Článek
Případů úspěšného státního podnikání je jako šafránu. Většinou jsou státní podniky málo efektivní díky přebujelé byrokracii a politickým nominantům v jejich čele, kteří oborům ve kterých má státní subjekt podnikat nerozumí. Často je vznik státního podniku kontroverzní i kvůli zvýhodňování takové firmy na úkor subjektů soukromých, které nemají k dispozici státní financování a další výhody plynoucí z propojení na státní správu.
Ale stát to zkusil znovu. Dne 24. 1. 2024 byl vládou schválený vznik Státní investiční a rozvojové společnosti a.s., zkráceně SIRS. Účelem firmy spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu vedené Lukášem Vlčkem (STAN) je příprava budoucích zahraničních investic a kultivace pozemků pro potenciální investory. Firma se zabývá třemi lokalitami v Dolní Lutyni, Chebu a Lazech a plánuje areály připravit na vstup high-tech firem, které nabídnou místním zaměstnání s vysokou přidanou hodnotou a posunou Českou republiku vpřed.
Bohulibý záměr dokreslují stránky společnosti, kde státní developer barvitě popisuje své vize o udržitelnosti a high-tech investorech, pro které areály připravuje. Citace níže pochází z prezentace SIRS na webových stránkách společnosti a upřesňuje účel založení této státní akciové společnosti slovy,
,,Udržitelnost je imperativem našeho počínání.
Přeměňujeme řadu náročných pozemků s historickou ekologickou zátěží na lokality s plnohodnotným investičním potenciálem. Udržitelnost je tak ve skutečnosti součástí mnoha dalších oblastí, které zprostředkovaně ovlivňujeme.
Cílem pro nás není budoucí ekonomický výkon sám o sobě, ale budoucí prosperita založená na zdravých životních podmínkách v udržitelných komunitách. Cíle udržitelnosti poměřujeme podle třech kritérií: dopady na životní prostředí, sociální dopady a ekonomické přínosy.
Uznáváme potřebu vysoce kvalitních, tvrdých dat na cestě k udržitelnosti. Nařízení Evropské Unie týkající se udržitelných investic (SDG) nám pomáhají při výběru vhodných cílů udržitelného rozvoje.“
Firma nevnímá ekonomický výkon jako hlavní cíl své existence a tento záměr dosud naplňuje perfektně. Za 18 měsíců své existence totiž propálila na osobních nákladech, marketingových nákladech a školeních zhruba 100 milionů korun. Náklady státního developera, který zatím nekoupil jediný pozemek a spravuje pouze ty, které stát již dávno vlastnil, překročily plán 150 milionů korun a Ministerstvo průmyslu a obchodu již muselo kapitál o dalších 150 milionů korun doplnit.
Developer, který nekupuje pozemky, ale propaguje a školí sám sebe
Existenci státního developera by obhájila usilovná práce na kultivaci pozemků, dokoupení dalších významných parcel za účelem sjednocení území nebo vypracování projektové dokumentace na budoucí sítě. Takové činnosti jsou skutečně potřebné a investorům pomohou, protože právě české stavební řízení bývá při zvažování investic do České republiky pro zahraniční společnosti překážkou, jak již ukázal příklad nerealizovaného datového centra společnosti Microsoft.
SIRS se ale vydala jinou cestou. V registru smluv byste jen těžko hledali smlouvy o inženýrských službách, přípravě projektové dokumentace sítí nebo zadání zakázek na vyhotovení dokumentace pro jednotlivé kroky územního řízení. Co ale najít lze, jsou četné smlouvy o marketingové propagaci státního developera v celkové hodnotě přes 20 milionů korun. Většinu prací zajišťuje firma Ewing s.r.o., se kterou státní developer uzavřel celkem dvě smlouvy o spolupráci za 10,9 a 2,4 milionů korun. Účelem prvního kontraktu je propagovat práci státního developera a dokument zmiňuje i spolupráci s influencery. Druhý kontrakt zajišťuje PR komunikaci včetně interní firemní komunikace a komunikace s veřejností.
Státní developer si tak platí svou vlastní propagaci aniž by dosáhl reálných výsledků nebo vykoupil jediný pozemek. Marketing by měl podle smluvní dokumentace obsahovat i spolupráci s influencery. K čemu jinému, než k vlastní propagaci slouží spolupráce s influencery podniku, jehož činností má být příprava pozemků pro strategické investory? Technologičtí giganti běžně nevyhledávají budoucí lokality pro strategické investice na základě propagačních videí influencerů, ale SIRS má zřejmě jiný názor.

Výňatek ze smlouvy SIRS a agentury Ewing o propagaci činností státního developera u veřejnosti. Zakázka má hodnotu 10,9 milionu Kč.
Zde ale výčet nákladů nesouvisejících s činností firmy nekončí. SIRS si také objednala za 450 000 Kč grafika a došlo i na známého znalce Jiřího Bergera z bitcoinové kauzy, kde zastupoval odsouzeného překupníka drog Tomáše Jiřikovského. I Berger získal štaci ve státní developerské společnosti, konzultuje za 29 300 Kč měsíčně kybernetickou bezpečnost a pokud developer 16 hodin měsíčně nevyčerpá, musí hodiny Bergerovi i tak na konci čtvrtletí podle smluvního paušálu zaplatit. Dalších 1,8 milionu korun zaplatila SIRS za participativní školení a organizaci participativních setkání firmě Participation factory s.r.o. Společnost také utratila 158 000 Kč za nákup marketingových předmětů a objednala si od společnosti PwC zabývající se auditem a poradenstvím analýzu vlastního financování a byznysového plánování za 1,4 milionu korun, což si lze přeložit tak, že PwC má za úkol vypracovat SIRS dokument o tom, jak by měla SIRS pracovat.

Státní developer si u společnosti PwC objednal analýzu, jak má sám sebe financovat a jak má pracovat. Stála 1,4 milionu Kč.
Výše uvedené smlouvy a činnosti vychází z dat registru smluv. Co ale v registru smluv najít nelze, jsou projektové práce, inženýrské studie, výkupy pozemků, smlouvy o zřízení věcných břemen a další běžné výdaje spojené s činností developera. Za 18 měsíců existence Státní investiční a rozvojová společnost nevykoupila jediný pozemek a nezadala inženýrské práce v hodnotě vyšší než 1 milion Kč. Registr smluv je plný právních konzultací, grafických prací a marketingové propagace sebe sama.
Výroční zpráva společnosti za rok 2024 pak umožní nahlédnout do útrob developera, který pozemky nepřipravuje, nestaví a nevykupuje. Státní developer SIRS eviduje přes 30 zaměstnanců, z nichž někteří ale mohou pracovat na částečné úvazky nebo jako externí dodavatelé.

Organizační struktura Státní investiční a rozvojové společnosti a.s.
Za rok 2024 Státní investiční a rozvojová společnost prodělala 36 milionů Kč. Reálně ale utratila téměř 100 milionů ze 150 milionů poskytnutých Ministerstvem průmyslu a obchodu jako základní kapitál.

Společnost jen za rok 2024 utratila 96 milionů Kč. Její základní kapitál 150 milionů Kč dodalo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Roku 2025 muselo ministerstvo zaslat SIRS dalších 150 milionů, čímž nyní činí investice do státního developera 300 milionů Kč.
18 měsíců, 30 zaměstnanců, 300 milionů - SIRS nevykoupila jediný pozemek a utrácí za právní rady a marketing. Stát pošle další peníze
Po osmnácti měsících existence státního developera pod rezortem Lukáše Vlčka (STAN) a za vedení jeho náměstka Štěpána Hofmana (STAN), jenž je jedním ze dvou zástupců států v dozorčí radě společnosti, nedosáhl státní developer žádných hmatatelných výsledků ve formě skutečné konsolidace dotčených ploch. Ve svém textu jsem poměrně kritický zejména proto, že v oboru podnikání Státní investiční a rozvojové společnosti působí několik soukromých společností dosahujících daleko lepších výsledků a daňoví poplatníci za aktivity těchto efektivních soukromníků nezaplatili ani korunu. Jednou z takových firem je Accolade, přední český developer průmyslových ploch. Další lze jmenovat firmu CPI či CTP, které se také developmentem průmyslových ploch zabývají. Existenci státního developera zpochybňuje také Zdeněk Zajíček, předseda Hospodářské komory a člen ODS. Ke svému kritickému postoji vůči SIRS Zajíček uvádí, že stát nemá suplovat roli soukromých subjektů a veškeré podnikatelské nápady státu jsou příliš nákladné, neefektivní a často chybí výsledky.
K sepsání tohoto článku mne ale dovedlo rozhodnutí vlády z června letošního roku, kdy kabinet Petra Fialy přiklepl po propálených 100 milionech v roce 2024 Státní investiční a rozvojové společnosti další rozpočet ve výši 3,6 miliardy korun. Pokud bude SIRS pracovat stejným způsobem, uvidíme perfektní a drahý marketing, podíváme-li se ale pod pokličku samotné společnosti, skutky a činy chybí.
Do aktivit společnosti SIRS investoval stát včetně zahrnutí nově schváleného šestiletého rozpočtového rámce 3,9 miliard Kč. Co myslíte, vydaří se podnikatelský záměr minstra průmyslu, nebo půjde jen o další peníze vyhozené oknem a státní developer nesplní svá ambiciózní očekávání?