Článek
MiG-21, známý pod kódovým označením NATO „Fishbed“, je jedním z nejikoničtějších nadzvukových stíhacích letounů 20. století. Vyvinutý sovětskou konstrukční kanceláří Mikojan-Gurevič, poprvé vzlétl v roce 1955 a do sériové výroby byl zaveden v roce 1959. S více než 11 000 vyrobenými kusy se stal nejrozšířenějším nadzvukovým letounem v historii a sloužil ve více než 50 zemích po celém světě
Létal ve vietnamské válce

Mig 21
Jednou ze zemí, kde Mig 21 prošel i reálným bojem, je Vietnam. Během války v letech 1964 – 1975 byly Migy mnohokrát nasazeny ve vzdušných soubojích s americkým letectvem. Jeden z těchto MiGů je vystaven v hanojském Muzeu války. Na cedulce u exponátu je uvedeno toto:
LETADLO MIG-21, SÉRIOVÉ ČÍSLO 4324
(Národní památka)
Sovětský svaz vyrobil a poskytl toto letadlo Vietnamu jako pomoc v boji proti americkým imperialistům. Letoun patřil k 921. stíhacímu leteckému pluku – Pluku Rudé hvězdy, divize 371.
Od 30. dubna 1967 do 19. prosince 1967 bylo tímto letadlem sestřeleno 14 amerických stíhaček. Letoun pilotovalo postupně 9 pilotů pluku, přičemž 8 z nich bylo později vyznamenáno titulem Hrdina ozbrojených sil Vietnamské lidové armády.
Dne 14. ledna 2015 byl letoun MiG-21 s číslem 4324 oficiálně uznán za národní poklad rozhodnutím předsedy vlády Vietnamské socialistické republiky.
Proč zrovna MiG-21
MiG-21 byl navržen jako lehký, obratný a cenově dostupný stíhací letoun schopný dosáhnout dvojnásobku rychlosti zvuku. Jeho charakteristickým znakem bylo delta křídlo a jednoduchá konstrukce, která umožňovala snadnou údržbu a provoz i v náročných podmínkách. Letoun byl schopen nést různé typy výzbroje, včetně kanónů a řízených střel, což z něj činilo univerzální platformu pro různé bojové úkoly.
MiG-21 jako ideální volba
Díky své spolehlivosti a výkonu se MiG-21 stal páteří letectev mnoha zemí včetně Indie, Egypta, Vietnamu a samozřejmě států Varšavské smlouvy. Jeho jednoduchost a efektivita z něj učinily ideální volbu pro země hledající moderní stíhací letoun bez vysokých nákladů spojených s provozem složitějších západních typů.
MiG-21 v Československu
Československá lidová armáda zařadila MiG-21 do své výzbroje v roce 1961 a letouny tohoto typu sloužily až do roku 2005, kdy byly nahrazeny modernějšími stroji JAS-39 Gripen . V letech 1963 až 1972 bylo v podniku Aero Vodochody vyrobeno 194 letounů MiG-21F-13, což činí Československo jedinou zemí mimo Sovětský svaz, která tyto letouny vyráběla licenčně.
Piloti si MiG-21 oblíbili
MiG-21 tvořil základ československého a později českého vojenského letectva. Letouny byly nasazeny v různých verzích, včetně MiG-21PF, PFM, R, M, MF, UM a dalších. Jejich hlavním úkolem byla protivzdušná obrana a přepadové stíhání. Díky své jednoduchosti a spolehlivosti byly MiGy-21 oblíbené mezi piloty a technickým personálem.
Dědictví a současnost
I přes svůj věk zůstává MiG-21 v provozu v několika zemích, například v Indii, kde je plánováno jeho vyřazení do konce roku 2025 . Letoun se stal symbolem éry studené války a jeho silueta je dodnes rozpoznatelná na leteckých přehlídkách a v muzeích po celém světě.
MiG-21 představuje významný milník v historii letectví. Jeho kombinace jednoduchosti, výkonu a dostupnosti z něj učinila jeden z nejúspěšnějších stíhacích letounů své doby. V československém kontextu zanechal hlubokou stopu a stal se nedílnou součástí vojenské historie země.