Hlavní obsah
Lidé a společnost

Linda: Ráno jsem bez drog nedokázala vstát

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Podané ruce

„Pervitin mi zničil život,“ shrnuje Linda svou zkušenost s drogou, kterou s přestávkami užívala dvanáct let. Divoké období utnula policie v roce 2014. Tehdy Lindě došlo, že nemá kontrolu nad tím, jak žije. Náprava bude trvat ještě několik let.

Článek

V mládí Lindu poznamenaly nepříliš harmonické vztahy s jejími rodiči. V šestnácti letech se začala stýkat s partou kamarádů a několikrát se kvůli nevhodnému chování dostala na policejní služebnu. Následovalo vyloučení ze školy a pobyt ve výchovném ústavu. „Ostříhali mi vlasy a snažili se mi vnutit, že můj pohled na život je špatný. Zatímco jsem byla zavřená, zemřela babička. Jediný člověk z celé rodiny, se kterým jsem si rozuměla. Nestihla jsem se ani rozloučit,“ posteskla si Linda.

Po propuštění nešla za rodinou, ale propadla pervitinu. První zkušenost s ním rozdýchávala skoro týden. Utvrdilo ji to v tom, že s tvrdými drogami nechce mít nic společného. Našla si přítele a vdala se. Krátce po narození dcery ale přišly první hádky, manžel pil a byl Lindě nevěrný a pro ránu nešel daleko. Vztah se rozpadl a Linda zůstala s dítětem sama. Největší problém představovaly peníze.

Jedna kamarádka jí ale nabídla práci v baru. Obsluhovalo se s obnaženým hrudníkem a výdělky nebyly špatné. Po dvou týdnech jí majitel navrhl, aby chodila se zákazníky nahoru a nabízela jim i další služby. První večer zůstala Linda v práci celou noc. „Ráno jsem jela domů autobusem se třemi tisíci v kapse. Dceři jsem kupovala vše, co chtěla, žily jsme si tehdy dobře,“ popisuje. V Brně docházela do několika podniků a vyrazila i do Nizozemska a Švýcarska. Takto žila velkou část života.

Ani ve druhém vztahu nenašla Linda štěstí. Opakovaly se hádky a násilnosti. Pervitin byl pro ni nejschůdnějším řešením, jak se před problémy uzavřít. Ze začátku jí ho partner přimíchával do pití. Když se to dozvěděla, naplno drogám propadla. Potom, co několikrát skončila v nemocnici, přítel ji nechtěl pustit do bytu nebo jí držel pistoli u hlavy, se i s dětmi (s dcerou z prvního vztahu a se synem z druhého) odstěhovala do garsonky.

„Ráno jsem bez drog nedokázala vstát, všechno mě bolelo a byla jsem pořád unavená,“ přibližuje. Neměla peníze a kradla, kde se dalo. To, co odcizila, prodala v zastavárně a za utržené peníze šla nakoupit. Byla znovu těhotná a nikdo ji nepodezíral, že si věci strká do kabátu. Nejhorší období v životě zažívala při porodu třetího dítěte. Rozhodla se dát novorozenou dceru k adopci. Tušila, že by se o ni nedokázala postarat. Měla strach, že by starší děti odvedli sociální pracovníci. „Odmítla jsem si ji pochovat, protože jsem se bála, že jim ji zpátky nedám. Myslela jsem, že se zblázním. Dodnes si to vyčítám,“ přiznává a odmlčuje se.

Nedlouho poté byla Linda poprvé zatčena za výrobu a držení omamných látek. Dvacet měsíců si odseděla ve Specializovaném oddíle věznice v Opavě a po uplynutí trestu ještě zamířila do doléčovacího centra. Nějaký čas se jí po návratu do běžného života dařilo obejít bez drogy, a jelikož v zahraničí vydělala spoustu peněz, pronajala si pěkný byt. K pervitinu se přesto po čase vrátila. „Neměla jsem peníze na ten nájem, tak jsem se vrátila ke krádežím. V roce 2011 mě chytili v obchodě, dostala jsem trest, ale nenastoupila jsem. Místo toho jsem se pět měsíců schovávala a byla jsem vedena na falešnou občanku,“ přiznává.

Po dvaceti měsících se dostala znovu na svobodu, ale ani tentokrát pervitinu neodolala a potřetí skončila ve vězení, z něhož naposledy vyšla v roce 2016. „Chutě mě po tom posledním trestu opustily. Když jsem potkala na ulici nějakého kamaráda z let minulých, raději jsem ihned odvrátila pozornost a nevšímala si ho,“ říká.

Za tu dobu jí závratně narostly exekuce za půjčku, neplacení nájmu, pokuty, načerno napojenou elektřinu a podobně. Dluhy ve finále přesáhly tři miliony korun. V současnosti Linda usilovně pracuje na tom, aby je splatila a postavila se zpátky na vlastní nohy, a to s pomocí Podaných rukou.

Nedávno se jí podařilo vymazat i záznam z trestního rejstříku. „Pracovníci Společnosti Podané ruce mi poradili, jak mám postupovat. Pomohli mi se sehnáním bydlení a práce. Kdyby nebyla tato organizace, tak ani nevím, jak mám s insolvencí postupovat. Pravděpodobně bych zase sklouzla k drogám,“ tvrdí. Za poslední roky se Lindě podařilo urovnat i vztahy s dětmi, které nadevše miluje. Aktuálně se těší z příchodu vnoučete.

Podané ruce jsou nezisková organizace, která prostřednictvím bezmála čtyř desítek odborných center pečuje o stovky klientů ve třech regionech České republiky. Podává pomocnou ruku lidem v tíživé životní situaci. Ať už se jedna o problém se závislostmi či například depresí, organizace jim pomáhá se osvobodit. Poskytuje jim všestrannou podporu a profesionální služby v oblastech prevence a léčby návykového chování, programů pro děti a mládež a duševního zdraví.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz