Článek
Podle Svazu dovozců automobilů je průměrné stáří dovážených ojetin 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 48,95 %. Vozidel starších 15 let je potom 23,03 %. Každoročně se k nám tak ze zahraničí dostává přibližně 30 tisíc aut, která byla vyrobena před více než patnácti lety. Stáváme se šrotištěm Evropy? Proč se k nám dováží tolik přestárlých aut? A jsou skutečně všechna tato vozidla v takovém technickém stavu, že mohou bez problému vyrazit na české silnice?
Některé STK prý nedodržují pravidla
Podle Josefa Pokorného, který o této problematice hovořil v podcastu 30 Minut Lajfu, stojí za dovozem přestárlých ojetin ze zahraničí především dva faktory. Tím prvním je ekonomická situace některých zájemců o automobil, kteří si prostě nemohou dovolit kupovat mladší a kvalitnější vůz, a tím druhým faktorem pak podle něj může být i to, že některé STK nedodržují pravidla a mohou přes ně procházet i technicky nevyhovující vozidla. Postihnout takové hříšníky je však podle Pokorného poměrně obtížné.
V roce 2038 překonáme 20 let
Český vozový park tak neustále stárne. Zatímco před deseti lety bylo podle společnosti Cebia průměrné stáří českého vozového parku 13,78 let, aktuálně je průměrné stáří aut na českých silnicích už 16,21 let. Když to tímhle tempem půjde dál, překoná český vozový park magickou hranici 20 let v roce 2038, tedy pouhé tři roky po termínu, od kterého má být v Evropě zcela zakázán prodej aut se spalovacím motorem.
STK jsou prý v pořádku a za vše mohou stanice měření emisí
Podle tiskové zprávy STK je však současný systém technických kontrol ve stanicích STK spolehlivý a stanice jsou přísně kontrolované státním odborným dozorem. K chybám nebo selháním jednotlivce prý sice dochází, ale jsou okamžitě řešeny. Podle této tiskové zprávy je však měření emisí v autoopravnách, tedy v nezávislých stanicích měření emisí, nedostatečně kontrolované, a proto dochází k podvodům.
Stočí tachometr a vydělá 50 tisíc korun
Ať už stojí za vysokým dovozem přestárlých ojetin ze zahraničí cokoliv, je důležité, aby bylo zajištěno, že tyto vozy nebudou svým špatným technickým stavem na silnicích nebezpečné. Nikdo netvrdí, že dvacet starý Mercedes, Audi, Volkswagen nebo třeba Ford, nemůže být v perfektním technickém stavu. Na druhou stranu se ale podívejme, třeba na největší evropský inzertní automobilový portál, i jaké vozy se jedná, jaký mají kilometrový nájezd. Ona taková Škoda Superb, která jako taxi najezdila v Madridu během patnácti let přes půl miliónu kilometrů, moc velkým ternem asi nebude. Bude ale levná. To určitě ano. I když, kdo ví. Stačí prý autu stočit tachometr, a během dvou minut může být až o 50 tisíc dražší…