Článek
U nás se stal známějším díky trilogii z drsného ostrova Lewis přináležejícího k Horním Hebridám u skotského pobřeží. V místě, kde se daří snad jen ovcím a rašelině, dovedl vybudovat neskutečnou atmosféru sychravého a deštěm bičovaného prostředí, kam se vrací z Edinburgu detektiv Fin Macleod. Před nedávnem se mu rozpadl život po tragické nehodě, při které přišel o syna. Teď se snaží v prostředí, kde kdysi ne zrovna šťastně vyrůstal, vypátrat, kdo stojí za bizardní smrtí místního podivína.
Že tu kromě dávných přátel a nepřátel najde i staronovou rodinu byl dokonalý odrazový můstek, aby kromě úvodní Skály vznikly i dvě pokračování - Muž z ostrova Lewis a Šachové figurky, které osobně považuji za nejlepší z celé trilogie.
Ve skotském prostředí autor ještě pobyl při psaní románů s detektivní zápletkou Ochráním tě (výborná exkurze do světa luxusní módy i tradičního tkalcovského řemesla) nebo lehce mysteriózní Umrlčí cesty.
Až do kanadského Zálivu svatého Vavřince si pak odskočil v možná původně zamýšlené další sérii s detektivem Simem Mackenziem, kde ale nakonec zůstalo jen u jediného dílu nazvaného Ostrov Entry.
Naopak se utěšeně rozrostly dvě zdánlivě odlišné série - jedna čínská a druhá pro změnu francouzská.
Sedm čínských detektivek sleduje na pozadí rozvíjející se Říše středu na přelomu milénia na první pohled nepravděpodobný vztah mezi čínským detektivem Li Jenem a americkou patoložkou Margaret Campbellovou. Dohromady je svede ohořelé tělo čínského úředníka, který se po letech života v USA rozhodl vrátit domů a vypořádat se se stíny vrahů svých rodičů při kulturní revoluci.
Co je opět mimořádnou přidanou hodnotou všech místy až hodně syrových příběhů (sama jsem měla největší problém s představou desítek těl mladých žen náhodně nalezených v betonových základech budoucích mrakodrapů) je neuvěřitelně dobře odpozorovaný běžný život v Číně - od mizejících přízemních domků až k moderní výstavbě olympijského Pekingu. Jde o knížky, které na pozadí dobrodružných příběhů mnohé osvětlují z psychologie Číňanů a zdánlivé nelogičnosti jejich jednání v očích Evropanů a Američanů.
Neméně barvitá a přitom co do atmosféry odlehčenější (ale jen o fousek) je francouzská série Akta Enzo. Tentokrát není hlavním hrdinou policista, ale expert na forenzní vědy Enzo Macleod, který se pod vlivem místního výborného vína vsadí, že dokáže vyřešit několik desetiletí staré vraždy. Spletitá dobrodružství s ním prožívají i obě jeho dcery a také studenti. Stejně jako v čínských románech, kde se hrdinové pohybují od Hongkongu přes Peking až po Sečuan, i tady procestujeme téměř celou Francii - od Normandie přes Paříž a Cahors až po Štrasburk a Bordeaux. U sladké Francie je ale znát, že k ní má autor osobní vztah - vybral si ji po odchodu z Anglie za své trvalé bydliště.
Jak jdou Mayovi popisy prostředí a situací, tak jeho nejslabší článek představují vztahy mezi hlavními hrdiny a jejich rodinnými příslušníky či partnery. Občas se čtenář neudrží a kroutí hlavou, co to zase hrdiny popadlo za výbuchy emocí, když jindy se chovají jako racionálně uvažující bytosti.
Dobře tuhle dvojsečnost ilustrují nedávno vydané starší práce, kterými se Peter May kdysi coby začínající spisovatel dostával do širšího povědomí. Na mysli mám Muže bez tváře a Ušlechtilou stezku z přelomu 80. let. Kdyby se ani jedna k českým čtenářům nedostala, myslím, že by zase tak ochuzený nebyl, ale jde o věc názoru.
Každopádně s Peterem Mayem se vyplatí cestovat nejen v čase dovolených. Uvidíte, že vám doba, kterou mu věnujete, svižně uteče a ještě se kromě příjemného mrazení v zádech podíváte na místa, kam byste se asi hned tak nevypravili.
A ještě na závěr - pokud nestíháte číst, ale rádi posloucháte, většina knížek Petera Maye existuje i ve formě audioknih - báječně se při nich uklízí!