Psychologie

Empatie a vztahy: Jak zrcadlové neurony ovlivňují náš život?

Foto: Foto: Unsplash

Proč vás rozbrečí film, i když víte, že to není realita? A jak to, že cítíte, kdy vaše dítě potřebuje obejmout, když neřekne ani slovo? Co jsou zrcadlové neurony a jak ovlivňují naše chování?

Když se řekne empatie, co si představíte? Možná si vzpomenete na to, jak posloucháte kamarádku, která vám vypráví o své životní situaci. V tu chvíli máte pocit, že přesně víte, co prožívá, jak se v tu chvíli cítí. Nebo pozorujete výraz ve tváři blízkého člověka a hned vám dojde, co se mu honí hlavou. A nebo koukáte na dojemný film a slzíte u něj jak želvy, i když hlavními hrdiny jsou animovaná zvířátka.

Tahle schopnost porozumět druhým lidem není jen výsledkem naší snahy, rozumu a zkušeností. Ale také něčeho mnohem hlubšího, co máme uvnitř mozku – zrcadlových neuronů.

Co jsou to zrcadlové neurony?

Zrcadlové neurony jsou specifickým typem mozkových buněk. Aktivují se, když provádíme určitou činnost. Ale kromě toho, a to je důležité - také když pozorujeme, jak stejnou činnost vykonává někdo jiný.

Objeveny byly poměrně nedávno, v 90. letech minulého století, týmem neurovědců vedených Giacomo Rizzolattim v Itálii. Tyhle speciální neurony fungují jako jakýsi most mezi našimi vlastními zkušenostmi a tím, co pozorujeme u ostatních. A právě tady je začátek empatie – schopnosti „zrcadlit“ pocity, chování a myšlenky ostatních.

Když například vidíme někoho, kdo si ublížil, zrcadlové neurony v našem mozku nám umožní doslova „cítit“ jejich bolest, i když ji sami fyzicky nezažíváme. Proto občas třeba při pohledu na záběry v televizi říkáme věty jako: „Nemůžu se na to dívat, bolí mě to za něj.“ Tenhle proces je naprosto přirozený a je základem lidské schopnosti vcítit se do druhých.

Zrcadlové neurony a vztahy

V rámci své práce se relativně často setkávám s otázkou: „Jak mohu lépe porozumět svému partnerovi?“ Odpověď obvykle mívá co dočinění s fungováním zrcadlových neuronů. Empatie je totiž v partnerských vztazích zásadní. Umožňuje nám vnímat potřeby druhého, aniž by bylo nutné každou touhu podrobně vysvětlovat (což ale jinak nesnižuje důležitost komunikace).

Zrcadlové neurony nám pomáhají nejen pochopit, co druhý člověk dělá, ale také proč to dělá. Jakou má motivaci pro své chování. Vztahový expert Daniel Goleman ve své knize Sociální inteligence říká, že zrcadlové neurony hrají významnou roli v budování emocionálních vazeb a napomáhají navazovat hluboké vztahy založené na vzájemném porozumění a pochopení.

Třeba když jeden z partnerů projeví smutek, druhý může být díky aktivaci zrcadlových neuronů motivován k tomu, aby jej podpořil. To vše probíhá často nevědomě – mozek prostě „ví“, jak reagovat. A tady leží jeden z klíčů úspěšných vztahů: když si dovolíme opravdu naslouchat svým zrcadlovým neuronům a zaměřit se na druhého člověka, můžeme najít způsob, jak lépe pochopit a porozumět jeho emoce a potřeby.

Studie publikovaná v Nature Neuroscience v roce 2020 potvrdila, že zrcadlové neurony hrají roli v rozvoji empatie už od raného dětství. Vědci přišli na to, že děti už od útlého věku dokážou „zrcadlit“ emoce ostatních. To podporuje jejich sociální a emocionální vývoj.

Je to z velké části i biologická nutnost. Pro smečkové tvory jako jsme my je obrovsky důležité pochopit motivaci a chování ostatních. A ne jen lidské děti využívají sílu zrcadlových neuronů. Tato schopnost je výzkumy potvrzená i u jiných savců.

Jak ovlivňují naše životy

Díky zrcadlovým neuronům můžeme lépe chápat sebe i ostatní. Empatie je schopnost, kterou je možné budovat a rozvíjet. Zrcadlové neurony tvoří její biologický základ. Čím více budeme vědomě naslouchat lidem kolem nás, tím více umožníme našim zrcadlovým neuronům, aby vykonávaly svou funkci. Tím se postupně stáváme vnímavějšími a empatičtějšími partnery, přáteli a kolegy.

Ale i když zrcadlové neurony hrají zásadní roli, empatie je stále něco, co můžeme zlepšovat. Jde přece jen o kombinaci biologických faktů a našich vědomých rozhodnutí být tu pro ostatní.

Zdroje: