Článek
Na sociálních sítích existuje bezpočet skupin, kde majitelé a fanoušci elektromobility řeší problematiku elektrického pohonu u aut. Navzájem si vyměňují zkušenosti, doporučení a rady. Některé rady však mohou běžnému uživateli automobilu připadat opravdu poněkud úsměvně. Kvůli pár kilometrům dojezdu totiž někteří majitelé elektromobilů vymýšlejí skutečně bizarní kousky. Například si interiér auta vytápějí fénem, protože ten má mít údajně menší spotřebu než topení v autě. Připadá vám to jako úlet? Mně také.
Dotaz na spotřebu vyvolal zajímavé reakce
V jedné facebookové skupině se majitel modelu Škoda Enyaq ptal na zkušenosti ostatních uživatelů se zvýšením spotřeby vozu v zimním počasí a používáním topení. Jak bývá ve většině takových případů zvykem, relevantní informace nedostal od diskutujících v podstatě žádné. Bylo mu však doporučeno, aby vyzkoušel topit v autě fénem nebo horkovzdušnou pistolí.
Spotřeba elektromobilu v zimě roste
Ano, topení má v zimních měsících na spotřebu elektromobilu skutečně negativní vliv. Vytápění elektromobilu na 22 °C při venkovní teplotě 0 °C a rychlosti 130 km/h může významně ovlivnit spotřebu energie a tím i dojezd vozidla. Například podle společnosti Opel může vytápění a klimatizace snížit dojezd elektromobilu o 10 % až 30 % . Při rychlosti 130 km/h spotřeba elektromobilu výrazně roste; například u Škody Enyaq 80 iV činí při této rychlosti přibližně 24,4 kWh/100 km
Přidáním vytápění interiéru se spotřeba dále zvyšuje, což může vést ke zkrácení dojezdu o desítky kilometrů. Je tedy důležité zohlednit používání topení při plánování delších cest elektromobilem, zejména v zimních měsících, kdy je potřeba vytápění vyšší. To se ostatně ukázalo při naší cestě elektromobilem z Prahy do Brna a zpět, kdy jsme skutečně měli s dojezdem problém.
Auto jako pomocník nebo didaktická pomůcka?
S tím by ale měli všichni, kdo jezdí elektromobilem, počítat. Jestli si elektromobily kupují lidé, kteří považují za normální topit si v autě fénem, nebo řeší, zda si dát střešní box po směru, či proti směru jízdy, aby se ušetřil nějaký ten kilometr, tak si myslím, že něco je skutečně špatně a elektromobily opravdu ještě nejsou pro každého. Jestli to ale někoho baví, a elektromobil si kupuje kvůli tomu, aby neustále posouval hranice nápadů „how to save one more mile“, proč ne. Vždyť auto může být nakonec i něčím jiným, než pouhým dopravním prostředkem. Co myslíte?