Článek
Stačí nahlédnout do internetových diskuzí a zjistíte, že děti mnoha lidem vadí – v MHD, kavárnách, restauracích, obchodech, letadlech. Zkrátka všude, kde si dovolí být hlučnější a spontánnější. Přitom hravost a zkoumání světa jsou přirozenou součástí jejich vývoje.
Právě proto existuje senzorické hraní (anglicky sensory play, někdy označované jako messy play), které dětem umožňuje svobodně zkoumat různé materiály, objevovat základy fyziky a chemie, učit se spolupráci – a ano, také dělat nepořádek. V tomto případě to ale překvapivě nikomu nevadí!
Zapojení všech smyslů
Pokud si pod pojmem senzorické hraní neumíte nic představit, jde v podstatě o lekci, při níž si děti na různých stanovištích mohou vyzkoušet širokou škálu smyslových zážitků.
Zapojí nejen hmat, ale i zrak, sluch, čich a někdy dokonce i chuť. Proto je důležité, aby byly použité materiály bezpečné a netoxické. Často se využívají běžné kuchyňské ingredience – například barevná rýže, sliz z chia semínek nebo modelína z mouky.
Senzorické aktivity bývají často tematické – děti mohou hledat poklad v poušti, prozkoumávat tajuplný les plný zvířátek nebo staveniště s bagry.
I když lze jednoduché smyslové hry vytvořit i doma, rodiče obvykle ocení, když mohou děti nechat „dělat bordel“ v herničkách nebo klubovnách místo vlastního obýváku.
Nepořádek jako součást hry
Než se vydáte na senzorické hraní, připravte se na to, že vaše dítě bude po skončení pravděpodobně mokré, ulepené a celkově tak trochu špinavé. Náhradní oblečení je proto nutností.
A proč tady nepořádek nevadí? Protože děti se učí, že uklízení může být přirozenou součástí hry. Vysypaná rýže nebo rozlitá voda nejsou problém – děti si vezmou smetáček nebo hadr a jednoduše dají věci do pořádku. Tato nenásilná forma učení jim dává cennou lekci do budoucího života.
Fantazie a jemná motorika v akci
Senzorické hraní není jen o zábavě. Pomáhá dětem rozvíjet fantazii, soustředění a jemnou motoriku. Při aktivitách si procvičují koordinaci rukou, trpělivost i představivost.
Na jednotlivých stanovištích mohou například přesýpat, přelévat, vybírat drobnosti pinzetou nebo lovit magnetické objekty. Není k tomu potřeba žádná moderní technologie – často stačí jednoduché předměty a přirozená dětská zvědavost.
Nechme děti být dětmi
Klíčové je, aby se děti během senzorických aktivit cítily bezpečně a svobodně. Díky tomu, že mohou dělat nepořádek ve vymezeném prostoru, se přirozeně učí, kdy a kde je to vhodné.
Jako rodič bych si ale přála, aby děti mohly být dětmi nejen v rámci organizovaných lekcí, ale i ve skutečném světě. Aby měly prostor objevovat jeho rozmanitost i mimo určené „hrací zóny“.
Zdroj:
Co je sensory play a smyslohraní? Online. Mamyvrejzi.cz. [cit. 2025-03-17].