Hlavní obsah
Automobily a vozidla

STK a emise na pranýři. Jsme automobilové šrotiště Evropy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pisalek 00

Přestárlé auto

Průměrné stáří vozů v Česku je více než 16 let a každý rok se k nám dováží až čtvrtina ojetin starších 15 let. Jsou ta auta technicky v pořádku? Stáváme se šrotištěm Evropy?

Článek

Podle Svazu dovozců automobilů je průměrné stáří dovážených ojetin 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 48,95 %. Vozidel starších 15 let je potom 23,03 %. Každoročně se k nám tak ze zahraničí dostává přibližně 30 tisíc aut, která byla vyrobena před více než patnácti lety. Stáváme se šrotištěm Evropy? Proč se k nám dováží tolik přestárlých aut? A jsou skutečně všechna tato vozidla v takovém technickém stavu, že mohou bez problému vyrazit na české silnice?

Některé STK prý nedodržují pravidla

Podle Josefa Pokorného, který o této problematice hovořil v podcastu 30 Minut Lajfu, stojí za dovozem přestárlých ojetin ze zahraničí především dva faktory. Tím prvním je ekonomická situace některých zájemců o automobil, kteří si prostě nemohou dovolit kupovat mladší a kvalitnější vůz, a tím druhým faktorem pak podle něj může být i to, že některé STK nedodržují pravidla a mohou přes ně procházet i technicky nevyhovující vozidla. Postihnout takové hříšníky je však podle Pokorného poměrně obtížné.

V roce 2038 překonáme 20 let

Český vozový park tak neustále stárne. Zatímco před deseti lety bylo podle společnosti Cebia průměrné stáří českého vozového parku 13,78 let, aktuálně je průměrné stáří aut na českých silnicích už 16,21 let. Když to tímhle tempem půjde dál, překoná český vozový park magickou hranici 20 let v roce 2038, tedy pouhé tři roky po termínu, od kterého má být v Evropě zcela zakázán prodej aut se spalovacím motorem.

STK jsou prý v pořádku a za vše mohou stanice měření emisí

Podle tiskové zprávy STK je však současný systém technických kontrol ve stanicích STK spolehlivý a stanice jsou přísně kontrolované státním odborným dozorem. K chybám nebo selháním jednotlivce prý sice dochází, ale jsou okamžitě řešeny. Podle této tiskové zprávy je však měření emisí v autoopravnách, tedy v nezávislých stanicích měření emisí, nedostatečně kontrolované, a proto dochází k podvodům.

Stočí tachometr a vydělá 50 tisíc korun

Ať už stojí za vysokým dovozem přestárlých ojetin ze zahraničí cokoliv, je důležité, aby bylo zajištěno, že tyto vozy nebudou svým špatným technickým stavem na silnicích nebezpečné. Nikdo netvrdí, že dvacet starý Mercedes, Audi, Volkswagen nebo třeba Ford, nemůže být v perfektním technickém stavu. Na druhou stranu se ale podívejme, třeba na největší evropský inzertní automobilový portál, i jaké vozy se jedná, jaký mají kilometrový nájezd. Ona taková Škoda Superb, která jako taxi najezdila v Madridu během patnácti let přes půl miliónu kilometrů, moc velkým ternem asi nebude. Bude ale levná. To určitě ano. I když, kdo ví. Stačí prý autu stočit tachometr, a během dvou minut může být až o 50 tisíc dražší…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz