Hlavní obsah

Vysává Okamura peníze SPD? Miliony za kampaň skončily u spolustraníka

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Financování letošní kampaně SPD skončilo u prázdné firmy, která ke konci roku 2024 nevykazovala žádnou činnost a neměla jediného zaměstnance. Okamurovi a SPD přitom zajišťovala sněmovní kampaň za více než 9 milionů.

Článek

Dnešní text mám připravený delší dobu, ale nechtěl jsem jej publikovat před volbami kvůli nařčení z možného ovlivňování veřejnosti. Hlasování skončilo a SPD Tomia Okamury ve volbách propadla, respektive získala o zhruba 5 % méně v porovnání s předvolebními průzkumy. Samotný výsledek hlasování ale není až tak zajímavý, důležitější je, komu SPD za sněmovní kampaň platila nejvyšší finanční obnosy. Kampaň Tomiu Okamurovi totiž zajišťovala firma Praha na vlastní oči s.r.o., která je prázdnou schránkou se základním kapitálem ve výši 1000 Kč. Sídli v bytovém domě a k 31. prosinci 2024 nevykazovala žádnou činnost a nezaměstnávala jediného zaměstnance.

V článku níže upřesním, proč je angažmá firmy v kampani SPD minimálně podezřelé, ba přímo alarmující. Tomio Okamura měl totiž problémy s vysávním financí z politických stran i dříve. Podle informací Reportérů České televize měl současný šéf SPD učinit kroky k efektivnímu vytunelování předchozí strany Úsvit přímé demokracie, kde Okamura taktéž působil jako lídr až do roku 2015, než byl z poslaneckého klubu vyloučen i s Radimem Fialou, dnešním místopředsedou SPD. Okamura měl podle uzavřených smluv s Úsvitem skrze spřízněné firmy a přímou fakturaci inkasovat až 958 tisíc korun měsíčně po dobu čtyř let a další spoluzakladatel hnutí, právník Josef Pisak.

Skandál skončil bez trestu, ale hnutí SPD muselo i v roce 2019 nadále vysvětlovat podivné transakce a dohlížející úřad mu také udělil pokutu ve výši 45 tisíc korun. Od té doby byl relativní klid, protože se Tomio Okamura zřejmě naučil základní pravidlo šedého financování volební kampaně. Skutečný příjemce financí musí být skryt za entitu, která slouží jako prostředník a chrání tak koncového příjemce před zraky investigativních novinářů. Tento princip je ale znám všem těm, kteří se v politickém marketingu nějakou dobu pohybovali a šéf SPD mohl unikat pozornosti mediálních analytiků, ale já si tak podezřele nazvanou firmu, jakou je Praha na vlastní oči s.r.o., důkladně prověřím.

SPD vyplácela miliony měsíčně prázdné schránce

Nejprve ale o firmě Praha na vlastní oči s.r.o., která je středobodem mého dnešního textu, ale také hlavním dodavatelem kampaně SPD ve sněmovních volbách roku 2025. Společnost nemá webové stránky ani dohledatelnou historii, ale vlastní jí podnikatel Vítězslav Novák z Prahy 8, kde je také zvoleným zastupitelem za SPD a Trikoloru. Podle zveřejněné účetní závěrky za rok 2024 měla firma Praha na vlastní oči s.r.o. na účtu k 31. 12. 2024 přesně 8 tisíc korun, nezaměstnávala jediného zaměstnance a nevykazovala žádnou činnost, respektive utržila za celé období roku 2024 pouze 13 900 korun.

Dne 22. května roku 2025 hnutí SPD zřídilo svůj transparentní volební účet, kde lze sledovat náklady na probíhající sněmovní kampaň. Před tímto dnem nelze zjistit nic, účet byl zřízen teprve k tomuto květnovému dni. Okamžitě po zřízení transparentního účtu pro výdaje spojené se sněmovními volbami se ale objeví společnost Praha na vlastní oči s.r.o., do které směřuje 1 907 738 korun s poznámkou, že jde o výdaje na volební kampaň. V následujících měsících do firmy Praha na vlastní oči s.r.o. plyne 943 800 korun již pravidelně a v některých měsících, konkrétně v září a říjnu, odešle SPD do firmy v pěti platbách celkem 14 milionů.

Stal se zastupitel SPD na Praze 8, Vítězslav Novák, v období mezi 31. prosincem 2024 a květnem 2025 marketingovým mágem úrovně Marka Prchala? Těžko, Novák kromě firmy Praha na vlastní oči s.r.o. vlastní pouze firmu Pizza minute s.r.o., která nezveřejňuje účetní závěrky a není veřejně dohledatelná. Zastupitel za SPD je ale také předsedou Spolku Říp, který podle vlastních stránek na síti Facebook sdružuje všechny přátele českého státního symbolu a má za cíl boj proti stavbě větrné elektrárny v blízkém okolí.

Následující výřezy pochází z veřejně dostupného obchodního rejstříku or.justice.cz a veřejně dostupného transparentního účtu hnutí SPD pro letošní sněmovní volby, který byl zřízen 22. května 2025.

Foto: Obchodní rejstřík

Společnost Praha na vlastní oči s.r.o, hlavní dodavatel kampaně SPD, měla na účtu k 31. 12. 2024 přesně 8 tisíc korun.

Foto: Obchodní rejstřík

Společnost Praha na vlastní oči s.r.o., hlavní dodavatel kampaně SPD, utržila v roce 2024 přesně 13 973 korun.

Foto: Obchodní rejstřík

V roce 2024 také firma nikoho nezaměstnávala a k 31. 12. 2024 dosáhly mzdové náklady přesně 0 korun.

Situace se mezi koncem roku 2024 a obdobím května až října 2025 zásadně změnila. Ze společnosti Praha na vlastní oči s.r.o. se stává hlavní dodavatel kampaně SPD a firma inkasuje za pouhé čtyři měsíce 14 milionů korun.

Foto: Transparentní účet hnutí SPD
Foto: Transparentní účet hnutí SPD
Foto: Transparentní účet hnutí SPD
Foto: Transparentní účet hnutí SPD

Pouhý den před volbami odchází firmě Praha na vlastní oči s.r.o. poslední platba. Poznámka uvádí, že firma pražského zastupitele za SPD organizovala i známé předvolební jarmarky SPD.

Jen za období 17. září až 2. října roku 2025 si firma Praha na vlastní oči s.r.o. přišla na 10,9 milionu korun. Tento rozpočet by i z mé vlastní zkušenosti více odpovídal renomované zahraniční marketingové agentuře než firmě bez zaměstnanců sídlící v panelovém domě na pražské Palmovce, která nemá ani vlastní webovou prezentaci.

Opakuje Okamura staré postupy z dob Úsvitu přimé demokracie?

Nyní lze na základě výše uvedených a důkladně ozdrojovaných informací z veřejně přístupných zdrojů důvodně spekulovat nad třemi variantami uvěřitelného vysvětlení postupu lídra SPD. První variantou je ta nejočividnější, z Vítězslava Nováka se stal marketingový mág a během několika měsíců přetvořil nečinnou firmu ve funkční marketingový vehikl a zastupitel SPD skutečně sněmovní kampaň SPD zpracoval, vyprodukoval a navrh, jak vyplývá z poznámek u převodů prostředků. Uvěřitelnost tohoto vysvětlení nechám na čtenářích. Druhou možností je angažmá marketingového týmu, který nechtěl být přímo s hnutím SPD spojován a tak společnost Praha na vlastní oči s.r.o. posloužila jako průtokový ohřívač financí. Hnutí SPD převádělo prostředky do společnosti Vítězslava Nováka a ten je dále postupoval skutečnému zpracovateli kampaně.

Třetí a poslední možností je pak návrat do dob Úsvitu přímé demokracie, kde Tomio Okamura vyváděl prostředky skrze předem uzavřené smlouvy za pomoci spřízněných firem, ale inkasoval peníze i napřímo. Jelikož v době strany Úsvit neexistovala povinnost zřídit transparentní účet, byl by návrat k obdobnému postupu příliš okatý a došlo by k okamžité medializaci, jejíž následky by mohly Okamuru i preference SPD ohrozit. V době zřízení transparentního účtu disponovala SPD takovými předvolebními průzkumy, které odhadovaly podporu voličů na úrovni 11 až 13 %, v překladu jde pro SPD o státní příspěvek ve výši až 70 milionů korun za kompenzaci nákladů. Tomio Okamura tak mohl být až příliš sebevědomý a jelikož měl takzvaně narvanou kasu k prasknutí - sama SPD uváděla, že hodlá vynaložit limitních 90 milionů korun - a mohl si tak dovolit převést část financí spřízněné osobě a dále je distribuovat podle vlastního uvážení.

V každém případě, dokonce i pokud by kampaň skutečně realizoval sám Vítězslav Novák, jde o závažné zjištění a více než 10 % prostředků z 90 milionového limitu Okamura letos vynaložil ve prospěch vlastního spolustraníka. Tak nezbývá než doufat, že se dnešní text dostane i k novinářům s takovým investigativním zázemím, aby záležitost financování kampaně SPD v letošních volbách nezapadla. Občané by měli jistě vědět, jak se lídr partaje, která si pomýšlí na nejdůležitější tuzemská ministerstva, chová k financím vlastní strany.

Poznámka pod čarou

Na závěr doplním, že pokud vás dnešní text zaujal, stojí za ním dlouhé hodiny pátrání i ověřování informací. Ocením tak i sdílení textu mezi veřejnost. Pokud se rozhodnete finančně podpořit můj blog, potěšíte zejména mou manželku, která mi stále spílá, že je to úplně k ničemu, nikdo to nečte a namísto auditování Okamurova financování bych měl raději uvařit dětem nebo vyžehlit košile. Já ale i nadále věřím, že pouze skrze kontrolu angažované veřejnosti mohou politici kulturně dospět a zdržet se nekalých praktik, které zbytečně snižují vážnost, důvěru i respekt tuzemským politické institucím i politikům samotným.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz