Hlavní obsah

V demokratické diskusi nesmíme některé názory tolerovat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Nelze pochybovat o tom, že žijeme v demokratické společnosti. Chceme-li však v takové společnosti žít i nadále, musíme veřejnou diskusi chránit před tendencemi, které mohou přivést do veřejného prostoru myšlenky, které ji ohrožují.

Článek

Demokratická diskuse je pro rozvoj demokracie velice důležitá. Dává nám prostor přicházet s myšlenkami, kam bychom se mohli posunout, kde bychom mohli udělat něco pro to, aby naše společnost byla demokratičtější než doposud, a dokázala se ještě efektivněji vypořádat se svými nepřáteli.

Každá demokratická diskuse by ale měla mít i něco jako svůj maják. Entitu nebo autoritu, která je zárukou toho, že se diskuse neposune k myšlenkám, které by mohly být pro udržení liberální demokracie ohrožující či přímo nebezpečné. Mnohokrát už se mi stalo, že jsem jako příklad takového majáku, který nedovolí, aby se diskuse zvrtla v gejzír závadných názorů, byl uveden já. Snad za své zásluhy v kultivaci diskuse na mém facebookovém profilu, snad i za své články zde na Seznamu. Ač mi to velice zalichotilo, ve své odpovědi jsem se vždy zdráhal takové postavení přijmout.

Ani já totiž nejsem vždy úplně bez pochybností. Ale to je právě ta krása diskuse, kdy se můžeme mírně lišit, ale nikdo z nás nepodléhá ruským narativům a nezpochybňuje naprosto základní otázky týkající se našeho směřování vstříc evropské integraci. A právě toto naše společné demokratické přesvědčení nám umožňuje diskutovat, polemizovat, ba se i přít a hádat v naprosté shodě.

Jsem rád, že můj profil na facebooku je právě takovým prostorem, kde panuje atmosféra demokratické diskusi otevřená, ale zároveň tam dokážeme zavřít dveře před nosem každému, kdo by v nás chtěl zasévat pochybnosti a přivádět nás na názorové scestí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz