voltavia, který je výsledkem práce Automobile Propre, internetového magazínu zaměřeného na e-mobilitu, vychází Voltavia z karosářské varianty combi a je postavena v souladu s francouzskou legislativou. Proto se její design drží relativně při zemi a karoserie prošla jen pár úpravami pro optimalizaci aerodynamiky.

Lak v odstínu Explorer Green pochází z konceptu Škoda Vision 7S, který se představil v roce 2022. Interiér je vyvedený v kontrastní oranžové barvě a pro další zpříjemnění městské mobility se v zavazadelníku ukrývá elektrická koloběžka. Výkon elektromotoru činí 102 koní a dosahuje maximálního točivého momentu 220 Nm. a auto by mělo ujet alespoň 180 kilometrů.

Zdroje:

Historie elektromobilů článek na webu Alza.

Historie výroby elektromobilů atomobilky Škoda - Škoda storyboard

Model Voltavia - Škoda storyboard

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz