Článek
Může se politická reklama vrátit influencer oknem?
Nová evropská regulace o transparentnosti politické reklamy měla původně vést k větší otevřenosti a jasnějším pravidlům. Platformy, jako je META (majitel Instagramu, Facebooku a WhatsAppu), se ale rozhodly pro jednodušší cestu: politickou reklamu rovnou zakáží - ve vyjádření METY můžete mezi řádky jasně vidět, že je to pro ně efektivnější a administrativně schůdnější řešení, než se podřizovat „složitostem EU“.
Je ale klíčové zdůraznit, že se tento zákaz týká pouze placených reklam, které jsou spravované přímo skrze platformy. Samotný politický obsah zůstává beze změny. Takže se nemusíte bát, že přijdete o své oblíbené politické pořady, ať už jde o Dvojí metr, Čau lidi, obědy s Okamurou nebo traktor Mariana Jurečky. Tento obsah, který už teď politici tvoří, se šíří dál bez omezení. O rostoucím propojení politiky, obsahu na sockách a influencerech jsme už mluvili v epizodě - epizodě Pod vlivem Politiky. A obecně nás tedy nečekají nějaké zásadní změny, ačkoli…
Omezení Mety se vztahuje jen na reklamu, kterou si inzerent objedná přes Meta Business Suite. Pokud ale politický subjekt uzavře spolupráci přímo s influencerem, má Meta jen velmi omezený přehled o tom, že jde o reklamní spolupráce. Nejsou totiž účastníkem dohody a bez využití funkce „placeného partnerství“ platforma nemá přímý důkaz (kromě možného zachycení hashtagů jako #spoluprace), že se jedná o komerční sdělení.
Jak se k tomu tedy postaví politici, jejich marketéři a influenceři? Pokud nemohou politici používat klasické reklamní formáty, nenabízí se logicky, že se pokusí využívat tvůrce, kteří se pohybují na sítích jako ryba ve vodě? Influencery, kteří mají patřičný zásah a dokázali by kampaň lépe představit? Z kuloárů politických marketérů se k nám doneslo, že to většina stran zvažuje, avšak naráží na jistý chlad, přemrštěné ceny a především neochotu. Strany se tak spíše snaží o to, najít a získat sympataizanty klasickou PR cestou, jež by je mohli podpořit bez formální spolupráce.
I influenceři mají samozřejmě své vlastní politické preference, ale drtivá většina z nich si silně uvědomuje, že politika polarizuje a že je živí mimo volební horečky něco zcela jiného. Z naší epizody si možná vybavíte, že influenceři se do přímé politické agitace moc nehrnou. Daleko častěji pozorujeme opačný trend: politici se sami stávají influencery. Ať už mluvíme o Andreji Babišovi, Patriku Nacherovi, Filipu Turkovi, Tomiu Okamurovi, Zdeňku Hřibovi nebo Mariánu Jurečkovi, všichni si uvědomují, že je potřeba oslovit voliče tam, kde tráví nejvíce času. A proč by také ne? Politici přece ovlivňují naše životy daleko reálněji než jakýkoli influencer, i když nám k tomu nenabízejí žádný slevový kód.
Jednou z mála, spíše kuriózních, výjimek z minulosti byla Dominika Myslivcová, která před deseti lety kandidovala v krajských volbách za hnutí Úsvit přímé demokracie. Většina tvůrců se dosud držela neutrálních výzev, jako byla kampaň #Endikurvakvolbám, kterou před minulými volbami spustil Martin Mikyska alias Mikýř.
V letošních volbách už ale vidíme první náznaky, že by se situace mohla měnit. Například Mikoláš Trkal (BigD4ddyMikky) vystupuje v kampani Pirátů a sdílí ji na svém profilu. Zákaz politické reklamy tak může být pro politické strany motivací, aby se obrátily právě na influencery a obejít tak nová pravidla. Zbývá jen čekat, zda se k němu přidají i další.
#cherryontop Hlavním cílem sociálních platforem je udržet nás co nejdéle „uvnitř“. Proto omezují dosah obsahu, který obsahuje odkazy mimo síť. A dělají to stále sofistikovaněji. Díky rozvoji a využívání AI se Metě v posledním čtvrtletí podařilo zvýšit čas strávený na jejich platformách o 5 %. Algoritmus prostě ví, co nás udrží u obrazovek. Více info zde
—
Proč se přihlásit k odběru a sledovat i náš podcast:
- Buďte v obraze: Získáte nejnovější informace přímo do vašeho inboxu.
- Exkluzivní obsah: Přístup k obsahu, který jinde nenajdete.
Těšíme se na každou vaši zpětnou vazbu a náměty na témata, která by vás zajímala.
Sledovat nás můžete samozřejmě i zde: