Hlavní obsah
Cestování

Odškodné za zpožděný let? Ano, i když letíte s cestovkou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Můj let byl odložen o čtrnáct hodin. Na rozdíl od zkušenějších cestujících jsem odškodné nezískala, přitom stačilo tak málo.

Článek

Je to skoro šest let. V říjnu roku 2017 jsem se rozhodla, že podniknu španělskou poutní cestu do Santiaga de Compostela. Nejsem právě zkušená cestovatelka, a navíc jsem se na ni vypravila sama, proto to pro mne byla docela výzva. První problém nastal už při odletu z Prahy, kdy nám letecká společnost oznámila, že náš let bude zpožděn. Na místo v 15 hodin prý poletíme mezi šestou a osmou ranní následujícího dne. Důvod? Únava pilota, který právě přiletěl ze Španělska a potřebuje si odpočinout.

Noc v letištním hotelu

Mým cílem bylo město León, kde má cesta začínala. Z Prahy jsem se ale potřebovala dopravit nejprve do Madridu, teprve následně měla přijít cesta autobusem do zmíněného severošpanělského města. Zaplatila jsem si ubytování se snídaní v jednom madridském hostelu a teprve pak jsem se hodlala vydat na autobusové nádraží, odkud vyjíždějí spoje do všech koutů Španělska. Na to však nedošlo.

Informaci o tom, že náš let se neuskuteční, jsme dostali až hodinu po plánovaném odletu. Co budeme dělat do té doby, nám sdělili po další půlhodině. Odvezou nás autobusem do letištního hotelu, kde si dáme večeři a chvilku si odpočineme. Vzhledem k tomu, že poletíme před sedmou ranní, bude třeba, abychom v odletové hale byli nejpozději v pět ráno. Nezbývalo než doufat, že to mou cestu do Leónu nijak zásadně nenaruší a autobusy budou z Madridu odjíždět i další den.

Asertivní politik

Výrazně méně klidu zachovali jiní cestující. Byli v nezáviděníhodné situaci. Na madridský let jim navazoval další, který směřoval na Tenerife, kde měli trávit svou dovolenou. Takto neměli jistotu, že se do cílové destinace dostanou v klidu a bez dalšího většího zpoždění. Mohlo to znamenat další nemalé náklady za ubytování ve španělské metropoli. Jejich neklid přerostl v ostřejší výměnu názorů s personálem aerolinek.

Zaujal mne především jeden muž, který ve sporu nejen mluvil velmi dobrou angličtinou, ale dobře znal práva cestujících. Požadoval odškodné, jehož výše mne překvapila. Jelikož jsem v něm poznala někdejšího politika, začala jsem se na něj dívat skrze stereotypy, které si o této profesi běžně děláme. Jeho požadavky jsem považovala za přemrštěné a přikládala jsem to jisté aroganci.

Až později jsem pochopila, že jeho přístup byl správný. Domáhal se svých práv na kompenzaci, které mu skutečně náležela. Docela jiný přístup, než se pasovat do role oběti a tvrdit, že svých práv se nikdy nedomůžeme, protože vždy vyhraje ten, kdo tahá za delší konec. V tomto případě se dotyčný a jeho partnerka kompenzace domohli a stačilo k tomu vcelku málo - nebát se ozvat a znát svá práva, případně si je v aktuální situaci rychle nastudovat.

Až 600 eur za jediný let

Jaká práva tedy cestující mají? Základním předpisem v této oblasti je nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11.2.2004. Nevztahuje se tedy na všechny aerolinky. „Let musí být realizován tzv. leteckým dopravcem společenství. Dle čl. 2 se jedná o dopravce s platným provozním povolením uděleným členským státem. Nejčastěji se jedná o letecké dopravce sídlící v některém z členských států Evropské unie,“ upozorňuje web Muj-pravnik.cz

Na kompenzaci máte nárok ve chvíli, kdy byl váš let zrušen, nebo zpožděn alespoň o tři hodiny. Také ve chvíli, kdy byl váš let přebukován a vy jste nemohli nastoupit do letadla. Výše odškodného se pak bude odvíjet podle délky letu. „250 eur - pokud je délka letu kratší než 1500 km; 400 eur - pokud je let v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska a délka letu je delší než 1500 km nebo mimo EU, který je dlouhý 1500 - 3500 km; 600 eur - pokud je let delší než 3500 km,“ píše web Times. Důležitou informací je to, že nárok na odškodnění máte i tehdy, když jste si zakoupili zájezd přes cestovní kancelář, která letenky zajišťovala. S požadavkem na odškodnění se ale musíte obracet přímo na leteckou společnost, nikoliv svou cestovku.

Pokud byl let zrušený, musí vám společnost nejen vrátit peníze za letenku, ale navíc vyplatit kompenzaci. Musí ale být splněny další podmínky: let musí být zrušen nejméně čtrnáct dní před plánovaným uskutečněním. Zároveň je tam několik výjimek, kdy jako kompenzaci dostanete nabídku velmi podobného letu, to znamená, že se náhradní spoj musí uskutečnit přibližně ve stejnou hodinu jako ten původní. Existují ale výjimky, kdy vám kompenzace za zpožděný nebo zrušený let náležet nebude. Jde o tzv. mimořádné události, mezi které patří „politické nepokoje, stávka zaměstnanců letiště, problémy na letišti jako je třeba požár v hale, nebo srážka s ptákem,“ píše web Vašenároky.cz.

Co tedy udělat pro to, abyste se své kompenzace domohli? Reklamaci můžete uplatnit až tři roky zpětně, ale potřebujete shromáždit důkazy o tom, že jste letenku předem zakoupili a let byl skutečně zpožděn nebo se neuskutečnil. Rozhodně si uschovejte doklady k letu a k doložení zpoždění může klidně posloužit i fotografie letištní tabule s odlety, na které je zpoždění či zrušení zaznamenáno. Můžete také požádat o potvrzení na letišti, kde bude napsáno o kolik byl let zpožděn a ideálně tam bude uveden i důvod. „Nevěřte všemu, co vám letecká společnost o zpoždění či zrušení tvrdí. Jestliže jako důvod zpoždění či zrušení letu uvádí nepřízeň počasí, ale všechny ostatní lety z letiště bez problému odlétají, mějte se na pozoru. Dopravce vás chce jen s největší pravděpodobností zmást, abyste o odškodnění nežádali,“ varuje web Vašenároky.cz, který zároveň doporučuje nic na letišti nepodepisovat.

Jelikož od situace, kdy jsem kvůli unavenému pilotovi uvízla na pražském letišti, uplynulo už více než tři roky, nemohu reklamaci uplatnit. Má cesta ale tehdy dopadla dobře, i když mi ubytování v Madridu propadlo. Bez problému jsem se po příletu do Madridu dostala na autobusové nádraží a z ní dále na nezapomenutelnou poutní cestu. O žádnou významnou částku jsem nepřišla, stejně jako se mi nezkrátila dovolená. Vaše situace ale může být docela jiná a požádat o náhradu škody bude tedy na místě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz