Hlavní obsah

Tesla na břiše leží na Praze 8 už několik týdnů. Drahá by byla i zadarmo

Foto: Pisalek 00 (vlastní dílo)

Tesla S

Nepojízdná Tesla hyzdí ulici Dopraváků již několik týdnů. Bez registračních značek, položená téměř na břiše. Proč ji majitel opustil? Možná kvůli problému s baterií, jejíž oprava i likvidace by byla velice nákladná.

Článek

Problém likvidace elektromobilů

Na pražském Proseku, konkrétně v ulici Dopraváků, už několik měsíců stojí nepojízdná Tesla Model S bez registračních značek. Podle obyvatel okolí tam stojí dlouho, bez zjevného pohybu. Její příběh zatím zůstává zahalen tajemstvím. Jde o odcizené vozidlo? Nebo je důvodem nefunkční baterie, jejíž oprava by byla tak drahá, že se majiteli nevyplatí ji nechat opravit? Odpovědi zatím chybí, ale případ ukazuje na větší problém – co dělat s nefunkčními elektromobily?

Není vrak jako vrak

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, jasně definuje, co je vrak a jak s ním má být naloženo. U vozidel se spalovacím motorem je likvidace poměrně jednoduchá. Vrakoviště je mohou ekologicky zlikvidovat, recyklovat kovy a kapaliny a zbytek zpracovat jako odpad. U elektromobilů však tento proces tak jednoduchý není, protože jejich baterie představují zcela jinou výzvu.

Likvidace baterií není jednoduchá

Baterie elektromobilů jsou těžké, chemicky složité a jejich recyklace rozhodně není triviální. Právě kvůli tomu má mnoho firem s ekologickou likvidací baterií problém. Míst k likvidaci není zatím tolik. Zjednodušeně řečeno, neexistuje dostatečná infrastruktura na masovou recyklaci lithiových baterií. Ano, masově se zatím likvidovat nemusí, elektromobilů není tolik, ale dříve nebo později to nutné bude.

Kdo má konat?

Zmíněná Tesla na Praze 8 je typickým příkladem tohoto problému. Ačkoliv nemá RZ, vlastníka by mělo být možné dohledat pomocí VIN kódu. Jenže se zdá, že se do toho nikomu příliš nechce. Odtažní vraku na základě rozhodnutí úřadů je standardní postup, ale pokud jde o elektromobil, situace se komplikuje. U vraku se spalovacím motorem lze očekávat, že jej někdo odkoupí na náhradní díly nebo jej ekologicky zlikviduje. U nepojízdného elektromobilu to však pravděpodobně nikdo dělat nechce, protože manipulace s vysokonapěťovou baterií vyžaduje speciální technologie a odbornost.

Likvidace elektromobilů versus česká realita

V Česku dosud chybí efektivní systém na ekologickou likvidaci elektroaut. Automobilky sice v rámci EU dostávají za úkol zajistit recyklaci baterií, ale v praxi se to často děje jen ve velmi omezené míře. Likvidace baterií je nákladná a mnohdy se nevyplatí, což vede k tomu, že nepojízdné elektromobily mohou zůstávat dlouho opuštěné někde na ulici. Stejně, jako Tesla na titulní fotografii. Navíc nejsou jasně definovaná pravidla pro to, kdo má odpovědnost za jejich odtažení a likvidaci, pokud se majitel nehlásí.

Budoucnost recyklace baterií

Na evropské úrovni se diskutuje o zlepšení recyklační infrastruktury, ale zatím jde o proces, který potrvá roky. Výrobci automobilů pracují na zlepšování metod recyklace a využití baterií pro tzv. „second-life“ aplikace (například jako stacionární uložiště energie). Nicméně, než se tyto systémy stanou standardem, budou nepojízdné elektromobily nadále dělat vrásky jak majitelům, tak úřadům.

Případ Tesly na Praze 8 je jen malým vhledem do budoucnosti elektromobility. Ukazuje, že pokud chceme být opravdu ekologičtí, neměli bychom se soustředit jen na provozní emise, ale také na to, co se stane s elektroautem, když doslouží.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz