Článek
▶️ Pokud jste ještě neviděli, pusťte si naši poslední epizodu Pod vlivem hodnocení - září;
#deepdive: Nic jsem neplatil a ta částka taky nesouhlasí…
Z naší poslední Q&A epizody si možná vzpomenete na dvě informace. Ta první se týkala naší absence na konferenci věnované influencer marketingu - INFLUCON, kterou pořádala agentura WOO. Ta druhá se týkala samotného pořadatele a vzrušené debaty na linkedin, kde se jiné významné agentury poměrně negativně vymezily vůči výzkumu, jež prováděl právě pořadatel Influconu, a jejíž cílem bylo zjistit velikost zdejšího trhu. Ve svém příspěvku uváděl např. Petr Král z agetnury SOCIALPARK důvody, proč se výzkumu nebude účastnit.
Nakonec se nám podařilo plány změnit a z konference vznikla rozhovorový speciál, který se za dva dny objeví na našich kanálech (předem se omlouváme za zhoršenou kvalitu - bylo to pro nás poprvé, kdy jsme natáčeli mimo studio bez našeho crew… tak trochu na punkáče). Ale teď k věci: kolik z toho průzkumu vlastně vylezlo?
Petr Srna (CEO agentury WOO) odpálil finální částku hned v první prezentaci celé konference. Kvůli nízkému počtu odpovědí v kategorii agentur museli respondenty v dotazníku mírně korigovat. Modelace tak byla prováděna především ze vzorku posbíraného od klientů. Těch odpovědělo přes sedmdesát, a po odečtení deseti respondentů, kteří influencer budget neřeší, jich ve finálním panelu zbylo 60. Na základě této modelace WOO dospělo k částce 6 miliard korun! Zároveň Petr oznámil, že z výsledného rozmezí záměrně vybrali tu nižší částku a podle jejich výpočtů se může hodnota pohybovat až na 7,5 miliardy.
Jen pro představu, to je cca cena jedné stíhačky F-35 (ano, předvolební období bylo tak dlouhé a intenzivní, že jsme přestali přepočítávat na Fabie, ale počítáme na F-35 a povolenky). Ta částka zní opravdu pompézně. Abychom si to ale srovnali s něčím mediálnějším: za televizní reklamu se za rok utratí něco mezi 12 a 14 miliardami korun. A i když je influencer marketing docela hot byznys, s televizemi investicemi se ještě doopravdy nemůže porovnávat. Zvlášť když vezme v potaz další odhad, kdy Statista na začátku roku odhadoval pro toto odvětví v ČR velikost trhu kolem dvou miliard korun.
Proto rozhodně stojí za to se na daná čísla podívat trochu důkladněji a pokusit se je očistit a dát jim lepší obrázek. Pozvání do naší horké židle proto přijal Petr Srna, který byl ochoten o číslech mluvit v širším kontextu. Protože se WOO opíralo především o čísla top inzerentů, obsahuje celková částka následující náklady:
- Odměny agentur: Platby pro agentury, u kterých si firmy kampaně objednávají, ale i procenta pro ty, kteří se o influencery starají.
- Eventy: Veškeré akce uspořádané pro digitální tvůrce (včetně letenek, ubytování a dalších nákladů, které se občas odehrají i mimo ČR).
- Barter: Hodnota směnných plnění.
Pokud bychom tak chtěli dojít k financím, které reálně influenceři uvidí na účtu, mohli bychom dost možná částku vydělit dvěma.
Jenom o pár dní dříve představila svůj pohled na objem mediálního prostoru u influencerů agenura Lafluence. Přes Linkedin svého CEO Martina Kyncla vydala studii vycházející z analyzování 1,3 milionu postů od více než 22 tisíc influencerů v České republice a na Slovensku. Ani tady není sběr dat úplně ideální. Procházela totiž jenom Instagram. Do postů byly navíc zařazeny jak ty, které byly označeny jako reklama (ať už funkcí nebo hashtagem), tak i ty, které měly označení barter nebo sleva. Počítá do nich ale i označení značky u influencerských profilů. Přes to všechno se ale dostala agentura k částce 3,5 milardy korun! Což je pořád významně víc než Statista.
Nesmíme ale zapomenout, že se jedná o český i slovenský trh. Obecně se v médiích dá říct, že poměr mezi trhy bývá v průměru 60/40. Při takovém propočtu bychom najednou byli na částce 2,1 miliardy pro ČR. I tak je to hodně velká částka, protože influenceři se nepohybují jenom na Instagramu. I z dat prezentovaných WOO se ale jeví, že se jedná o nejpoužívanější platformu v influencer marketingu. Když tak vezmeme v potaz, že v monitorovaných postech může být nějaká odchylka, můžeme být docela blízko od dat Statisty, avšak tentokrát na základě lokálního pozorování. Jedna věc je jistá: je skvělé, že se začínají objevovat lokální čísla, která se snaží monitorovat skutečnou velikost trhu.
Když se mluví o šesti, třech či dvou miliardách, je namístě otázka: Proč je to vlastně důležité? Důvod je jednoduchý. Trh influencer marketingu byl dlouho považován za „šedou zónu“ s minimem ověřených dat. Oficiální čísla jsou klíčová pro:
- Klienty: Zadavatelé reklamy díky nim vědí, jaký rozpočet mohou do influencerů alokovat a jakou váhu má toto odvětví ve srovnání s televizí, rádiem nebo tiskem.
- Agentury: Pomáhají jim lépe oceňovat práci tvůrců a obhajovat budoucí investice.
- Tvůrce (Influencery): Je to potvrzení, že jejich práce je součástí zavedeného, masivního byznysu, nikoliv jen koníček. Teprve s ověřitelnými daty se toto odvětví profesionalizuje. A právě k tomu směřují následující výsledky.
#cherryontop Když už dneska házíme těmi miliardami, tak před dvěma týdny sám Instagram nějaké zveřejnil. Pochlubil se tím, že platformu poprvé v historii alespoň jednou za měsíc použijí tři miliardy aktivních uživatelů. Jen pro představu, to je každý třetí člověk na planetě. Více informací zde
—
Proč se vyplatí nás sledovat a odebírat Influletter:
- 🧠 Budete v obraze: Nejnovější trendy, tipy, insighty (nejen) ze světa influencerů
- 📬 Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete
- 💬 Nasloucháme: Vaše zpětná vazba nám pomáhá tvořit další díly