Článek
Prkno sem, prkno tam, piliny všude. Za týden měl garáž plnou krásně hladkých desek. Jenže ouha – když je chtěl prodat, zjistil, že za to, co do toho investoval, by si mohl rovnou koupit předražený sendvič na benzínce a ještě by ušetřil.
Mezitím vedle v ulici Franta, jehož jediný kontakt s dřevem byl, když si zlomil tužku ve škole, seděl doma u počítače a vymyslel aplikaci, která lidem připomíná, že mají pít vodu. Nejenže na tom vydělal víc než Karel za celý měsíc hoblování, ale ještě měl čas si udělat kafe, zalít kytky a odejít do coworkingu, kde působil dojmem, že „dělá něco důležitého“. A víte co? On fakt dělal. Totiž přidal hodnotu.
Co je to ta zázračná „přidaná hodnota“? To není nějaký drahý sýr z Francie nebo naložená zelenina ze Srbska. Přidaná hodnota je ten moment, kdy na vás někdo koukne a řekne: „Hele, tohle fakt potřebuju. A klidně za to zaplatím víc, protože je to chytrý, pohodlný nebo prostě cool.“ To je moment, kdy si neřeknete „hmm, matičky v pytlíčku po deseti“, ale spíš „wow, tohle mi řeší problém, který jsem ani nevěděl, že mám!“
Často slyšíme: „Musíš makat, makat, makat!“ Jasně, makat je důležitý. Ale víte co je ještě důležitější? Makat chytře. Protože když někdo celý den šroubuje matičky do sáčků a večer si počítá, jestli mu to vůbec pokryje náklady na elektřinu, možná by se měl zamyslet, jestli ten jeho pytlíkový byznys není spíš hobby pro klid duše než reálný podnikatelský plán.
Abychom si rozuměli – manuální práce má své kouzlo. Když voní dřevo a stroj jemně vrní, člověk má pocit, že tvoří. Ale pokud se z toho nedá zaplatit nájem, náplně do kávovaru a Netflix, tak to asi není ten směr, který by vás měl vystřelit do podnikatelského nebe.
Naopak, když začnete řešit reálný problém – třeba že lidé nevědí, kde sehnat psa na víkend (ne jako mazlíčka, ale třeba jako společníka na túru, což je věc, kterou si prostě vymyslím, protože proč ne) – a nabídnete řešení, najednou se dějí věci. Najednou se o vás mluví, najednou někdo investuje, najednou… nejste jen člověk s hoblovkou, ale vizionář.
Nejde o to dělat něco, co nikdo jiný nedělá. Jde o to dělat to jinak – chytřeji, efektivněji, s nápadem. Místo matiček v pytlíčku zkuste třeba stavebnici, kde si lidé sami složí vlastní konferenční stolek. Přidejte návod, aplikaci na měření správného úhlu a nazvěte to „IKEA pro introverty“.
A pokud se cítíte ztracení a nevíte, kde začít, zeptejte se sami sebe: „Co mě štve? Co bych chtěl mít jednodušší? Co ostatní řeší blbě?“ A hned je tu základ byznysu s přidanou hodnotou. Protože řešit problémy je vždycky cennější než jen hoblovat prkna, aby pak někomu sloužila jako podložka pod akvárium.
Takže až zase někdo přijde s tím, že „musíš něco vyrábět, jinak to není pořádný podnikání“, klidně mu ukaž aplikaci na sledování toho, kolikrát za den mrkne. A pak mu řekni, že už máš 10 000 uživatelů, protože je rok 2025 a lidi dělají fakt divné věci. A když na tom ještě vyděláváš? No tak gratuluju – právě jsi hobloval realitu a udělal z ní startup.
Takže přátelé, dělejte byznys s přidanou hodnotou. Ne proto, že to zní chytře. Ale proto, že jinak vás čeká budoucnost plná pilin, pytlíčků a otázek typu: „Proč to sakra nikdo nechce?“