Článek
Představa, že děti cestují do školy pěšky nebo na kole bez doprovodu dospělých, je v mnoha evropských městech stále spíše snem než realitou. Nejnovější srovnání organizace Clean Cities Campaign ale ukazuje, že změna je možná — a některá města už ji aktivně realizují. Nejlépe si vedla Paříž, Praha skončila ve spodní části žebříčku.
Paříž vede, Amsterdam už není automaticky první
Pařížské ulice prošly v posledních letech proměnou, kterou by ještě před dekádou čekal málokdo. Dnes má hlavní město Francie největší podíl ulic s maximální rychlostí 30 km/h, rozsáhlou síť oddělených cyklostezek a narůstající počet tzv. školních ulic — tedy zón s omezeným provozem v okolí základních škol.
Díky tomu se Paříž letos vyšvihla na první příčku ze 36 hodnocených evropských měst, když za sebou nechala tradiční lídry v městské mobilitě, jako jsou Amsterdam nebo Kodaň.
„Procházet se dnes Paříží je jako nadechnout se čerstvého vzduchu oproti tomu, jak město vypadalo před deseti lety,“ shrnuje ředitelka kampaně Clean Cities, Barbara Stoll.
Co rozhoduje o bezpečném městě?
Žebříček hodnotil města podle tří hlavních kritérií, která reflektují doporučení odborníků i organizací jako WHO nebo UNICEF:
- Počet školních ulic, které zvyšují bezpečnost dětí u škol.
- Podíl chráněné cyklistické infrastruktury, tedy oddělených cyklopruhů od automobilového provozu.
- Podíl ulic s rychlostním limitem 30 km/h, který výrazně snižuje riziko nehod i úroveň hluku a znečištění.
Zejména poslední bod se daří implementovat napříč Evropou. Například v Paříži platí „třicítka“ na 89 % všech silnic. V oblasti školních ulic však stále mnoho měst zaostává — celá desetina z nich nemá ani jednu.
Praha mezi průměrem a zaostáváním
Praha skončila v žebříčku na 25. místě, těsně nad hranicí, která označuje města jako „zaostávající“. Podobně dopadla i Bratislava nebo Madrid. Oproti progresivním městům západní Evropy chybí české metropoli dostatečná infrastruktura, a to i přesto, že o bezpečnější město mají zájem nejen rodiče, ale i děti samotné.
Na potřebu změny upozorní už 1. června chystaná Světová cyklojízda, která projede centrem Prahy právě na Den dětí. Cílem akce je ukázat, že cyklistická infrastruktura není otázkou módy, ale bezpečnosti a kvality života ve městě.
Děti jako lakmusový papírek kvality města
Proč právě děti? Jejich schopnost pohybovat se samostatně po městě je ukazatelem toho, jak bezpečný a přístupný je veřejný prostor pro všechny. V Evropě je denně při dopravních nehodách vážně zraněno 18 dětí, a nejméně jedno dítě zemře. Navíc s rostoucím počtem aut klesá fyzická aktivita — podle výzkumů výrazně častěji u dívek.
„Pokud město umožní dítěti bezpečně dojít do školy, je dost pravděpodobné, že bude bezpečné i pro seniory, rodiče s kočárky nebo osoby se sníženou pohyblivostí,“ říkají experti z Clean Cities.
Kdo inspiruje?
Kromě Paříže zazářily letos také Amsterdam, Brusel, Helsinky nebo Lyon. Výrazný posun zaznamenal i Londýn, a to hlavně díky 525 školním ulicím – nejvíce ze všech hodnocených měst.
Zároveň ale zpráva upozorňuje na obrovské rozdíly v rámci jedné země. Například v Itálii se Bologna umístila na 16. místě, zatímco Řím až na 32. Kvůli odlišné místní politice, investicím i veřejné podpoře.
Co dál?
Clean Cities vyzývá evropská města, aby začala plánovat městskou dopravu s ohledem na děti. Apeluje i na Evropskou komisi, aby nově připravovaná legislativa podporovala školní ulice, chráněné cyklostezky i kvalitní sběr dat. Jen tak lze podle organizace vytvořit města, která budou bezpečná, zdravá a přístupná pro všechny — bez rozdílu věku.
1. června se k debatě o bezpečnějších ulicích můžete přidat i vy. Světová cyklojízda v Praze se rozjede na Den dětí a přivítá i zástupce OSN a diplomatických misí.
Pojďme spolu měnit města – od dětí směrem ke všem.
Zdroj:
Europe’s best cities for child-friendly mobility ranked - with surprise winner Online. Cleancitiescampaign.org. [cit. 2025-05-25].
Nejlepší evropská města pro pohyb dětí. Prahu jen těsně minulo označení „zaostávající“ https://auto-mat.cz/. [cit. 2025-05-25].