Hlavní obsah
Sport

Buřty, pivo a nenávist

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: FK Dukla Praha

Děkovačka na Dukle - Kim Seung Bin

V lize fandím Spartě. Koukám na ni ale jen v televizi, na „živý“ fotbal chodím radši na Duklu.

Článek

Proč? Na Dukle je v kotli přátelská atmosféra, nenávisti je tam poskrovnu (maximálně pokřik na rozhodčího: řekni EsPéZetku!). Bývá tam zpravidla těch samých dvacet dědků a třicet dětí, pivo stojí za prd, ale klobásy jsou skvělé. O poločase je tombola (můj mladší syn loni vyhrál dres!), po zápase si při děkovačce malý kluci dávají high five se svými oblíbenci a dělají si s nimi selfíčka. Prostě pohoda, jeden má skoro až pocit, že je na vesnici a ne v Dejvicích.

Náznak té (pro někoho bohužel správné) nenávisti jsem na Dukle zažil jen jednou – vloni při poháru se Slávií. Normálně nás na Duklu chodí kolem tisícovky, na tenhle zápas ale dorazilo přes pět tisíc fandů. Většina z nich sice byli slávisti, ale co už, hlavně že je dobrá atmosféra a hraje se hezký fotbal. Nakonec jsme prohráli - ale se ctí!

Za mnou v kotli sedělo pár tak šestnáctiletých kluků. Nikdy jsem je na Dukle neviděl, nicméně fandili solidně. Pak to začalo. Nejprve jeden z nich s pobavením svým kumpánům sdělil, že Ogbu by se měl vrátit do pralesa. To jsem ještě nechal bez intervence, poněkud naivně jsem se domníval, že hoch může mít na mysli, že Igoh Ogbu má hrát kraj či okresní přebor. Nebylo to sice příliš pravděpodobné, ale ctím právní zásadu platnou již od dob starověkého Říma: In dubio pro reo.

O chvíli později ale chlapec pronesl „Jude Slavia.“ Jen pronesl, neskandoval. I tak jsem se otočil a důrazně mu sdělil, že na Dukle rozhodně netrpíme takovéto rasistické kecy, tak ať laskavě zmlkne.

Zmlkl. Od tohoto momentu chlapci fandili slušně, ani jsem si nevyslechl žádné polohlasem vyslovené poznámky o blbých fotrech či boomerech, neřku-li židácích. To heslo „Jude Slavia“ nejspíš padlo jenom tak, protože když se fandí proti Slavii, tak se přeci skanduje „Jude Slavia“, ne? Možná hoši ani nic neměli proti Židům, nejspíš si ani neuvědomovali, že takovéto skandování je echt antisemitské a že by někomu mohlo přijít kách nebo-li zu viel.

Můj starší syn fandí Slávii. Ve svých třinácti letech je na každém matchi na tribuně Sever, občas bubnuje, jezdí na výjezdy. Chodí fandit na béčko na Xaverov, chodí i na zápasy hokejové Slavie, kde dělá děkovačky. Proč ne Sparta? Parafrázuji: „Nemůžu fandit klubu, jehož kotel skanduje Jude Slavia. Proto Slavia, my vládneme!“ Citovat nemohu, protože použil několik vulgárních výrazů. (Za což byl samozřejmě pokárán. Efekt - nula…)

Ok, chápu, já kvůli těm rasistickým kecům taky nechodím na Letnou. Jenomže slávisti zas mají heslo „Sparta kurva je“. Možná to není rasistické, ale proč ta nenávist? Část fanoušků Sparty jsou opravdu hovada takřka učebnicová, ale co ti ostatní? Třeba malí kluci a holky, co rádi kopu do míče a nejraději za Spartu? Nebo já? Jsme opravdu všichni kurvy? Pamatujte, slávisti, kdo seje vítr, sklízí bouři!

Když se vrátím (například) k jarnímu finále poháru: zleva zní „Jude Slavia“, zprava „Sparta kurva je.“ A po zápase si pánové Priske a Rosický na jedné straně a Trpišovský a Tvrdík na straně druhé notují, jak byl zápas kultivovaný a jak bylo vše košer a v pohodě. Pánové, vám to přijde vážně v pořádku?

Dnešní derby? Jak by řekl pan Smoljak: „Debil, blbeček, debil, blbeček, debil, blbeček.“ Házení petard mezi „civily“? Kurvy a Jude? Mlácení se jak na stadionu, tak před ním?

A divák se ptá (jak by řekl Ota Černý, dej mu Pane lehké spočinutí): „Vážená vedení pražských S, holedbáte se příkladnou prací s fanoušky. Co s touto nenávistí uděláte? Proč nedostanou všichni nenávistníci banán? Vážená Policie ČR, proč ještě nebyl nikdo obviněn z trestného činu hanobení rasy, národa a přesvědčení?“

Proto chodím jen na Duklu. A můj mladší syn (9 let) říká: „Jsem sparťan, ale s těma kreténama, kteří řvou „Jude Slavia“, nemám nic společnýho.“

Disclaimer: jsem Žid. Takže i když fandím Spartě, vážení slávisté, prosím nekřičte „Jude Sparta“. Nebo vám můj starší syn přestane bubnovat…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz