Hlavní obsah
Zdraví

Přes 25 let jsem obouvala malé boty. Strach o zdravý vývoj dcery nás přivedl k barefoot

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Ilustrační obrázek

Cesty v botách i bez nich jsou kamenité, trnité a nevyzpytatelné. Ještě nedávno jsem nesnesla tvrdé kameny, šišky nebo studenou trávu pod nohama. Dnes už to mám jinak.

Článek

Co jsou to barefoot boty?

Barefoot boty nebo také bosé boty. Boty pro každodenní nošení, jejichž funkcí je simulovat volnost pohybu člověka při bosé chůzi. Anglický výraz barefoot je složen ze dvou slov, bare (bosý) a foot (chodidlo). Barefootová bota se od běžné boty liší tvarem přizpůsobeným pro přirozený tvar lidského chodidla, velmi pružnou podešví, netvarovanou stélkou, nízkou hmotností, nezpevněnou patou a nulovým dropem (tj. rozdíl mezi výškou pod patou a pod špičkou). S běžnou obuví mají srovnatelné výrobní postupy a použité materiály např. kůži, textil a kaučuk.

Každé lidské chodidlo se vyznačuje svým jedinečným tvarem, proto i bosých bot se vyrábí mnoho různých druhů a tvarů. Mezi barefooty nalezneme boty různých šířek, pro různé výšky nártu, pro různou šířku paty a různě tvarované prsty.

Výrobců barefoot bot přibývá a jejich výrobků také. Někteří zavedení nejen čeští výrobci konvenční obuvi začínají svou výrobu o barefootové řady bot rozšiřovat. Barefoot boty se již také dostávají do známých kamenných obchodních řetězců s obuví.

První boty pro dcerku

Když nám dcerka začala chodit, měla jsem jasno, chci pro ni to nejlepší. Botičky na ven jsem považovala na konci zimy za nezbytné. Navíc doma jsme měli dlažbu a plovoucí podlahu. Ve mně zakořeněné obavy našich babiček i maminek z tvrdých a studených podlah i nutnost obutí na ven, mě přivedly do obuvi se zdravotními botami. Prodavačka nám jako první botičky na doma i na ven nabídla pevné kožené uzavřené a ochotně je dcerce zkoušela. Doporučené boty jsme koupili.

Byla jsem ráda, že můžeme dcerce dopřát to nejlepší a doporučované. Kvalitní certifikované botičky, bačkorky, sandálky známých značek prodávaných i ve zdravotnických potřebách.

Poprvé slyším o barefoot

S kamarádkou jsme řešily mnoho různých témat, až se také zmínila o obouvání svých dětí do barefoot bot ve špičce širších, než má konvenční obuv. Více jsem nezjišťovala, ale informaci jsem si podvědomě uložila. Do té doby jsem si rozdílů obutí nevšímala, boty jsem nijak neporovnávala a nezaměřovala se na ně.

Reálný problém

Přibližně po roce od dcerky začátků chůze v botách jsem zaznamenala utlačované prsty u obou jejích nožiček. Ukazováky čnící nad ostatní prstíky mě vyděsily. Obavy o dcerky zdravý vývoj mě okamžitě přiměly jednat. Objednala jsem tedy naši holčičku k fyzioterapeutce.

Čekání na termín návštěvy mi dalo prostor k zamyšlení se nad možnou příčinou a řešením. Pravděpodobnost způsobení deformace prstíků nevhodným obouváním byla dle mého laického názoru velmi vysoká. Ale co s tím? Potřebujeme nějaké cviky na nohy, změnit asi obutí a co ještě? Kdo mi poradí, jaké boty mám vůbec vybírat?

Dosud kupované obutí vždy v blízké kamenné prodejně se zdravotními a certifikovanými dětskými botami se vyznačovaly klasicky zaoblenou špičkou, nepříliš velkou ohebností, zvýšenou patou a tvarovanou stélkou. Nespatřovala jsem v nich však do té doby nic špatného, právě naopak. Klasické boty, navíc z kvalitních materiálů, a ještě doporučovaných značek pro děti.

Hledání řešení problému

V tyto momenty jsem si vzpomněla na kamarádky zmínku o širších botách. Chtěla jsem se dozvědět více a hledala jsem na internetu.

Studovala jsem na internetu články od fyzioterapeutů, výrobců a prodejců barefoot bot. Přidala jsem se do facebookové skupiny „Barefoot nejen pro děti-ČR/SR“, ze které jsem čerpala zkušenosti, doporučení a rady z praxe jednotlivců.

Můj pohled a názor na věc se měnil. Zůstávaly ve mně už jen poslední obavy z tvrdých povrchů, jako je beton, asfalt, dlažba nebo plovoucí podlahy. Potřebovala jsem se ujistit, že neudělám další chybu a nezpůsobím tak své holčičce další zdravotní potíže špatným obutím. Pokládala jsem si otázku: „Může být chůze v bosobotách na tvrdých površích škodlivá?“

Následné uvědomění nerovností a členitostí zdánlivě rovných povrchů skýtajících praskliny, hrboly, díry, spáry… Někde dlažební kostky, jinde obrubníky, mě začalo uklidňovat. Vždyť ani ve městě není pokaždé nutné chodit jen po chodníku nebo silnici. A naše tvrdá dlažba doma má vlastně rytiny, lze ji změkčit a zpestřit stejně jako plovoucí podlahu kobercovými předložkami nebo pěnovými puzzle.

Odborná prohlídka

Fyzioterapeutka dcerku komplexně vyšetřila. Na deformitu ukazováků u nohou dcerky jsme dostaly pár cviků na procvičování. Doporučení změny obutí zaznělo velmi jemně a přitom opodstatněně.

V praxi nám fyzioterapeutka odkryla rozdíly postavení celého lidského těla v běžné obuvi a bez bot (resp. v barefoot botách). Poukázala na přirozenost bosé chůze s ohledem na práci nejen chodidel, ale celého pohybového aparátu. Také zmínila pohyb nohou bez omezování, trénink nožní klenby, rozpohybování svalů, šlach a kostí, včetně předávání impulzů nervovým zakončením našich chodidel.

Přišlo rozhodnutí

Koupíme dcerce první barefoot boty. Výběr samozřejmě není jednoduchý. K volbě vhodných bosých bot je nezbytné důkladně změřit délku a šířku chodidel, určit tvar chodidla a také výšku nártu.

Po zkoumání a předchozím nastudování jsem definovala dceřinu nohu jako úzkou s prsty do vějíře, s velmi dominantním palcem, normálním nártem, kostnatou patou a kotníky. Naštěstí v kamenných prodejnách barefoot bot se vším poradí prodavači.

První barefoot

Dcerce jsme pořídili první barefoot boty a cvičily jsme s prsty u nohou. Během několika týdnů se ukazováky na nožkách naší dcerky srovnaly a po utlačovaní prstů nebylo ani památky. Úplný zázrak, jako by měla prstíky vždycky v rovině. Velmi jsem si oddychla, že jsem dcerce, byť nevědomky, nezpůsobila nevratnou škodu.

V bytě jsem na podlahy umístila kobercové předložky a pěnové puzzle. Navíc jsem vyrobila senzomotorický koberec. Tyto pomůcky dopomohly k práci a posilování chodidel při chůzi také doma.

Zprvu mi barefoot boty připadaly ošklivé. Prostorný tvar špičky neobvyklý. Naštěstí dětské boty na mě tak nevkusně nepůsobily. Boty pro dospělé mě však odrazovaly.

Na facebooku ve skupině „Barefoot …“ jsem stále sledovala informace, rady, inspiraci a také nabídku bosých bot z druhé ruky.

Jako by mi vesmír chtěl říct „udělej změnu i ty“

Stav mého botníku žadonil o doplnění chybějících tenisek, celoročních bot, sportovních sandálů a balerín. Mých zbylých několik párů bot také pomalu se rozpadajících častým nošením mě přimělo k novým myšlenkám. I přes nedostatečné finanční prostředky jsem začala nad změnou v obouvání uvažovat. Stejně nové boty potřebuji, minimálně tenisky prostě pořídit musím.

Ve skupině na Facebooku se objevila informace o možnosti výhodného nákupu na známém e-shopu s oděvy a obuví. Velké slevy s použitím slevového kódu lákaly k nákupu a v příspěvku autor doplnil také dvě značky barefoot bot nabízené tímto e-shopem. Chtěla jsem zjistit, za kolik se dají barefoot boty pro dospělého pořídit ve slevě. Jednoduchá instalace mobilní aplikace pro nákup mi vyšla vstříc. Naprostá nevědomost, jestli mi boty sednou na délku, do šířky, na můj tvar prstů, mě neodradila. Do té doby jsem řešila jen dceřiny chodidla a obouvání.

Do košíku jsem zkusila vložit barefoot sportovní tenisky velikosti 42. Zadala jsem slevový kód a z původní ceny cca 1900 na mě náhle vykoukla částka cca 600 korun. Zůstala jsem v údivu! Věděla jsem, že za tuhle cenu budu riskovat. Zaplatila jsem objednávku a s obavami čekala na své první bosoboty.

Boty mi přišly poštou. První vyzkoušení ve mně vyvolalo pozitivní i váhavé dojmy. Krásně zpracované, měkké, pěkně barevné tenisky s divným tvarem špičky. Navíc na délku mi připadaly dost dlouhé. Doporučený nadměrek pro volný pohyb, práci prstů i chodidel je u barefoot bot 0,5 – 1,2 cm.

I přes rozpaky z centimetrového nadměrku jsem sportovní boty začala obouvat, protože pocit pohodlí pro má chodidla převládal. A světe div se, velmi brzy jsem si na tvar špičky i nadměrek zvykla.

Zimu jsem chtěla zvládnout ve svých starých vysokých zimních botách se třemi pruhy. Z mého přesvědčení o dostatečné šíři těchto bot mě vyvedla sama realita. Nebyly ani trochu široké, ve špičce mé prsty trpěly, boty mě tlačily a omezovaly pohyb chodidel. Nohy už zvyklé na pohodlí mých oblíbených sportovních barefoot bot si nechtěly zvykat na stísněnost, neohebnost a silnou podrážku bránící vnímání povrchu. Avšak finance na zimní barefoot jsem neměla, proto jsem zimu prožívala v nepohodlí.

Nové boty

Ke konci zimy jsem náhodou přišla na známou, která se věnovala šití bosobot pro sebe a svou rodinu. Ušila mi krásné kožené botky na míru podšité semišem. Za cenu těchto bot bych měla problém sehnat kožené zateplené boty i mezi konvenční obuví. A hurá, už jsem se nemusela tlačit v těch zimních stísňujících!

Později jsme si obě s dcerkou nechaly na míru ušít krásné barefoot baleríny, navíc také za velmi příznivou cenu. Pro sebe jsem navíc sehnala zánovní kožené zimní boty z druhé ruky na příští sezónu. Kompletně jsem vyřadila své staré boty. Bylo jich šest párů.

Mé myšlení se změnilo

Na ulici nebo v městské hromadné dopravě koukám, kdo má, co obuté. Mám radost vidět někoho v bosobotách. Moc se mi líbí jejich tvar. Běžné boty mi najednou připadají nepraktické, tvrdé, nepohodlné, těžké. Nerozumím tomu, jak jsem dříve v takových botách zvládla chodit.

Těší mě především, že naši holčičku již neomezuje tvrdá bota s úzkou špičkou, nedeformuje její prstíky, neutlačuje její dominantní palec, nebortí klenbu, neničí její postavení páteře a celkové držení těla. Vnímám jako prospěšné posilování svalů chodidel, otužování se, obutí neomezuje přirozený pohyb a vývoji i přirozenost v chůzi. Nelituji nového směru, kterým jsem se vydala a cesty do nedávna neznámé.

Právě při sepisování tohoto článku si přede mě v metru sedl muž bez bot. Cítím sympatie. Nezajímají ho nesouhlasné pohledy lidí, jejich údiv, negativní grimasy nebo hlášky. Jde si svou cestou pro své zdraví, pohodlnost a blízkost k přírodě a nepotřebuje svolení společnosti.

Teď již jen vzpomínám, jak mě nepříjemný pocit chodit bez bot v minulosti provázel i na italské pláži s jemným pískem. Vadilo mi mimo jiné, kolik lidí přede mnou v písku naboso procházelo. Dnes již se nad tím jen pousměju a zuju své barefooty v trávě, na písku nebo kamínkách.

Fyzický přínos

Je to již pět let, kdy jsem poprvé uslyšela o barefoot a následně takto začala obouvat dcerku. A tři roky od mých začátků bosochodce.

Dceřiny nožky jsou již bez deformit prstů, zcela zdravé a v pořádku. Navíc z vyšetření chodidel na podoskopu má dcerka krásně utvořenou nožní klenbu.

Má dříve plochá chodidla se změnila krásně vyrýsovanou klenbou, prsty se „odlepily“ od sebe volností a prostorem v botách i bez nich. Téměř netrpím na bolesti zad. Jsem otužilejší a ani v zimě nebývám tak zimomřivá od nohou, jako jsem bývala. Na délku i šířku má chodila zůstala stejná jako při prvním měření pro nákup prvních bosobot. Přestala jsem se příliš stydět za má dlouhá chodidla a prsty u nohou, které nemám vzorných jemných ženských rovnoměrných tvarů. Mé prsty u nohou bych popsala jako humpolácké, bambulovité a zvláštně tvarované (deformované) s dlouhým dominantním ukazovákem.

Dnes už se do barefoot bot obouvá také partner, neteř se svými dětmi a můj kamarád. Dokonce švagrová obouvaná konvenčně si nechala ušít barefoot baleríny, které ji velmi zaujaly vzhledem.

Foto: Poetessa

Partnerovy barefoot boty

Překvapivé zjištění

Nemilé zjištění mi připravilo měření chodidel neteře. Její délka chodidel dosahovala přesně o jeden centimetr menšího rozměru, než je délka má. Toto by nebylo nic neobvyklého, kdybychom však s neteří v konvenční obuvi dříve neobouvaly stejnou velikost bot číslo 40.

Opravdu překvapení, že se mé nohy mačkaly nejen v botách nereflektujících můj tvar chodidel, působících deformity mých prstů, úzkých, tvrdých, často na podpatcích nebo s dropem, ale i v botách krátkých na délku. Kdyby nohy uměly mluvit, asi bych slyšela nemálo výčitek.

Tímto docházím ke zjištění, že celá ta léta, od doby, kdy mi po 12. roku věku přestala růst chodidla, jsem nevnímala potřeby svých nohou a těla. Necítila jsem žádné tlačení, bolest, omezování mých chodidel a prstů nebo jsem to nevnímala. Vysvětluji si to tak, že si nohy na nepohodlí zvykly a obouvaným botám se přizpůsobovaly.

Příkladem toho, jak se lidské tělo dokáže přizpůsobit vnějším působením je každodenní praxe. Nejen deformity chodidel jako např. haluxy, vbočené palce, kladívkové prsty, ale také třeba jiné drobné příklady jako vytahané ucho (kamarád si v dětství „žmoulal“ jedno své ucho) či jedna nosní dírka větší než druhá (není nutno vysvětlovat) poukazují na přizpůsobivost našich těl mechanické zátěži, kterou svá těla nevědomky zatěžujeme.

Začátky chůze v barefoot botách nejsou jen tak

Noha navyklá na boty izolující naše chodidla od země se často mimo jiné vyznačuje ochablým svalstvem nohou, neboť v pevné, neohebné, tvarované botě svaly nohou nepracují a netlumí nárazy chůze, spoléhají se na tlumení silnou podrážkou nebo změkčenou tvarovanou stélkou. Těmito impulsy přestávají naše chodidla a tělo fungovat přirozeně a může docházet ke špatným stereotypům chůze jako dupání či našlapování na paty, tím pak trpí i páteř. S chůzí naboso je tedy nezbytné začínat pozvolna, postupně trénovat, zbavovat se špatných návyků chůze a učit se vnímat podněty, které chodidlům naboso dáváme.

Jiný životní styl

Barefoot boty mě a mé blízké přivedly nejen ke zdravému a přirozenému obouvání, ke vnímání svého těla, ale také otevřely nové obzory.

Ani ve snu bych nepomyslela na nákup bot šitých na míru, nákup bot na internetu bez vyzkoušení nebo pořízení bot z druhé ruky. Měřením chodidel a studováním bot si zajistíme dobře padnoucí boty. Koupí ručně a místně šitých bot oceníme kvalitu, péči a šikovné české ruce. Nákupem barefoot bot z druhé ruky ušetříme finance a chováme se udržitelně.

To vše mě přivádí zpět k myšlence: Proč jsem barefoot neznala ještě dříve než před pěti lety a musela jsem dcerce koupit konvenční obuv, jejíž působením vznikly na dceřiných nožkách známky utiskovaných prstů? Možná to tak mělo být, že jsem se nejprve měla bát o dcerky zdravý vývoj, abych následně nastudovala nové možnosti obouvání. Poučila jsem se, otevřela nové dveře poznání, a naše cesta k barefoot a v barefoot botách pokračuje.

Anketa

Znáte barefoot boty?
Teď o nich čtu poprvé.
19,8 %
Už jsem o nich něco zaslechl/zaslechla dříve.
40,5 %
Již jsem si je zkoušel/a také obout.
4,9 %
Nosí je mé dítě/děti.
8 %
Barefooty obouvám.
26,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 903 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz