Článek
Jakkoliv se už zdálo, že mediální éra dá knižnímu průmyslu „vale“, současnost je víc než povzbudivá: zaplněné knižní prodejny bývají důkazem neutuchajícího zájmu o literaturu i toho, že knihy o místo na slunci ještě dlouho nepřijdou. Vůni knižních vazeb a tiskařské černi i možnost listování obsahem zjevně jen tak neomrzí. A začíst se doma u kávy nebo lampičky nočního stolku do dobré knížky má stále nezaměnitelnou atmosféru.
Technika nám může i zavařit, když se z brouzdání po internetu stane závislost. Nebo když nám dokonce ubírá vzájemnou pozornost jednoho k druhému. V tomto smyslu bychom museli pak dát za pravdu filosofu Martinu Heideggerovi, když napsal, že technika překonala všechny vzdálenosti, avšak nevytvořila žádnou blízkost (viz jeho publikace Básnicky bydlí člověk).
Máme-li však spravedlivě zvážit všechna „pro a proti“, musíme konstatovat, že internet, který je dneska v kurzu a pronásleduje nás takřka všude, bývá v rozumné míře i pomocníkem. Podobně jako nůž, zápalku či nastupující fenomén umělé inteligence, jehož se mnozí tolik hrozí, jej můžeme použít k dobru či ke zlu. Jde jen o nástroje, uživatelem je přece člověk. Například na internet jsme v dobrém slova smyslu odkázáni, jsou-li naši nejbližší od nás fyzicky daleko. A tak se skrze něj vidíme třeba s rodiči, sourozenci i přáteli, přestože cítíme, jak moc nám jejich fyzická přítomnost schází.
Usazeni ve fotelu a vyzbrojení televizním ovladačem či jiným médiem se pohybujeme v prostoru i v čase a máme ty nejčerstvější informace. I ta nejpestřejší dobrodružství konzumujeme už v hotovém stavu, aniž bychom vůbec překročili práh bytu. Přesto ale, uvězněni ve zdech bytů a firem můžeme o to více zakusit, jak snadno konkuruje technickým vymoženostem pouhá obyčejná procházka. A rovněž od knížky, která je nám nezřídka skvělým kamarádem a společníkem, je dobré vstát a vytvořit prostor sdílení radostí i bolestí s reálnými lidmi. Na otázku, co je více, zda knížka nebo internet, se nabízí odpověď, která míří k podstatě: důležitý je zejména člověk a hezké vztahy mezi námi!
Milí čtenáři, hodně příjemných smysluplných chvil nejen v březnu tohoto roku!