Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Influletter: Autenticita jako klíč ambasadorství?

Foto: Pod Vlivem

Každý influencer má svou kategorii. Někdo se soustředí na beauty, jiný na fashion. Logicky je pak vhodným ambasadorem pro produkty v dané oblasti. Co když ale skočí na druhou stranu barikády?

Článek

Minulý víkend jsme na influencerské scéně zase jednou zažili menší drama. David Luu představil svůj alkoholický drink SKINNY B!TCH. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o běžnou věc, ostatně influenceři se pouštějí do vlastních projektů dnes a denně. V Davidově případě ale celá situace narazila na ten nejcitlivější bod a otřepané téma autenticity. Tedy na pojem, o kterém už jsme v podcastu (ne)jednou dlouze mluvili, a klíčový parametr, o který se influenceři tak rádi opírají. A právě tenhle „detail“ vyvolal na sítích onu bouři a rozruch.

Pro ty z vás, kdo neví, kdo je David Luu: jde o známého sportovce a zastánce zdravého životního stylu. Proslavil ho skateboarding, který ho dodnes živí. S prknem procestoval celý svět a své zážitky začal sdílet na YouTube, TikToku a Instagramu. Klíčovým tématem jeho obsahu je důraz na zdraví, fitness a longevity. Na svých profilech se navíc opakovaně vyjádřil, že nepije alkohol (protože mu prostě nechutná) a ani nekouří. No a k tomuto přístupu se snaží motivovat i své sledující.

Když jste si přečetli předchozí dva odstavce, asi vám došlo, proč představení nového drinku vyvolalo takový backlash. Někdo, kdo aktivně vystupuje proti konzumaci alkoholu, by možná neměl být tváří, nebo dokonce spoluvlastnit, alkoholickou značku. Je to zhruba stejně věrohodné, jako kdyby se Cristiano Ronaldo stal tváří Coca-Coly. Pokud si na toto přirovnání pamatujete, víte, že tehdy Ronaldo láhev raději odsunul - celý kontext pro připomínku zde.

Jedna z dalších a stejně častých připomínek, kterou jsme dostávali od našich sledujících, byla ohledně podílu nezletilých mezi jeho sledujícími. Kvůli jeho silné přítomnosti na TikToku a YouTube se logicky nabízí, že velká část jeho publika nemusí být plnoletá. A to by byl další pádný důvod, proč by nebylo šťastné, aby se právě on stal tváří alkoholického nápoje Zdroje a data nám ale naštěstí i pro Davida ukazují jiný obrázek. Stejně jako stárnou sociální sítě a my sami, stárnou i jejich uživatelé. David nemá ani na jedné platformě hlavní věkovou skupinu pod 18 let a nezletilí tvoří méně než 15 % jeho sledujících na každé platformě (čímž také splňuje i etický interní kodex unie výrobců a dovozů alkoholických nápojů).

Davidovi nechceme křivdit, ale v jeho případě se střet autenticity a byznysu stal až příliš viditelným. Rozpor mezi jeho dlouhodobou propagací zdravého životního stylu, otevřeným vystupováním proti alkoholu a jeho novým podnikáním prostě nelze přehlédnout. O to úsměvnější pak vyznívá i vyjádření, které mělo celou situaci zachránit. Na profilu The Mag se objevilo, že nejde o Davidův merch, ale „pouze“ o business s kamarádem, kterému pomáhá. David tak není „jen“ ambasador, ale přímo spolumajitel. To na kredibilitě celého kroku nic moc nemění, naopak ho ještě posouvá, protože u own brandu je osobní odpovědnost za produkt a za dopady na cílovou skupinu daleko větší (to už ale od nás také víte).

Jak říkají Britové, chuť pudinku se pozná až při jídle. Až čas ukáže, jestli se drink prosadí navzdory tomu, že ho spoluvlastní někdo, kdo k alkoholu nemá žádný vztah, nebo jestli bude úspěšný čistě díky chuti a kvalitě. V každém případě nám tento příklad znovu ukazuje, jak je autenticita na sociálních sítích křehká, jak je snadné ji ztratit a jak rychle se může obrátit proti samotnému tvůrci.

#cherryontop TikTok generace už stihla do našeho jazyka dodat spoustu novotvarů. Některé z nich se staly tak mainstream, že je používají i političtí lídři. Máme tu ale i další milník - oblíbené slovíčko Skibidi to totiž dotáhlo až do Oxfordského slovníku.

Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:

  • Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.
  • Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.

Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.

Sledovat nás můžete samozřejmě i zde:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz