Článek
Jako politický marketér v profesním důchodu dnes raději vytvářím strategie prodejů zubních past, než abych se hádal s dinosaury české politické scény. Stále se ale tu a tam držím ve formě i prostřednictvím komentářů na zdejším blogu, ale hlavně pozorováním komunikačních strategií jednotlivých partají. Troufnu si tvrdit, že má predikce volebního neúspěchu hnutí Stačilo!, opřená o zveřejněný program hnutí ANO a chování Andreje Babiše 6. září tohoto roku, byla přesnější než četné modely výzkumných agentur. Zahrnovala totiž to, co političtí marketéři nazývají právem silnějšího. V textu „Vidlákův konec. Stačilo je díky Babišovi vykradené a mimo hru“ zmiňuji zřejmé odstřelení Stačilo! nejen pouhým polibkem smrti Andreje Babiše v podobě odmítnutí povolební spolupráce, ale také díky efektivnímu vykradení programu hnutí Daniela Sterzika, zejména jde o snížení věku k odchodu do důchodu, revize muniční iniciativy pro Ukrajinu, zestátnění České televize a odmítnutí klimatické politiky Evropské unie. Tyto priority Babiš deklaroval za své a výsledek dnes známe, Vidlák končí.
Díky těmto krokům, které byly s chirurgickou přesností cílené na voliče antisystémových stran, získal Babiš výhodu v podobě skutečné síly k prosazení tohoto programu a neméně přesně byly mířené i diskreditační útoky na Tomia Okamuru i Kateřinu Konečnou. Pokud zvládnete z pozice nejsilnějšího opozičního hnutí vykrást program konkurence a zároveň tuto konkurenci politicky potopit, projeví se pak právě ono právo silnějšího. Tento princip ovlivňuje chování voličů, kteří své preference v průzkumech deklarují podle sympatií, později ale volí podle rozumu a politické reality. Díky Babišovi tak SPD a Stačilo! ztratily koaliční potenciál, čímž došlo k odklonu radikálních voličů směrem k Babišovi.
Nebyla to náhoda, ale skvělá práce marketérů a stratégů hnutí ANO. Babiš na zvyklání voličů obou hnutí dlouhodobě a systematicky pracoval, což se mu povedlo.
Stačilo! se okamžitě rozpadlo. SPD ale také ztrácí politický kapitál a Babiš opět zaútočí
O budoucnosti hnutí Stačilo! nemá smysl psát, protože neexistuje. Kateřina Konečná má své teplé místečko v Evropském parlamentu a Daniel Sterzik nedosáhl svého cíle, tedy získání mandátu poslance. Oba zmínění se od hnutí okamžitě distancují a nejvíce tím poškodí komunisty, kteří kampaň Stačilo! zaplatili a nyní o zastavený majetek zřejmě přijdou, protože Daniel Sterzik rozhodně nehodlá úvěr splácet ze svého a jsou to právě komunisté, kdo za úvěr financující neúspěšnou kampaň ručí.
V nezáviděníhodné situaci se ale ocitl i Tomio Okamura a jeho SPD, které také utrpělo Babišovým útokem na koaliční potenciál a voliči opět dali přednost tomu silnějšímu, kým je bezesporu Andrej Babiš. Okamurovo SPD ale již není kompaktní stranou, ale souborem nesourodých méně či více radikálních lídrů menších stran nepřiznané koalice. Zuzana Majerová, Miroslav Ševčík nebo Jindřich Rajchl nebudou čekat na zahojení Okamurových ran a půjdou si tvrdě za svým. Zájmy jednotlivých zvolených poslanců za SPD jsou ale odlišné a někdy dokonce i vzájemně protichůdné. Jindřich Rajchl chce radikalizovat, Radim Fiala by si přál sjednocovat a zaujmout Okamurovo místo. Markéta Šichtařová je pak více Motoristkou, než sympatizantkou SPD a lze ve výčtu vzájemných nesouladů uvnitř Okamurovy partaje sáhodlouze pokračovat. Mladý salónní libertarián Libor Vondráček působí vedle lidového a nepříliš sofistikovaného Jaroslava Foldyny jako pěst na oko a Andrej Babiš opět číhá za rohem a jistě již dnes plánuje útok, kterým SPD definitivně rozloží a vykrade si potřebný počet poslanců i voličů neúspěšného hnutí.
Babišova povolební taktika. Spasitel, sjednotitel a prezident
Může se zdát, že je Andrej Babiš v pokročilém věku již v pomyslném politickém důchodu a výhra ve sněmovních volbách je vrcholem jeho politické kariéry. Tuto variantu lze vyloučit. Jednak Babiše osobně znám a lídr ANO je až chorobně urputný a neúnavný byznysmen i politik, ale také lze již v uplynulých měsících pozorovat pečlivě budovanou auru sjednotitele, díky které lídr ANO získal nejen rekordní volební výsledek, ale také efektivně vysál své konkurenty. Strategie hnutí Andreje Babiše cílí do budoucnosti, zejména pak na nadcházející senátní volby, kde ANO dlouhodobě zaostává. Namísto známého hokynáře Babiše, který metá urážky po oponentech jako kulomet, nastoupil do finále sněmovní kampaně Babiš spasitel a Babiš sjednotiel. Tato poloha lídra hnutí ANO má jediný záměr a cíl. Andrej Babiš si přeje vybudovat skutečnou catch all party, která posupně ovládne města, kraje, senát i sněmovnu a postupem času také úřad prezidenta.
Babiš se vyznačuje kromě pracovitosti a urputnosti také svým maximalismem, tedy vytyčováním náročných až nemožných cílů, které se ale lídrovi hnutí ANO často daří plnit. Nyní si dovolím spekulovat na základě informací v bublině marketérů a konstatovat, že skutečným Babišovým cílem není pouze rekordní volební zisk ve sněmovních volbách, ale Babiš zřejmě již nyní chystá prezidentskou kampaň pro rok 2028. Daniel Sterzik a Tomio Okamura posloužili Babišovi jako loutky a nyní padli na politické dno. Andrej Babiš antisystémové strany ponoukal možnou povolební spoluprací, nechal je odvést špinavou práci a radikalizovat společnost, jen aby je ve finiši kampaně odkopl a zničil jejich koaliční potenciál, čímž přebral jejich hlasy.
Rozverný lídr ANO nyní může zpívat slavný italský hit Sarà perché ti amo a působit až euforicky, ale v zákulsí již zcela jistě Babiš pomýšlí i nad budoucností. Hit skupiny Ricki e poveri, v překladu boháči a chudáci, Babišovi zjevně imponuje. Stejně jako text slavného hitu pojednává o zatemnění smyslů láskou a pocity extatického štěstí, lze stejně mluvit o naivní důvěře lídrů Stačilo! a SPD v Babišovy přísliby podpory. Sterzik i Okamura Babišovi věřili tak moc, že taktéž své smysly zatemnili a ANO téměř nekritizovali a vůči Babišovi se ani nijak zvlášť nevymezovali. Sny o společné vládě a vzájemné náklonnosti byly ale pouhou iluzí.
Byl to právě Babiš, kdo řekl stačilo Danielu Sterzikovi, ale také Tomiu Okamurovi. Po volebním fiasku národovců je lídr hnutí ANO silnější a odhodlanější než kdy dříve. Mocenské ambice hnutí ANO letošními volbami rozhodně nevyvrcholily. Historický úspěch ve sněmovních volbách je pro Andreje Babiše pouze začátek delší a promyšlené cesty.
Placené zdroje:
- Hospodářské noviny, 2.9. 2025. Andrej Spasitel a jeho svatí. Marketing ANO se z voličů snaží udělat věřící. Tady je pět religiózních momentů Babišova hnutí
- Respekt, 11.6. 2025. Babiš je prý připraven vládnout s SPD. A Okamurovi chce splnit jeho dávný sen