Hlavní obsah
Umění a zábava

Nejprotivnější reklamy: dáš si Fofolu, ta ta ta ta, nebo ukřičený Alzák

Foto: Generováno AI - ChatGPT

Vybavíte si tu nejprotivnější televizní reklamu, která by vás snad i donutila vypnout televizi?

Článek

Zelený mužíček s ostrým hlasem

Mezi nejznámější a zároveň nejotravnější reklamy se řadí ty, v nichž vystupuje otravný, ukřičený a pro některé infantilní Alzák. Poukázal na to nejen výsledek ankety serveru Markething.cz z roku 2013, ale třeba i píseň Alzák od písničkáře Pokáče.

Se zeleným mimozemšťanem, maskotem internetového obchodu Alza.cz, jsme se mohli poprvé seznámit v roce 2005 v rozhlasové reklamě na rádiu Bonton. V roce 2007 jsme poprvé zahlédli také jeho podobu na billboardech po celé České republice a poté vystoupil v televizním spotu, kde se oháněl kladivem, rozbíjel „naše obrazovky“ a pronikavým hlasem křičel „Máš to rozbitý!“

Hlas Alzákovi propůjčuje herec a významný dabér Bohdan Tůma, který rovněž podobným tónem hlasu dabuje postavu Cartmena z animovaného seriálu South Park. Právě kvůli cílové divácké skupině, k níž český Cartmen promlouval, bylo o hlase Alzáka rozhodlo. Bohdanovým hlasem mluví také pan Mackey ze South Parku, šerif Clancy Wiggum z animovaného seriálu Simpsonovi nebo herci Jim Carrey, Denzel Washington a Wesley Snipes.

Na budování hlubokého povědomí mají nemalý podíl do pamětí vryté Alzákovy hlášky jako sto tabletů týdně, masakr cen, letní Vánoce a ze současných již mnohem klidněji interpretovaných do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.

Otřesné tóny ta ta ta ta

Mezi velmi nepříjemné reklamy rozhodně patří „ty s tou červenou židlí“, kde zaznívá vlezlá melodie Ceny nízké, ta, ta, ta, ta… Mě tato reklama na obchodní řetězec s nábytkem XXXLutz tedy zaručeně od televize zvedala nebo jsem si přinejmenším na televizním ovladači vypínala zvuk. Vtíravá melodie se však jen tak nevypnula a zvučí nejednomu televiznímu divákovi v hlavě dodnes. Skvěle zapamatovatelné a jistě perfektní marketingový tah. Dnes již jsou reklamy na XXXLutz klidnější.

Svalnaté reklamy na kosmetiku

Krátká melodie jako symbol značky se objevuje také v reklamních spotech na kosmetické výrobky Old Spice. Závěrečné zapískání neodmyslitelně se značkou splývá a nijak agresivně na diváka nepůsobí, avšak minimálně pro mě, jsou některé spoty na Old Spice přehlídkou trapnosti, jako třeba tato se svalnatým a drsným Terry Crewsem:

Na druhé straně spoty s opět statným Isaiah Mustafou s sebou přinesly úspěch, popularitu značky a navýšily prodeje. Reklamní kampaň Old Spice cílila především na ženy a jejich nákupy pro muže.

Voňavý a hebká králíček

Když se od kosmetiky přesunu k užitečným pomocníkům v domácnosti a ponořím se hlouběji do minulosti, nemohu opomenout modrého králíčka Azurita vykukujícího z koše na prádlo. Ikonický, roztomilý a hebký králík Azurit se prý najde všude tam, kde je krásně měkoučko a v době vysílání takto postavených reklam se skutečně vetřel skrz televizní obrazovky a možná i při nákupech do každé domácnosti. A tím, jak některé štval, se objevil také v příběhu vyprávěném Danielem Landou v písni Králíček Azurit.

Některé oblíbené, jiné příliš šišlavé

Věřím, že ze spotů na Kofolu si i odpůrci reklam vyberou nejméně jeden přijatelný. Slogan Když ji miluješ, není co řešit se prolíná všemi příběhy, které mají často vtip i sex-appeal. Vánoční kousek s hercem Poláškem, prasátkem, holčičkou a jejím dotazem „A bude mít i velký zahnutý zuby nahoru?“, netřeba připomínat. Ale vybavíte si třeba sympatickou Naďu a zamilovaného Ondru na nuda pláži nebo zamilovanou tichou poštu na nádraží?

Avšak psík, který vyvádí lumpárny a komolí slova se svým zadostiučiněním „Dáš si Fofolu?“ může působit trapně a někoho dokonce rozčilovat.

Série potrhlých spotů přinesla nového maskota a zkomoleninu Fofola. Psí herec Tuna, v Česku a na Slovensku přezdívaný Ftefan, se svým vzhledem proslavil na Instagramu, kde má aktuálně necelé 2 milióny sledujících.

Kříženec čivavy a jezevčíka s výrazným předkusem byl jako opuštěné štěně nalezen nedaleko San Diega v Kalifornii. V Los Angeles na farmářských trzích si ho adoptovala Courtney Dasher. Její počin vytvořit Tunovi instagramový profil dovedl malého psíka k velké popularitě. Nečekaný zájem o sdílení jeho fotografií a videí přiměl Dasher ukončit kariéru návrhářky a začala se správě Tunova profilu na sítích věnovat naplno. Získanými finančními prostředky podporuje organizace zabývajícím se záchranou opuštěných zvířat.

Dasher s Tunou odmítala mnoho nabídek ke spolupráci a jejich prvním velkým projektem se stala právě spolupráce s Kofolou. V letech 2015 – 2016 se natočilo 20 krátkých reklamních spotů s využitím digitálního modelu Tuny, načež na billboardech se objevovaly jeho skutečné fotografie.

Závěrem

V dnešní době již můžeme díky sledování placených televizních kanálů reklamy vynechat, ale v minulosti jsme se jim tak úplně nevyhnuly. Efekty, zvuky a obrazy některých reklamních spotů se nám divákům/spotřebitelům někdy zaryly až pod kůži i hluboko do našeho podvědomí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz