Článek
Za posledních 10 let jsem vytvořil množství materiálů pro deváťáky. Chci, aby každý, kdo má zájem na sobě pracovat, měl nejjednodušší cestu k úspěšné přípravě na střední školu.
V dnešní situaci se totiž za úspěch u přijímaček platí. Soukromý klient za mé služby (diagnostika, doučování) zaplatí 50-100 tisíc Kč. To nemá v kapse každý. Proto nabízím vše, co umím, zdarma veřejnosti. Na YouTube kanálu DeváťákCZ naleznete desítky hodin výuky zaměřené na přípravu. Nyní se pouštím do druhé cesty - poskytování informací ve článcích na nejčtenějším českém webu. Věřím, že budou užitečné. Pokud Vám pomohou, dejte prosím zpětnou vazbu v komentářích. V případě solidní čtenosti bych rád dodával podrobnější informace třeba každý týden.
Ze svých zkušeností jsem sestavil 10 základních tipů. Ty naleznete v jednom z mých videí, zde si je však můžete přečíst.
1. Štěstí přeje připraveným!
Začněte teď. Opravdu. Je nejvyšší čas. Většina deváťáků odkládá přípravu na poslední týdny či měsíce. I já mám v poptávce druhou vlnu zpravidla v polovině února. A třetí vlnu dejme tomu 14 dní předem. Jenže mezery, které mohly vzniknout na Vaší základní škole, za pár týdnů nedoženeme. Doplňujeme čtyři roky výuky!
Troufnu si tvrdit, že v dnešní době většina základních škol přípravu na přijímačky zvládá výborně. Stále však potkávám vyučující (nižší desítky procent), kteří mají prioritu v osnovách deváté třídy. Tyto znalosti zpravidla u přijímaček nevyužijete - skládají se v dubnu, tudíž není možné zařazovat do nich úlohy, které se probírají třeba až ve druhé polovině deváté třídy! Kdyby tam byly, vytvoří se nespravedlnost mezi žáky - někteří totiž učivo budou mít za sebou, jiní nikoliv. Mluvím třeba o soustavách rovnic (matematika) či slovesných třídách a vzorech (český jazyk). Klíčové jsou znalosti a dovednosti z 6.-8. třídy ZŠ.
Je zásadním faktem, že testy se sestavují každoročně podle určitých (a podobných) kritérií. Ze základní školy není možno nastavit množství úloh, které by nebyly velmi snadné (a zvládli by je všichni uchazeči) a zároveň příliš složité (nezvládl by je téměř nikdo). Je potřeba žebříček uchazečů rozdělit rovnoměrně po co největší šíři škály. Proto jsou úlohy typizované a lze se na ně připravit. Neexistuje neomezené množství druhů, spíše pár desítek stále se opakujících typů.
Tyto úlohy jsou však odlišné oproti tomu, co většina dětí potkává v učebnicích na základce! Proto je nutno věnovat se specializovaným materiálům k přijímačkám. Pokud to Vaše škola nedělá, je dítě znevýhodněno. Proto dohlédněte na to, že se přijímačkovým materiálům výuka věnuje v dostatečné míře. Opakování a automatizace postupů je matkou úspěšnosti.
Bohužel se letos hovoří o změně koncepce přijímaček. Očekávám, že se to týká jen počtu přihlášek na školy, avšak je možné, že se změní i testy. Situaci je nutno sledovat. Cermat s předstihem vydává vzorové „ilustrační“ testy, kde se změny dají zachytit.
Fuj, to jsem se zakecal. Pojďme raději co nejrychleji dále.
2. V matematice je tabulka potřebných vzorců.
Pokud si žák otevře sešit s úlohami z matematiky, na zadní straně může nalézt vzorce, které jsou potřeba především pro příklady z oblasti geometrie (například obvod a obsah kruhu). Jsou to věci, které by si žáci měli pamatovat, ale v případě stresu třeba vypadnou z hlavy. Stačí se podívat na zadní stránku a potřebné údaje naleznete.
3. Český jazyk - znalosti (a playlist na YouTube kanále)
Zatímco v matematice je třeba se naučit několik vzorců (a většinu z nich naleznete na oné zadní straně) a následně si natrénovat typy příkladů, v českém jazyce se budou hodit znalosti. Týkají se tvarosloví (v podstatě nauka o slovních druzích), větné skladby (větné členy, vedlejší věty, poměry), pravopisu, slohu či literatury. Cermat vydává seznam těchto potřebných znalostí a na jejich stránkách je možno jej nalézt.
Potřebné znalosti se opět do značné míry opakují a lze je shrnout na zhruba 10 podrobných stránkách zápisu. Pro český jazyk jsem tedy vytvořil na svém YouTube kanále playlist, kde jednotlivé oblasti procházím. Není dobré jít k přijímačkám, pokud je uchazeč neumí nazpaměť i poslepu, s jejich pomocí totiž v testu z českého jazyka vyřeší zhruba 20 úloh ze 30.
4. Doprava je základ!
Tohle se týká samotného osudového dne. Zajistěte si dopravu s předstihem. Po cestě se může cokoli stát (kolony, nehody), je dobré mít v záloze alternativy, abyste dojeli včas. Nemusí se přímo stát, že přijímačky nestihnete, avšak pokud k nim dorazíte pět minut před začátkem, dítě se vystavuje stresu a vy se vystavujete riziku, že přijímačky prostě nezvládne kvůli psychické zátěži.
Já jednou čas začátku o hodinu spletl a k přijímačkám dojel jen s pomocí vozidla taxislužby. Myslete na to, mějte připravené záložní auto, čísla na taxíky a podobně.
5. Hraje se na plusové body, nikoli chyby
Zapomeňte na písemky ze školy. Na jedničku je většinou potřeba zvládnout 90 % úloh. To u přijímaček nezvládnou ani jedničkáři. Občas je potřeba obstojně zvládnout i test, u nějž třeba nevím odpověď na pět prvních úloh. Hledejte úlohy, které uchazeči půjdou, řešte to, co Vám přijde nejjednodušší! Vynecháme-li prestižní gymnázia, většinou na přijetí stačí zvládnout okolo poloviny z nich. Snažíme se tedy získat body, kdekoli je to možné. Až na několik výjimek neuškodí špatné odpovědi, neodčítají se za ně body. Kromě úloh, kde jste upozorněni, ať netipujete, tedy tipujte úplně všude!
6. Matematika - vybírejte si úlohy. TIP - úloha 15
V matematice kolikrát stačí zvládnout základní úlohy a úlohu 15. U jejich bezchybného zvládnutí Vás čeká odměna ve výši 21 bodů, což spolu se zúročením našprtaných znalostí v češtině stačí na přijetí na lecjakou školu. Úlohy, které jsou čistě početní a není potřeba u nich nějak překotně přemýšlet, se zpravidla nacházejí pod čísly 1-5. V úloze 15 pak počítáme s procenty (trojčlenka), což se dá poměrně jednoduše naučit a odměnou je nám hned 6 bodů. Pokud tedy přemýšlíte, jak nejlépe jít na matematiku, začněte úlohami 1-5, poté se věnujte úloze 15, až následně řešte zbytek testu. V úlohách 6-14 se nacházejí již složitější konstrukce, kde je zpravidla nutné logické myšlení. Určitou výjimkou je úloha 11, kde můžeme získat 4 body za kupecké počty bez znalostí matematických vzorců. Úloha 16 je pak pro fajnšmekry, řešitelná je však první (či první a druhá) podúloha. Ty přinesou další 2 body.
7. Český jazyk - zkontrolujte, na co se ptají. Dejte pozor na úlohy na porozumění textu.
U českého jazyka je velký počet chyb způsoben špatným přečtením zadání. Test je postaven v podstatě jako série administrativních úloh, kde je nutno dát si pozor na pochopení otázek. Často si uchazeči pletou, zda je v zadání hledání správné / špatné možnosti, otázka na to, co je / není správně a podobně. V množství textu se totiž ztratí. Stává se to i mně. Zadání raději čtěte dvakrát.
Obecně vzato test z českého jazyka hodně zkouší čtenářské dovednosti. Znám případ maturanta, který nebyl schopen zvládnout didaktický test (velmi podobně koncipovaný jako jednotný test pro devátou třídu), protože pomalu četl a neunesl množství textu. I na toto znám triky, jak čtení zrychlit. Základem však je sečtělost - čehokoli, klidně článků na internetu. Schopnost rychle se zorientovat v množství textu je klíčem pro úlohy asi za 12 bodů, které se týkají porozumění textu. Ty se nedají v rychlosti naučit, někdo se zkrátka už „vyčetl“, jiný zatím ne. Pokud s nimi žák má zásadní problémy, hledejte cesty, jak je přeskočit a věnovat se znalostním úlohám, které má uchazeč naučené třeba z toho playlistu na mém kanálu.
Faktem zůstává, že pro drtivou většinu (95 % a víc) uchazečů je logičtější věnovat se všem úlohám a postupně řešit i porozumění textu - test zpracovávat od začátku ke konci. Pokud však zjistíte, že patříte mezi výjimky a kvůli množství textu dítě prostě test nestíhá, naučte jej věnovat se porozumění textu až na závěr, když jsou uplatněny všechny znalosti.
8. Přestávka mezi testy - uvolňujte stres. Vypněte ten zatracený mobil.
Mezi testem z matematiky a testem z českého jazyka je více než hodinová přestávka. Během ní se čeká, až test z matematiky dodělají uchazeči, kteří mají diagnostikována různá znevýhodnění a na test mají stanoven delší čas. Pro tuto přestávku je nutno vymyslet program, ať se dítě nesžírá stresem a případným neúspěchem z matematiky (i ti dobří po odevzdání testu mívají dojem, že se nezdařil). Ideální je trávit část času prohlídkou sektoru školy, v níž se testy odehrávají - ze stáří nástěnek a dalších ukazatelů lze odhadnout, jakou péči škola věnuje svým žákům. Samozřejmě můžete čas využít k telefonátu s dítětem, uklidňování atp. Dejte však pozor, aby mobil byl v průběhu testu bezpečně vypnutý. I mně se u rozhodující zkoušky stalo, že se mi rozezvonil nový mobil (vypnutý, s vypnutým zvukem) - měl totiž z tovární výroby nastavený na danou hodinu budík a ten se ztišoval v jiné položce nastavení než vyzvánění. Vyvarujte se mých dětinských chyb, zvonící mobil u zkoušky může vést k jejímu ukončení.
9. Stres - podívejte se na ostatní uchazeče
Když se jdu podívat do třídy, v níž se uchazeči chystají na přijímačky, většinou se docela pobavím. Vstoupím dovnitř a jediné, co slyším, je intenzivní dýchání. Většina žáků prochází strašlivým stresem. Hledejte cesty, jak jej uvolnit. Jedním z mých tipů je podívat se na ostatní uchazeče. Většinou zjistíte, že jsou ve stejném či horším stavu než Vy. Tím pádem si uvědomíte, že jste na tom všichni stejně. Mimochodem, zvládnout se překonat a vypadat klidně a usměvavě rozhodí patnáct konkurentů, již se nacházejí ve stejné učebně. To je docela slušný základ, jak se v žebříčku posunout výše.
10. Stres - nádech a výdech. Jsou to tytéž úlohy.
Po instrukci „začněte pracovat“ nastává druhá komedie. Většina žáků zuřivě otevře testový sešit, někteří jej natrhnou, některým u toho spadne propiska ze stolu… Je lepší zachovat si odstup. Po pokynu je tedy zásadní se zhluboka nadechnout a vydechnout, teprve pak otevřít testový sešit. Mimochodem, tím získáváte další výhodu, vypadáte totiž připraveněji než sousedé v okolních lavicích.
Stejný postup doporučuji i ve chvílích, kdy se posunujeme v testu dále. Typicky úlohy 18 a 24 v českém jazyce dokáží překvapit, ve chvíli, kdy si člověk už už myslí, že překonal hrozné tuny textu a blíží se k závěru, zde totiž dostane další porci snad na dlouhé večery čtení u krbu. Než držet mozek v křeči a plést si údaje z nových textů s údaji z těch starých, doporučuji si udělat kratičkou pauzu, podívat se z okna, krátce se napít, znova se nadechnout a vydechnout. Tím ztratíte dohromady asi 30 vteřin času. Na test z českého jazyka však máte 3600 sekund celkem, dokázali jste tedy očistit mysl a neztratíte ani jedno procento potřebného času. Jedná se o čas určený na 0,4 bodu, neztratíte tedy ani jedinou, byť nejjednodušší, úlohu.
Bonus - volte chytře materiály
Bohužel, kvalita materiálů k přijímačkám je nevyrovnaná. Většina i draze zaplacených cvičebnic přijímačkám moc neodpovídá. Já mám jednoznačně nejlepší zkušenosti se cvičebnicí „Testy“ od nakladatelství Didaktis. I tam se každý rok objevují odchylky, někdy je cvičebnice připravena příliš jednoduše, někdy je extrémně těžká. Na druhou stranu se úlohy v žádném konkurenčním materiálu tak neblíží realitě.
Koneckonců všechny tipy naleznete ve videích na mém kanálu. Pokud bude zájem, rád je přinesu i sem v textové podobě.
Přeji jen samé úspěchy u přijímaček!
Anketa
Zdroje: