Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Influletter: Francouzská revoluce proti TEMU a spol.

Foto: Shutterstock

TEMU, Shein, Trendyol… Znáte je. Jsou to dávno zabydlení obyvatelé našich feedů, jež se často připomenou prostřednictvím všudypřítomné reklamy. A Francie řekla, že už toho bylo dost.

Článek

Pod vlivem TEMU? Ve Francii už leda s pokutou.

O masivní reklamní invazi gigantů ultra fast fashion i na náš trh, jako jsou TEMU nebo Trendyol, jsme se bavili už v naší epizodě Vliv fast fashion. Také jsme to doplnili rozhovorem s Míšou Říbalovou, jež nám detailně popsala, jak agresivní umí tyto platformy být, když se snaží získat influencery. A že neberou „NE“ jako odpověď? To je pro ně jen začátek vyjednávání. Stejného chování si však všimly i významné instituce v samotné kolébce módy, a tak tu máme poměrně razantní legislativní pokus Francie, který má ambici s neblahým vlivem těchto platforem zatočit. Nejde ovšem pouze o marketingové aktivity, i když u nich začneme.

V červenci 2025 schválil francouzský senát přísný zákon, který si klade za cíl omezit ultra fast fashion. Návrh, předložený poslankyní Anne-Cécile Violland, počítá mimo jiné s úplným zákazem reklamy na tento typ zboží ve všech médiích. A to se logicky vztahuje i na placenou nebo neplacenou propagaci s influencery. Tvůrci tak nesmí propagovat ultra fast fashion ani formou zapůjčených šatů či exotických zájezdů. Porušení pravidel může být tvrdě postihováno. Za propagaci ultra fast fashion hrozí influencerům pokuta až 100 000 €.

Zákaz se primárně zaměřuje na asijské (často čínské) značky, zatímco evropské s kratšími kolekcemi (např. Zara, H&M) by měly být postihovány mírněji. Návrh zákona totiž rozlišuje platformy podle množství modelů (položek) uvedených na trh za rok.

Zákon ale není primárně namířený jen proti reklamě jako takové. Jde hlouběji, a především míří na negativní sociálně-environmentální vlivy. Jeho součástí je i povinnost výrobců a prodejců uvádět u oděvů informace o jejich environmentálním dopadu (emise, recyklovatelnost) a zavedení diferencované „ekodaně“. Na ekologicky méně šetrné zboží bude navíc přidána částka 5 €, která se po roce 2030 navýší na 10 € za kus. Zákonodárci si od toho slibují, že taková opatření budou motivovat výrobce k udržitelnější produkci.

To, že senát schválil tento návrh zákona (téměř jednomyslně 337:1), ale ještě neznamená, že hned platí. Nyní směřuje do smíšené komise dolní a horní sněmovny a musí být notifikován Evropskou komisí kvůli evropským pravidlům vnitřního trhu. Ustanovení zákona se mají začít používat od 1. ledna 2026.

Proti zákonu se nejhlasitěji postavila společnost SHEIN, která prohlašuje, že zákon „udělá módu jen méně dostupnou, nikoli odpovědnější“. To je argument, který opakují i někteří odpůrci zákona ve Francii. Ti stejně poukazují na to, že to nejvíce postihne méně movité obyvatele, pro které je právě ultra fast fashion často jediná cenově dostupná možnost. Jen veřejná prohlášení ale Sheinu očividně nestačila. Proto se pokouší legislativu ovlivnit i pomocí velmi asertivního lobbyingu. Pro tento úkol si sestavil tým, ve kterém můžeme mimo známé právničky Nicole Guedj najít bývalého francouzského ministra vnitra Christopha Castanera či bývalého eurokomisaře Günthera Oettingera.

Nejde ale jen o boj Francie a pokus o ochranu svého módního „stříbra“. Podobné kroky proti fast fashion se řeší i na úrovni celé EU. Unie připravuje celoevropské regulace, které zahrnují mimo jiné digitální pasy textilních výrobků (s informacemi o udržitelnosti), zákaz ničení neprodaného zboží a zpřísnění požadavků na recyklovatelnost oděvů. Ve Velké Británii pak sněmovna přidává opatření proti tzv. greenwashingu v módním sektoru, kde hrozí pokuty za zavádějící ekologické tvrzení až do výše 10 % obratu.

#cherryontop Když jsme natáčeli díl o fast fashion, byly reklamy TEMU a Trendyolu všude. Dnes už je třeba Trendyol prakticky neviditelný. Není to kvůli legislativě - jen si vyhodnotili, že náš trh pro ně není tak zajímavý, a omezili rozpočet na reklamu. Uvidíme, zda se po změnách ve Francii budou upírat oči opět i k menším trhům jako je ten náš.

Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:

  • Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.
  • Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.

Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.

Sledovat nás můžete samozřejmě i zde:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz