Hlavní obsah
Lidé a společnost

Platím si paní na úklid a před okolím to tajím

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Zaplatit si paní na úklid bylo moje nejlepší rozhodnutí.

Článek

Úklid mi nikdy moc nešel. Souvisí to zřejmě s tím, že i v dospělosti trpím poruchou soustředění. Když se o něj pokouším, začnu dělat hned několik věcí najednou a ve výsledku na některé zapomenu. Obvykle na ty nejdůležitější. Nezřídka se stává, že můj byt zůstane v horším stavu než na začátku, protože se během luxování v ložnici rozhodnu, že okamžitě musím roztřídit a vyhodit některé své oblečení, což mi ale zabere několik hodin. Nebo se při vyndávání nádobí z myčky rozhodnu vyčistit okna, a tak nádobí vyskladním až za dva dny. Ano, takové věci se nám dospělým lidem s ADHD skutečně stávají a trápí nás to.

Tajím to před okolím

Než mi moje lékařka řekla, že je to je jeden z nejčastějších příznaků ADHD, styděla jsem se za svůj věčný binec. Můj byt byl v neustálém chaosu a ani přes veškerou snahu s tím nešlo nic dělat. Později jsem se začala učit některé strategie, s čím mi dosti pomohla Marie Kondo, japonská úklidová poradkyně. Jenže s mateřstvím začalo vše nanovo. Náročná dcera mě nenechala a nenechává v klidu uklidit a navíc dokáže udělat poměrně slušný nepořádek za rekordně krátkou dobu. Náš byt často vypadá jako po řádění vykradačů a já jsem na snahu radikálně to změnit rezignovala. Potěšilo mne, když jsem se dověděla, že to nezvládá ani Marie Kondo, která přiznala, že i ona má s narozením třetího dítěte doma nepořádek. Tuším ale, že bude o dost menší než ten můj.

Asi tušíte, proč jsem napsala celý tento úvod. Ano, chci se před vámi ospravedlnit, protože si platím paní na uklízení. Snažím se vás získat na svou stranu, abyste mi věřili, že ji skutečně potřebuji. Před svými nejbližšími příbuznými a kamarádkami či sousedy tuto záležitost tajím. Mám strach, abych nebyla považována za neschopnou, línou nebo rozmazlenou. Tak jsou u nás přece vychovávány už malé dívky. Ta, která za něco stojí přece miluje a dokonale zvládá domácí práce, stejně jako péči o děti. Jinak se její hodnota blíží nule. Fakt, že zároveň pracuji, musím se vzdělávat a pečuji o dítě, které má o něco vyšší nároky na péči a pozornost, mne neomlouvá. Správná žena tohle zvládá a nikdy si nestěžuje! A také nikdy nenutí k úklidu svého partnera, protože ten se pro takovou činnost nenarodil. Můj manžel sice těmito předsudky netrpí, nicméně si v jedné domácnosti se mnou občas připadá jako bájný Sysifos. A také je ještě mnohem více než já zaneprázdněný prací. Ve volném čase se věnuje dcerce, která samozřejmě vyžaduje i jeho pozornost.

Proč před okolím hru na dokonalou hru ženu ještě hraju? Nechci, aby se na mne lidé dívali skrz prsty. Vím, že by se to dělo. Když jsem si na sociální síti dala poptávku po paní na uklízení, kromě odpovědí se mi dostalo i jízlivých poznámek: „A to si neumíte uklidit sama?“, „Máte malé dítě, co celé dny děláte?“, „Ty dnešní holky nic nezvládají, hlavně, že čas koukat do mobilu stíháte!“ psaly většinou ženy různého věku a já měla chuť inzerát stáhnout. Nakonec ale zvítězila touha změnit situaci, která mne netěšila.

Náročná doba

Úklid v domácnosti je služba jako každá jiná, která lidem šetří čas a myslím, že i nervy. V mém případě to má ještě jeden benefit - lecčemu jsem se od naší paní přiučila. Dlouho jsem nevěděla, kam ukládat některé věci, pro které v našem bytě jakoby nebylo místo. Ona přišla a zcela intuitivně jim našla nečekaná, ale přitom ta nejlepší možná umístění.

Pořídit si paní na úklid může a nemusí být finančně náročné. Záleží, o jakou odměnu si řekne, jakou činnost od ní budete chtít a kolik času u vás stráví. Někdo využívá úklid každý týden, někdo potřebuje generální úklid jednou za měsíc, jiný si pomoc najme jen na umytí oken. Aktuální ceny se pohybují od 100 do 300 korun, což se odvíjí od lokality i zkušeností.

Vrátit se do krásně uklizeného bytu je ale pocit k nezaplacení. Ano, platíme zhruba 500 korun týdně, což je znát. Znamená to, že si musíme něco odříct. Oběd v restauraci, dvě lahve vína, sladkosti nebo třeba manikúru. Obětuji je ráda, protože je důležité, že budu mít uklizený byt a budu se moci soustředit na to, co je pro mne důležité a nikoliv na činnost, která mne frustruje. Získám několik hodin navíc pro svou dceru. Budu mít energii nastudovat si něco nového. Budu vlídnější na svého partnera. A můj chaos se změní v řád, což mi pomůže cítit se lépe.

Pokud to máte stejně a máte možnost dopřát si takovou službu, vřele vám to doporučuji. Být vlastníkem ADHD není nutnost, stejně vám mnoho lidí neuvěří, že taková porucha existuje, nebo že by jejím symptomem byly potíže s uklízením. Je to služba, která uleví každému, pro koho úklid není hobby nebo nejlepší způsob relaxace.

Dnešní doba je z profesního hlediska mnohem náročnější, než tomu bylo dříve. Více času navíc věnujeme dětem, protože žijeme v nukleárních rodinách, což je samo o sobě v mnoha směrech docela „nálož“. Na rozdíl od předchozích generací víme, že pozornost naši potomci potřebují, proto cítíme povinnost ji jim dát.

Být na sebe hodní a dopřávat si „luxus“ pomoci s domácností by mělo být naprostou samozřejmostí. Zkuste to, třeba to nakonec ocení i vaše okolí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz