Hlavní obsah
Seberozvoj

Sebevědomí je jako sval. Pár tipů, jak jej správně trénovat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Foto: Unsplash

I když máme možná pocit, že naše sebevědomí je dané a neměnné, není to tak. Pravdou je, že se v průběhu života vyvíjí a mění.

Článek

A lze s ním pracovat – není nutné se smířit s tím, že si prostě nevěříme. Tak co můžeme začít dělat právě dnes?

  1. Jednat se sebou laskavě: Spousta našich představ o sobě samých vychází z toho, jak se sebou mluvíme. Mám tendenci sama sebe srážet? Ať už nahlas nebo v duchu? Proč to dělám, co mi to přináší? Mluvila bych takhle s kamarádkou? Ne? Tak proč jsem ochotná mluvit tak sama se sebou nebo o sobě? Všímáním si toho, jak se sebou mluvím a odbouráním zbytečného srážení se můžu udělat pro své sebevědomí a sebeúctu velký kus práce.
  2. Všímat si svých úspěchů: Často máme tendenci přehlížet jako samozřejmé věci, které se nám povedly a naopak se dlouze zaobírat neúspěchy. To nám ale na sebevědomí rozhodně nepřidá. Co se občas zamyslet nad tím, co se mi v poslední době naopak povedlo? Co mám na sobě ráda? Co občas přijmout kompliment s prostým děkuji místo shazování a relativizování jeho významu?
  3. Soustředit se na pozitivní vztahy: Mít kolem sebe lidi, kteří mě podporují a oceňují, má samozřejmě na sebevědomí obrovský vliv. Někdy nemůžeme své okolí 100% ovlivnit. Co ale můžeme, je soustředit větší množství pozornosti na lidi, kteří s námi jednají laskavě, posilovat funkční, vřelé vztahy.
  4. Stanovit si výzvu: Úspěšné překonání překážek a zvládnutí cílů pomáhá zásadním způsobem – upevňujeme v sobě pocit, že zvládnu, co mi život přináší – a to je nakonec podstata sebevědomí, ne? Proto je skvělé určit si i malé, postupné cíle, ze kterých můžu čerpat pocit úspěchu. Pozor ale, mělo by se jednat o cíle, u kterých je (pouze) v mé moci jich dosáhnout. Můžu se třeba rozhodnout učit se denně 10 minut cizí jazyk a postupně se v něm takto zdokonalovat. A ocenit svůj výkon, pokud se mi daří jej plnit. Není vhodné si stanovovat cíle, u kterých je silný vliv externích faktorů – např. do měsíce si najdu vysněnou práci.
  5. Starat se o sebe dobře: Dobře jíst, dostatečně spát, trávit čas v přírodě, mít pravidelný pohyb, však to znáte. Ale tím, že se o sebe dobře starám, vysílám tělu a i své duši signál, že jsem důležitá. Že na mě záleží. Že si stojím na tu péči, kterou si věnuji.

Tohle je jen pár tipů, které nejsou nijak časově náročné ani nevyžadují velké změny navenek. Naopak ale můžou zahájit velké věci uvnitř nás. Pokud se mi ale nedaří je nastartovat samotné, vždy je možnost najít si parťáka, který mi s nimi pomůže, ať už je to kouč nebo terapeut. Není nutné se životem vláčet s břemenem nízkého sebevědomí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz