Článek
Zdálo se, že páteční pořad Události, komentáře zakončí zajímavá diskuse na téma umění. Do studia dorazila Marie Foltýnová, kurátorka z Galerie hl. města Prahy a jako druh host také sochař David Černý. Tématem byly nové objekty, které vytvořil na fasádu obchodního domu Máj. Ač Černý několikrát opakoval, že netvoří kontroverzní díla a za kontroverzního nepovažuje ani sám sebe coby tvůrce, celá diskuse a zejména její konec naznačoval něco docela jiného.
Plastiky, které se na budově známého pražského obchodního domu mají objevit zatím na jeden rok (o jejich budoucnosti se rozhodne později), mají svou podobou připomínat letouny s motýlími křídly a budou se zároveň pohybovat i svítit. Dílo má připomínat 75. výročí založení Severoatlantické aliance a interpretace je tak trochu na vás. Jenže památkářům, Klubu za starou Prahu a například ani některým dalším odborníkům se nelíbí. Budova obchodního domu Máj, který je sám kulturní památkou, podle nich už žádné další doplňky nepotřebuje, a to právě proto, že je uměleckým dílem sám o sobě. Autor plastik podobné názory podle všeho považuje nejen za „zasmrádlé“, ale také za „komunistické“. A nebojí se to říct nahlas způsobem, který je hodně za hranou.
Debatu s provokujícím umělcem a kurátorkou „vyfasoval“ zkušený moderátor Daniel Takáč, kterého jen tak něco nerozhodí. I tentokrát se zdálo, že se místy spíše dobře baví, byť musel umělce během diskuse opakovaně usměrňovat. Třeba hned na začátku, když po prvních větách kurátorky Marie Foltýnové, která vysvětlovala, proč památkáři ony objekty vůbec řeší a zda jim vadí fakt, že jde o kontroverzní umělecká díla. David Černý začal expertku na současné umění okamžitě označovat titulem „soudružka“ a záměrně komolit její jméno například na Faltýnková. Takáč to zvládl s ledovým klidem a grácií, ale Černého agresivita a potřeba „shodit“ oponentku rostla a neustávala. Zřejmá byla i snaha znervóznit ji tím, že nepříjemně fyzicky vstupoval do její osobní zóny.
V průběhu diskuse byla Marie Foltýnová v defenzivě. Diváci tak neměli šanci slyšet další relevantní argumenty, proč bychom nad podobou veřejného prostoru měli začít důkladně uvažovat a zda stačí sám fakt, že v centru města bude fasáda jednoho domu zdobena něčím, co si turisté budou nadšeně fotografovat. Tipuji, že polovina diváků se královsky bavila, tu druhou Černý svým chováním spíše iritoval. Musím přiznat, že ač se mi mnoho soch tohoto autora líbí, patřila jsem spíše do druhé skupiny. Fakt, že některé jeho objekty považuji za velmi zdařilé a skvěle promlouvající k době, ve které vznikaly, neznamená, že jsem k němu nekritická. Je totiž v našem světě normální, že autor slyší také oponenty a na kritiku reaguje. Jen tak, může jeho tvorba zrát a vyvíjet se. Tím spíše, že jde o autora, který často vstupuje do veřejného prostoru. Mám za to, že tuto schopnost autor ztratil. Stal se umělcem, který tvoří především pro soukromé vlastníky a firmy a ať se mu to líbí nebo ne, pravdou je, že jeho úspěch spočívá především na jeho kontroverzní póze a pověsti.
Vůbec se Marii Foltýnové nedivím, že neudržela nervy na uzdě a po skončení pořadu Černého poslala do patřičných míst. Černý na to reagoval obdobně. A ti, kdo měli v pátek večer v televizi službu, se patrně pořádně zapotili. Dnes už kontroverzní konec pořadu v archivu České televize nenajdete, na sociálních sítích ale žije dál. Česká televize za to možná bude muset zaplatit nějakou pokutu, ale David Černý si opět připsal další provokaci, která mu nepochybně zajistí další zakázky od českých i zahraničních podnikatelů, pro něž nyní často tvoří.