Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jak jsem získala klíč, který mě spasil. Možná na něj máte nárok i vy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Euroklíč vám jen v Česku odemkne 1274 míst. Pokud máte malé dítě nebo zdravotní potíže, je k nezaplacení.

Euroklíč vám jen v Česku odemkne 1900 míst. Pokud máte malé dítě nebo zdravotní potíže, je k nezaplacení.

Článek

Už se vám někdy stalo, že jste nutně potřebovali na toaletu, ale žádná nebyla v dohledu? Nebo zkrátka nebyla přístupná? Kdosi vám ji měl v případě potřeby odemknout, ale nebyl v dosahu? Nebo byla tak znečištěná či nefunkční, že jste ji raději nepoužili? Mně se to stalo už několikrát s malým dítětem a příjemné to rozhodně nebylo.

Tady jste v restauraci!

V chladný únorový den jsme se vydali na výlet do jednoho středočeského lázeňského městečka. Potřebovala jsem synka přebalit a omýt tekoucí vodou. Žádnou baby friendly restauraci jsem nenašla a dětská hernička, kde jsem předpokládala, že by takové zázemí mohli mít, byla ten den pro veřejnost zavřená. Nakonec jsem ho přebalovala na toaletě místní vyhlášené restaurace, která měla nejčistší zázemí, ale nikoliv přebalovací místo. Pohledy, které na mne vrhaly dámy, které vešly do místnosti, stály za to. Horší by to bylo snad jen v případě, že bych dítko přebalovala přímo na jídelním stole, jak se občas děje ve fantazii dětem a matkám nepřátelských diskutujících pod články o tzv. nevychovaných dětech v kavárnách, bistrech a restauracích. Po opuštění restaurace jsme si s manželem jen povzdechli, že tenhle adrenalinový sport nám dává dost zabrat.

Od přítelkyně jsem se ale krátce po tomto zážitku dověděla, že i já, jako matka dítěte do tří let, mohu získat tzv. euroklíč. Ten je prý v podobně kritických chvílích zcela neocenitelný. Sama kamarádka trpí zánětlivým onemocněním střev, proto ve fázi vzplanutí nemoci potřebuje toaletu třeba třicetkrát za den. Kde nezažil, neumí si to představit. Dorazit v takové situaci do práce nebo kamkoliv jinam, je téměř nemožné. Jen v Praze, kde žije, ale s tímto zázračným klíčem odemkne 123 zámků, což jí cestu kamkoliv značně ulehčí.

Tisíce dostupných míst

Míst osazených eurozámkem jsou naštěstí spousty - od úřadů, škol nebo zdravotnických zařízení přes hotely, restaurace, benzinové pumpy až po muzea, galerie a třeba i církevní organizace. Nejsou to jen toalety, ale i výtahy, svislé a schodišťové plošiny. Jen v Česku odemknu 1900 míst, ale funguje i mnoha dalších místech po celé Evropě. K vyhledání takového místa pomáhá euroklíčenka. Aplikace v chytrém telefonu, která na základě souřadnic GPS určí, kde nejblíž je takové místo.

Toalety, které můžete využít jsou vždy zamknuté, proto narazíte na čisté a dobře vybavené prostředí. Zkrátka, vandalové nebo třeba narkomani či pouliční prostitutky mají smůlu. A vy štěstí. To je nejen v případě, že máte maličké dítě, neocenitelné.

Mám nárok i já?

Když jsem dříve na toaletu zamčenou euroklíčem narazila, byla jsem přesvědčena, že pro mne není. Domnívala jsem se, že je určen výhradně vozíčkářům nebo lidem jinak těžce tělesně postiženým. Ve skutečnosti je ale spektrum onemocnění a situací, které vás opravňují si klíč vyzvednout, daleko širší. Kartičku mohou získat všichni držitelé průkazů TP, ZTP. Také ale pacienti se zánětlivými onemocnění střev, stomici, onkologičtí pacienti nebo lidé s roztroušenou sklerózou, cystickou fibrózou, s močovou dysfunkcí či lidé s poruchami autistického spektra. Kromě toho ale mají nárok na zapůjčení klíče i všichni rodiče dětí do tří let věku, a to včetně dočasných pěstounů.

O té doby, kdy ho vlastním, jsem mnohem klidnější. Vím, že v nedůstojné situaci, kdy se doprošuji v nějaké restauraci vpuštění na toaletu, se jen tak neocitnu. O jeden stres matky na rodičovské méně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz