Hlavní obsah
Knihy a literatura

Laskavé knihy mého života

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Prostě člověk

Moc ráda čtu. Některé knihy ve mně velmi dlouho zůstávají, ale k málokterým se vracím, je jich totiž na jeden život tolik, které nestihneme přečíst. Přesto jich mám pár na nočním stolku a vracím se k nim několikrát ročně.

Článek

Antoine de Saint- Exupéry - Malý princ

Kdo by neznal Malého prince? Příběh malého chlapce, který se vydal ze své planety na cestu vesmírem, aby lépe porozuměl vzácným životním hodnotám, těší svou laskavostí čtenáře již 80 let. Během svého putování chlapec navštíví několik planet a setkává se s různými postavami, na planetě Země se potkává s liškou, která mu jako jediná rozumí a vysvětluje. Právě ze setkání s liškou pochází zřejmě nejznámější citát celé knihy - „Správně vidíme jen srdcem, co je důležité, je očím neviditelné.“ Takových moudrostí je kniha plná. Kniha je často mylně řazena mezi dětské knihy, ale spíše se jedná o filozofickou pohádkou pro dospělé, kteří nezapomněli, že byli dětmi, samotný autor ji věnoval svému příteli Léonu Werthovi, když byl malým chlapcem.

Kniha je plná metafor, jinotajů, eufemismů a moudrostí, byla přeložena do mnoha jazyků, dočkala se několika divadelních a filmových zpracování a také mnoha adaptací. Autor ji doplnil vlastními kresbami, které se stejně jako kniha samotná staly známými a milovanými na celém světě.

Malý princ je pro mě kniha, která má pevné místo v mém srdci, kniha, kterou si beru do ruky pokaždé, když mě bolí svět a vždy se musím znovu obdivovat její laskavosti a moudrosti. Svět potřebuje Malého prince.

Můj oblíbený citát z knihy:

„Dospělí si potrpí na číslice. Když jim vypravujete o novém příteli, nikdy se vás nezeptají na věci podstatné. Nikdy vám neřeknou: „Jaký má hlas? Jaké jsou jeho oblíbené hry?“ Místo toho se zeptají: „Jak je starý? Kolik má bratrů? Kolik váží? Kolik vydělává jeho otec?“ Teprve potom si myslí, že ho znají.“

Charlie Mackesy - Chlapec, krtek, liška a kůň

Laskavá a moudrá kniha o putování chlapce, krtka, lišky a koně za domovem vyšla v roce 2018 ve Velké Británii a prodalo se jí více než 5,5 milionu výtisků. Něžný příběh o poznávání světa je doplněn autorovými ilustracemi, které často doplňují hluboké myšlenky. Textu v knize není mnoho, ale rozhodně to hodnotě knihy neubírá. Každá věta, každé slovo má svůj smysl a myšlenky vás pohladí po duši. Opakovaně.

Můj oblíbený citát z knihy:

„Jaký je tvůj nejlepší objev?“ zeptal se krtek. „Že stačí být takový, jaký jsem,“ odvětil chlapec.

Foto: Prostě člověk

Chlapec, liška, krtek a kůň

Alan Alexandr Milne - Medvídek Pú

Krásná a (nejen) dětmi milovaná pohádka o medvídkovi a jeho přátelích v sobě skrývá mnohem víc než obyčejný dětský příběh. Je to kniha plná pravd, laskavostí a lásky. První kniha o Púovi vyšla 14. října 1926 ve Velké Británii, druhý díl pak spatřil světlo světa o dva roky později. V dalších letech již oba díly vycházely najednou. Medvídek Pú byl údajně původně obyčejným plyšovým medvídkem, kterého Milne věnoval svému synovi Christopherovi (ten se v knize také objevuje jako Krištůfek Robin). Christopher pojmenoval svého medvídka po medvědici Winnipeg, přezdívané Winnie, kterou znal z londýnské ZOO, a po labuti Pooh, se kterou se setkal během prázdnin. Ostatní zvířátka, která se v knize vyskytují, jsou zřejmě pojmenována dle zvířátek žijících v okolí Milneho domu.

Kniha byla zfilmována Waltem Disneyem, byla přeložena do více než 50 jazyků a české děti si ji mohly prvně přečíst v roce 1938.

Medvídek Pú je pro mě knihou, kterou jsem jako dítě milovala, ale s dospíváním jsem ji někde odložila. Když jsem se k ní vrátila jako dospělá, už to nebyla dětská kniha, ale příběh mých milovaných postav, který skrývá mnohem víc pravdy než spousta knih pro dospělé.

Můj oblíbený citát z knihy:

„Slib mi, že si vždy budeš pamatovat, že jsi odvážnější, než věříš, silnější, než se zdáš a chytřejší, než si myslíš.“

Foto: Prostě člověk

Medvídek Pú

James Norbury - Panda a dráček

Malý dráček s velkým srdcem a moudrá panda společně putují čtyřmi ročními obdobími, které symbolizují životní fáze. Během putování hledají odpovědi na otázky o životě. Kniha poukazuje na maličkosti, které jsou v životě důležité. James Nordbury se inspiroval buddhistickou filozofií a spiritualitou a věnoval ji všem, kteří na své cestě zabloudili. Kniha byla přeložena do 26 jazyků a navazuje na ni kniha Cesta. Kniha je doplněna krásnými ilustracemi autora.

Pandu a Dráčka jsem potkala v letošním roce. Dostala jsem ji od své kamarádky v době, kdy jsem měla pocit, že nic nemá smysl. Příběh pandy a dráčka byl pro mě nejen pohlazením po duši, ale také uvědoměním si jeho hodnoty a jeho krás. Četla jsem ji několikrát a pokaždé objevila něco nového, krásného. Jsem vděčná, že jsem ji dostala do života.

Můj oblíbený citát z knihy:

„Někdy si říkám, že nejsem dost dobrý,“ povzdychl si dráček. „Třešeň se nikdy neporovnává s jinými stromy,“ připomněla mu panda. „Prostě kvete.“

Foto: Prostě člověk

Panda a dráček

Zdroje:

James Norbury: Panda a dráček

Antoine de Saint Exupéry: Malý princ

A.A. Milne: Medvídek Pú

Charlie Mackesy: Chlapec, krtek, liška a kůň

https://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C3%ADdek_P%C3%BA

https://cs.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%BD_princ

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz