Hlavní obsah
Hry

Hra Star Wars: Knights of the old Republic 2 (Obsidian Entertainment 2004)

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Image creator Bing

Nedlouho po úspěšném prvním dílu hry Star Wars: Knights of the old Republic byl vydán i druhý díl.

Článek

Jenže tentokrát to nešlo tak hladce, hra byla nedotažená, nějaké věci nedávaly smysl a mnohý obsah byl dodán postupně coby restored content mód.

Atmosféra hry a nálada byla rovněž naprosto odlišná od prvního dílu. Sithové zde útočili skrytě a zpoza stínů, nikoli hlasitě a s velkou slávou, hrdina hry (kanonicky hrdinka) je jediovský vyvrhel s pohnutou minulostí a celkově zde není tolik vtipkování jako v prvním díle. Odehrává se o pět let později, Republika je zase v kaši, Revan kamsi zmizel/a a celkově je nálada taková ponurá.

Nejedná se o recenzi nebo návod, je to shrnutí podle mě a taky můj úhel pohledu na děj, postavy, atd. Obsahuje spoilery. Beru to tak nějak hopem, protože kdybych vysvětlovala všechno do posledního detailu, budeme tu nejméně půl roku.

Těžební stanice na asteroidu Peragus
Probouzím se z bezvědomí na ošetřovně. Všechno kolem pípá a tůtá, a já dojdu do márnice, kde je živá a zdravá, leč slepá stará žena, co se představí jako Kreia. Už na první pohled to není žádná fanynka Jediů a Republiky, taky se odsud chce dostat, tak mě vysílá se kouknout, kudy ven. Pozná, že jsem bývala Jedi, ale už nejsem – rada Jediů mě vyhostila a odstřihla od síly, nebo alespoň takhle si to vykládám, kvůli válečným zločinům. A zničení Malachoru. Během hry ovšem moje schopnosti v Síle sílí. Cestou nacházím v kleci jakéhosi muže, kterého vysvobodím a přidává se ke mně. Je to pašerák, jmenuje se Atton Rand, a pokud hru hrajete více než po třetí, tak Atton vtipně rozbije čtvrtou stěnu tím, že vykládá, že původně měl být ve hře Jedi Academy, kam ho chtěl protlačit manažer, ale sešlo z toho (jo, fakt to tam je. Už jsem to hrála asi po patnácté, když se mi to tam najednou objevilo, myslím, že je to ta verze z GOGu, ale nejsem si jistá, díky všem těm módům a dodělávkám je těch verzí prostě hodně…). Zkrátka a dobře, Atton zůstane v řídícím centru a já se dostanu do garáže, kde je starý známý T3M4 a Ebon Hawk. Po patáliích se zabijáckými droidy se společně s Kreiou a Attonem dostáváme na republikovou loď Harbinger pro mapu asteroidového pole, kde na ošetřovně zjistíme, že s ní přiletěl Darth Sion – bývalý muž a bývalý žák Kreiy. Bývalý muž proto, že je to pán bolesti a jeho tělo vypadá, jako by spal s vibromečem (Attonova slova), prostě všude popáleniny, rány, no vypadá fakt děsně. V podpalubí se s ním střetnem, ale on bojuje jen s Kreiou a usekne jí ruku, což já na dálku cítím. A to není dobrá zpráva, s Kreiou máme jakési pouto, a když jedna umře, umře i ta druhá, a vzhledem k jejímu věku může umřít sama od sebe každou chvílí (hrdinčina slova). Uprchnout se konečně povede, jenže Sion z Harbingeru vystřelí, mine, a zničí tak celé asteroidové pole, Peragus a doly a Telos je bez paliva.

Telos
Jediná cesta v navigačním počítači je na nedaleký Telos, a to na stanici Citadela, co je na oběžní dráze. Docela depresivní místo. Jenže hned po přistání jsme uvěznění za zničení dolů, a jakási záhadná krátkovlasá blondýna šlohne Ebon Hawk. Viny jsme sice zproštěni, ale jak odsud? Nabízí se buď Ithoriani nebo organizace Czerka. Ithoriani chtějí planetu vyléčit, Czerka co nejvíc vysosat. Je na hráči, ke komu se přidá. Každopádně zde probíhá znepokojivá debata Krei a Attona, z čehož lze usoudit, že Kreia z nějakého důvodu nenávidí Sílu jako takovou. A má plán, ke kterému mě potřebuje. Nijak se netají tím, že bývala Sith. No ale my pokračujeme, povede se nám domluvit se s Ithoriany (budeme hodní), udělat pro ně questy a oni nám půjčí raketoplán, co nás odnese na oblast obnovy. Je to louka u moře a skal, a dokonce na nás čeká další člen party, Zabrak jménem Bao-Dur, co mě zná z války. To právě on vymyslel hromadný stínový generátor, co zničil celý Malachor, k čemuž já mu dala pokyn, teď se poflakuje po galaxii a snaží se Ithorianům pomoci. Má s sebou malého poletujícího droidíka, který je ovšem určení k aktivaci stínového generátoru. Nakonec se nám povede dostat se do vědeckého zařízení a odtamtud odletět do polární oblasti, kde by se měl nacházet Ebon Hawk. Ten se tam nachází, ovšem nachází se tam i skupinka identických blondýn jménem Služebnice, které slouží mistryně Jedi Atris. Atris mě vždy obdivovala, a dnešní mluvou řečeno, měla na mě crush. Jenže jak jsem odešla do mandalorianských válek a pomohla Revan/ovi vyhrát, tak mě vyhostili za to, že jsem neuposlechla a Atris mě chtěla popravit. To se nestalo, a nakonec mi řekne, že Sithové po mně jdou, protože si myslí, že jsem poslední Jedi na světě a chtějí mě zabít, ale není to pravda. Je tu ještě Atris a několik dalších mistrů, poschovávaných různě po planetách, které musím vyhledat a požádat o pomoc proti Sithům. Tak beru zbytek skupiny a letí se na Nar Shaddu. Pokud se hraje za mužského, Služebná jménem Brianna se k nám přidává.

Nar Shaadda
Aby se povedlo najít mistra Zez-Kai Ella, je třeba dělat bugr a zburcovat místní mafiánskou organizaci jménem Centrála. Kde jsou problémy, tam je Jedi. Povede se to, ale trochu jinak – mafián Goto na mě poslal všechny nájemné lovce, ovšem nejhorší z nich jsou Hanhaar a Mira. Mira spolupracuje se Zez-Kaiem, a má za úkol mě najít. Já mezitím se svojí bandou pobíhám a poslíčkuju po Nar Shaaddě a řeším různé questy. Mimo jiné se mi povede zjistit, že Atton není ten, za koho se vydává – je to bývalý sithský vrah, co je citlivý na sílu. Dříve lovil a zabíjel Jedie, a jedna Jedijka, do které se zamiloval, mu řekla, že má předpoklady k citlivosti na Sílu a on jí nakonec umučil k smrti Milý pán. Nakonec se mi z něj povede udělat Jedie. Taktéž z Bao-Dura, který se vyrovnává s tím, co udělal za války. A v okamžiku, kdy se přikloním bud k temné, nebo světlé straně, na mě Sith jménem Darth Nihilus vyšle svojí učednici Visas Marr. Jenže já jí ušetřím a ona se ke mně přidá, takže to máme dalšího Jediho do party. Zpět na Nar Shaddaa. Goto na mě nastraží léčku, a zajme mě na svojí lodi. Vysvětluje, že je to republikový patriot, co chce republiku stabilizovat, a já do jeho plánů nezapadám. Jenže naštěstí mě Mira s Attonem osvobodí a republika zničí Gotovu loď. Poté se konečně setkávám s panem Zez-Kai Ellem v jeho úkrytu. On mi vysvětlí, že mě Jediové od síly neodstřihli, a že se skrývají, protože někdo (Darth Nihilus) vycítí, když je Jediů víc a vysaje z nich všechnu energii, čímž je zabije a sebe posílí. Tak se různě skrývají a čekají, co dál. Nakonec souhlasí, že půjde na Dantooine počkat na ostatní mistry a já můžu odletět pryč s tím, že se ke mně přidává Mira. I Mira se dá postupně nahlodat a udělat z ní jedie. A mafián Goto mi posílá svého létajícího droida, aby mě doprovázel a hlavně mě hlídal. No tak dík, létající koule se vždycky hodí. Akorát, že vůbec. Goto ve skutečnosti neexistuje, je to G0-T0, Republikou vytvořený robot, co se zbláznil a ochraňuje Republiku „po svém“. Na Ebon Hawku přeprogramuje Bao-Durova droidíka k obrazu svému, aby na jeho příkaz nedokázal zbraň na Malachoru aktivovat.

Dxun a Onderon
Cestou na Dxun se povede aktivovat dalšího starého známého, zabijáckého droida HK-47. Je velmi naštvaný, že po mě jdou jeho „laciné kopie“, a pátrá po místě, kde se vyrábí, aby je mohl zničit. Taky přijde na to, že T3-M4 zamkl navigační počítač, takže není vidět, kde Ebon Hawk s Revanem před tím byl. Každopádně, nad dalším cílem cesty, Onderonem, zuří vesmírná bitva a my jsme sestřeleni na džunglový měsíc Dxun, kde najdeme mandalorianský kemp a vládne jim starý dobrý Canderous Ordo, tentokráte jako Mandalore. Za několik protislužeb nás vezme na Onderon do města Iziz, kde zuří občanská válka. Královninu vládu zpochybňuje její bratranec, generál Vaklu, a je opět na hráči, ke komu se přidá. Po peripetiích s panem kontaktem, co nás měl spojit s mistrem jedi Kavarem, se schůzka v hospodě koná, ale je přerušená Vakluovými vojáky. My se tedy stáčíme zpět na Ebon Hawk a počkáme, až se situace trochu uklidní. Mandalore se přidává k nám do skupiny, a T3-M4 má jeho holozáznam, kde nemá masku ale nejde tam zvuk.

Dantooine
Dantooine se vzpamatovává se sithského útoku před 5 lety a jediové tam nejsou příliš vítaní. Jenže, místní enklávu jménem Khoonda sužují nájezdníci, a tak jediové nejediové, musíme pomoct místní domobraně proti nájezdníkům. Nebo se spojit s nájezdníky a Khoondu vyplundrovat, to zase záleží na hráči. Tak jako tak, správkyně Khoondy nás vyslala najít mistra Jediho Vrooka a dovolila nám prohledat ruiny jedijské enklávy a v podzemí jsme kromě spousty potvor a pokladů našli i mladíka jménem Učedník Mical. Pokud se hraje za ženu, tak se k ním přidá místo Brianny. Atton z toho samozřejmě není nadšen, příšerně na Učedníka žárlí. Učedník mě navíc velmi dobře zná, když byl mladý a studoval u jediů, měl to být můj padawan, ale nestalo se tak. Nyní pracuje pro republiku, coby historik, špeh a sběratel různých artefaktů. V knihovně také nalézáme datapad, kde se dozvíme, že Vrook je vězněn v jeskyni. Zachráním ho, ale dostanu akorát tak sprda, protože Vrook věděl, co dělá, nechal se zajmout a chtěl vědět plány. Moje překotná záchrana to pokazila. Jemu se člověk nikdy nezavděčí, tak jdu zpátky na Khoondu provést všelijaké opravy a následuje boj, kde nájezdníky porazíme – ale můžu se přidat i na jejich stranu, a domobranu porazit, nebo vyjednat obsazení Khoondy a zabití správkyně bez boje. Tak jako tak, Vrook mě naučí další styl boje a tak si můžu odškrtnout další planetu.

Dxun a Onderon
Na Ebon Hawk zavolají Mandaloriani, že mistr Kavar se chce sejít. Tak tedy letíme na Dxun do džungle, kde se ale musíme rozdělit na dvě skupinky. První skupina pod vedením mě jde do Izizu a druhá do hrobky Freedona Nadda v džungli. Sithové si v ní zařídili operační základnu a je třeba je porazit. Já osobně jsem nejradši coby vedoucí skupinky posílala Miru, protože se okáže dobře plížit a neaktivuje žádnou minu. Poté, co jsou sithové poraženi, se vracíme ke mně. Na Onderonu totiž generál Vaklu vyhlásil královně válku a já plus Mandalore a Kreia toho blba letíme vyřídit. Na Nebeské galerii projedeme jednotkami Vaklua a jeho sithů jako nůž máslem, dostanem se do paláce, vyrabujeme muzeum (jak jinak) no a zachráníme královnu. Pak už mě mistr Kavar vysvětlí, že mě fakt od Síly neodstřihli, a naučí mě další styl boje, načež odchází na Dantooine. Jenže Kreia mezitím připravuje past, oživí nepřátelského plukovníka a pošle ho za Darth Nihilusem, aby mu nakukal, že na Telosu je mraky jediů a je třeba tam letět.

Korriban
Sithská planeta zla je opuštěná a navíc na její povrch nesmí Kreia kvůli vlivu temné strany. Nevadí, do akademie se dostaneme i bez ní. Bohužel, jedi Lonna Vash je mrtvá – zemřela nedlouho před mým příchodem. Pak na mě vybafne sám Darth Sion, ale nejde zabít a tak před ním statečně prchnu. Ještě mě čeká návštěva hrobky Luda Kresshe, kde si zrekapituluju traumatické okamžiky z války, nahlédnu do svého svědomí, provedu boj sama se sebou, prostě takové ty temnostranné klasické zkoušky a triky. A pak už konečně můžu za mistry jedi na Dantooine.

Dantooine
Aby toho nebylo málo, Kreia prozradí, že učila samotného Revana, a byl to její nejslibnější student. Ale to jsme asi tak nějak čekali. Když dojdu do bývalého sálu rady Jediů, tak mi tři mistři vysvětlí, že od síly jsem se odřízla sama – ve chvíli, kdy na Malachoru na můj pokyn Bao-dur aktivoval hromadný stínový generátor, tak tam umřelo strašně moc lidí a já, abych se z toho nezbláznila, jsem se sama odřízla od Síly. Tu jsem pak znovu získávala, díky spojenectví a poutům s ostatním členky posádky, parazituju na nich a živím se jimi. Prostě podle Rady funguju něco jako černá díra na Sílu, takový Darth Nihilus v menším vydání a Rada jediů mě vyvrhla, protože ve mně viděla smrt samotné síly. Tak snad to dává smysl, ten zlý jsem prostě já, a nesejde, jestli jsem na světlé nebo temné straně. Teď mě chtějí od Síly odříznout definitivně, protože se bojí, že bych přilákala Nihiluse a on nás zabil, stejně jako to udělal na sraze Jediů na Kataru. Jenže to už tam nakráčí Kreia – Darth Traya – vysměje se jim, zabije je, já odpadnu a Kreia odchází se Služebnicemi k Atris.

Telos
Na Telosu se Kreia vysměje pro změnu Atris, že to ona je Darth Traya, co nevědomky propadla temné straně a podrazila jedie, a pak odejde. Natož tam přijdu já, dozvím se, co Atris udělala, a můžu jí buď zabít nebo uvěznit. Každopádně mi řekne, že Kreia míří na starý dobrý Malachor a Sithové budou útočit díky její léčce na Telos. Takže se vracím zpátky do stanice Citadela, ale útok už začal. Na pomoc přijely posily z Onderonu, Dantooine (buď domobrana nebo nájezdníci) a Mandaloriani. S Mandalorem a Visas Marr se vydávám na loď jejho pána Darth Nihuiluse. Při boji s ním můžu Visas buď nechat umřít, nebo jí jen oslabit, každopádně tak jako ta Pán Hladu umře, jeho loď je zničena protonovými torpédy a my se vracíme zpět na Citadelu. Tam se se mnou sejde Carth Onasi a převypráví, co se stalo v předchozí hře, a zda můžu Revan někdy najít a poslat jí k němu zpátky… A pak zbývá už je Malachor.

Malachor
Díky nestabilnímu prostředí Ebon Hawk havaruje a já jdu pěšky skrz útulnou planetu plnou ostrých skal a plynů do Trayuské akademie. Utkám se s vlnami sithských nohsledů, a mezi tím Mira konfrontuje Hanhaara, co na ni čekal a pak s ostatními zamíří směr Kreia. Jenže jí se všechny povede zajmout, krom Attona, který uteče, Bao-dura, co zůstal na Ebon Hawku a Mandalora. Atton se cestou pryč utká s Darth Sionem, pokud je Atton Jedi, snadno mu unikne, ale pokud ne, je zajat a mučen k smrti, tak, jak to dřív dělal on sám. Každopádně Bao-dur vyšle dálkově řízeného droidíka, aby opět aktivoval stínový generátor a planetu tak definitivně zničil, jenže ho začne blokovat G0-T0, ale vnikne tam HK-47, co krátce před tím deaktivoval fabriku se svými kopiemi, a ten bláznivou droidí kouli zničí. Pak jen čekají, až se vrátím na Ebon Hawk, aby planeta mohla být zničena.
No já mezi tím zachráním své přátele z cel a utkám se s Darth Sionem, který na mě měl celou dobu crush (ach jo.) Můžu mu nakecávat, že já ho taky mám ráda, a on to sežere a díky tomu je slabší, až se mi ho nakonec povede splynout se Sílou. Pak mě čeká boss fight s Kreiou a jejími lítacími světelňáky. Kreiu porazím a ona vyvěští, co se stane. Moji společníci jsou vlastně ztracení jediové, co obnoví řád, republika bude stagnovat až nakonec padne a z Madalorianů zbyde jen Bobba Fett. OK, teď už to tak moc neplatí, ale prostě celé ty roky před seriály a novými filmy to takhle bylo. Pak tedy umře. Mě čeká setkání se společníky (eventuelně chlácholení umírajícího Attona) a odlétáme pryč, zatímco planeta se po výbuchu rozpadá.

Moje dojmy
Jak jsem již předeslala na začátku, vývoj byl poněkud překotný a tak spousta věcí nedávala smysl ani po vícečetném dohrání. Během let vznikly módy, které obsah doplňovaly a poupravovaly, plus ještě literatura a MMORPG hra The old Republic, kde je dovysvětleno, co se s Revanem a Vypovězenou stalo. Taky byla po letech pojmenovaná, oficiálně je Meetra Surik. Jsem zvědavá, jestli někdy bude remaster hry, potřebovala by to víc, než první díl, aby to od začátku do konce dávalo smysl jako celek. Ale to už jsem možná až moc zhýčkaná. Můj názor na hru jako takovou je jinak vcelku kladný. Díl je o mnoho ponuřejší a temnější než ten první, to jak hudbou, tak lokacemi, kde jsou buď ruiny, samá chudina, tmavé prostředí, prostor působí liminálně a znepokojivě, člověk jako by se ve velkých chodbách ztrácel a hlavně nemá pocit, že je bůhvíjaký velký hrdina, jako to bylo v prvním díle. Srovnávání se zkrátka nevyhneme nikdo, hra vypadá velmi podobně, i když ovládání je o něco přehlednější a je rozšířená možnost úprav předmětů a schopností je také víc. Někdy až zbytečně mnoho, stejně jako nekonečný inventář, takže se člověk půl dne babrá s rozprodáváním nebo rozebíráním nepotřebných krámů a sestavováním na potřebné krámy. Vytkla bych tak trochu linku s romancí – je zde tak nějak náznakem, o přízeň soupeří Učedník a Atton, ale není to nijak extra dotažené do konce, ale třeba někde najdu nějaký mód, kde to bude o něco rozvinutější. Když hrajete za muže, můžete romantit s Visas Marr nebo Briannou, celkově se mi tahle hra hrála líp za mužského, taky hlavně kvůli Brianně, postava je to mnohem zajímavější než Učedník.

Podtrženo sečteno, ke KOTORu 2 se taky ráda vracím, a jsem zvědavá, co nového nám přinesou další módy a aktualizace. A nebo Disney.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz