Hlavní obsah
Hry

Hra Star Wars: Knights of the Old Republic (BioWare 2003)

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Image Creator Bing

Skvělá hra, ke které se ráda vracím, je staré RPG ze světa Star Wars.

Článek

Jedná se o hru Knihts of the Old Republic, zkráceně KOTOR, od BioWare z roku 2003. Odehrává se několik tisíc let před dobou Luka Skywalkera, i když tam všechno vypadá prakticky stejně, jako ve filmech. Ráda se k té hře vracím, i když jsem jí hrála už hodněkrát. Takže si ji tu dnes probereme. Nejedná se o recenzi, ani o návod, spíš shrnutí a můj názor. Článek obsahuje spoilery, samozřejmě.

Příběh hry

Je jedno, zda hrajete za muže nebo ženu, mě tedy víc bavilo za ženu, i když kanonický je muž. Navíc, v posledních dnech prosakují řeči, že hlavní postavu má hrát Brie Larson, tak si pak vyberte… Charakter postavy je taky na hráči. Může to být naprostý blbeček, nebo Mirek Dušín, eventuelně krutý sith. A teď ke shrnutí děje.

Padající loď Endar Spire – prolog

Začínala jsem jako random týpek, buď voják, pašerák nebo zvěd, na rozpadající se vesmírné lodi Endar Spire uprostřed bitvy, začátek je tedy ostrý a vrhl mě rovnou do děje. Musela jsem se dostat k únikovým modulům a najít Bastilu - jakási VIP jedi holka, která akci velí. Jenže ona je už dole na planetě Taris a mě nezbývá nic jiného, než sdílet únikový modul s kolegou jménem Carth Onasi - válečný veterán, který našemu hrdinovi nebo hrdince zrovna dvakrát nevěří – i když v případě hrdinky se snaží rádoby vtipně flirtovat a jednou dokonce vyhrožuje naplácáním. Ach jo.

Taris

Na mrakodrapové planetě okupované Sithy se pak pobíhá a hledá Bastilu, kterou se nám sice po mnoha peripetiích povede najít, ale chová se jako, no jak to říct, adolescentní protivná slečinka, co si myslí, že ví všechno nejlépe. Cestou se do party přidá ještě pubertální Twilecká dívka jménem Mission Vao, její kamarád Wookie Zaalbar a nakonec vyfasujeme malého astrodroida T3-M4. Mission je sice asi čtrnáct, ale rozumu má rozhodně víc než madam Bastila. Z Tarisu  naší skupince pomůže k úniku ještě mandalorianský žoldák Canderous Ordo. Taris je bombardován Sithy pod vedením Darth Malaka a celá naše grupa na poslední chvíli unikne v malé lodi jménem Ebon Hawk.

Dantooine

Když se konečně doplahočíme na farmářskou planetu Dantooine k radě Jediů, tak nám vysvětlí, co se ode mě čeká – najít části Hvězdné mapy, co vede k tajemnému místu jménem Star Forge, a zastavit tak zlého lorda Darth Malaka a jeho bandu sithů, co planýrují galaxii. Malak měl před tím pána jménem Revan, kterého ovšem zradil a Revan byl tím pádem  zabit samotnou Bastilou. Ta taky ovládá bitevní meditaci, což znamená, že když začne meditovat tak se jakoby telepaticky propojí se spojeneckými jednotkami, posílí je a ty mají navrch. Proto je tak povýšená. A zároveň je cílem Lorda Malaka, jemuž by se taky hodila do krámu. No ale proč já, hráč, tedy naprostý nýmand, jsem tak důležitá? Sdílím s Bastilou jakési pouto, které nám pomůže najít Hvězdné mapy, které furt vídám ve sdílených snech s Bastilou. (Ta je z toho nadšená tak, jako by jí rada dala za úkol vytřít celý velký sál). Tedy alespoň takhle to kulhavě a koktavě vysvětluje rada. Ještě se k celé té naší sebrance přidá kočičí žena – Jedi Juhani a může se vesele odletět do galaxie.

Tatooine

Na starém dobrém Tatooinu se do skupinky přidá zabijácký robot HK-48. Předstírá, že je protokolární droid a tlumočník, což je hlavní věc, proč ho potřebujeme – je třeba domluvit se s Tuskeny na dalším postupu. HK je humorná postava, časem může být až otravný, ale takovým tím zábavným způsobem. Nejradši by všechny zabil a lidem říká masňáci. Po porážce Kraytského draka, v jehož doupěti je mapa, a nájemného lovce, kterého na nás poslal Malak, se pokračuje dál. Za zmínku stojí ještě dějová linka s matkou Bastily, paní Helenou – Bastila mámu nenávidí, protože celý život nutila tátu, aby lítal po galaxii a hledal poklady, aby si madam mohla debužírovat a malou Bastilu šoupla k Jediům, aby od ní měla pokoj. Akorát, že vůbec. Helenu to věčné ježdění sem tam štvalo, otec nemyslel na nic jiného než na hamounění pokladů, a Bastilu dala k Jediům proto, aby se měla líp a nemusela s nimi furt jenom kočovat jako houmles. Je na hráči, jestli se ženy udobří nebo ne. Další vedlejší linka je o milém chlapíkovi jménem Griff, bratr Mission. Nechal jí na Tarisu samotnou a odjel pryč ve snaze vydělat si prachy, respektive šidit a obírat ostatní. Teď ho zajali Tuskeni a chce, aby ho Mission osvobodila. Záleží na hráči, já osobně bych ho tam nechala shnít. Tak jako tak, Mission je s tím v pohodě.

Kashyyk

Na Wookieské planetě plné mega stromů je Zalbaar zavřen. Je to proto, že nesouhlasil s okupací otrokářů, se kterými spolupracuje jeho bratr – náčelník. Na hráči je, jak to dopadne, jestli se Zaalbar přidá k otrokářům nebo bratra zabije a Wookie osvobodí. Každopádně, Hvězdná mapa trůní dole pod stromy v zemi stínů, kde naverbujem posledního člena posádky, starého šedého Jedi jménem Jolee Bindo. On se vlastně Jediem nikdy nestal, byl to pašerák a dobrodruh, ale i tak je docela schopný. Já coby starší člověk (hahaHAHA) jsem ráda, když jsou ve hrách staří lidé.

Manaan

Vodní město Ahto je největší oblast z celé hry. Štvalo mě běhání sem tam po náměstích, protože jsem nemohla nic najít a vždycky jsem mířila někam úplně jinam, než jsem chtěla. Místní obyvatelé se jmenují Selkathové a když je vidím, tak mám chuť na slanečky (ty se vyrábí z ryb, a Selkathové jsou rybí lidi, takže tak prostě vypadají) a udržují neutralitu jak s Republikou, tak Sithy, tudíž na planetě jsou obě frakce a je to docela třaskavé. No a Hvězdná mapa je potopená dole na dně moře. Je potřeba infiltrovat sithskou základnu a získat pro velvyslance republiky ukradeného droida. Za to nás velvyslanec spustí dolu do moře.  Mise v základně je úspěšná a může se dolů. Ještě před tím je tu ale vedlejší dějová linka s panem Sunrym – starý přítel Joleeho. Starý děda Sunry byl špion pro republiku, co se scházel s mladou špionkou Sithů a celé noci… špehovali. Sunry ženu zabil a já ho musím obhájit, aby nebyl popraven. Nebo ho klidně můžu nechat popravit, na děj to vliv nemá, Jolee to vezme tak jako tak. A pak nás už čeká sestup dolů na dno moře. Tam všichni rybolidi zešíleli a pobili ostatní vědce. Na vině je obrovská ryba, co blokuje cestu ke Hvězdné mapě. A opět mám na výběr – rybě vadí těžební zařízení, co tam postavila Republika spolu se Selkathy, na tajno. A já ho buď nechám vybuchnout, nebo můžu megarybu otrávit, aby umřela a neblokovala mi cestu. Lepší je vyřešit hádanku a zničit zařízení, ryba totiž nějak vyrábí léčivé kolto a taky je předek všech obyvatel planety. Po zničení zařízení uhne stranou a já si můžu mapku vzít, došourat se nahoru, kde mě čeká soud. Ovšem, vše končí happy endem a já můžu vypadnout na Korriban, planetu Sithů. Jenže…

Leviathan

Zničeho nic se objeví křižník Leviathan, kterému velí Saul Karath a zajme nás. Saul je starý známý Cartha Onasiho, se kterým se mi slibně rozvíjí románek. (Why?!) Díky Saulově zradě zemřela Carthova žena a syn. Super. Posádka se ukryje (krom jednoho člena, určeného k vysvobození ostatních) a Bastila, Carth a já jsme mučeni, tedy hlavně Carth, protože Saul si myslí, že mě tak zlomí, i když mu říkám, že  né, že jsem ho stejně nikdy neměla ráda. Ta možnost tam fakt je, Saul si myslí, že to jen předstírám. Pak nás konečně jeden z týmu vysvobodí, když Saul odejde, a pokoušíme se utéct ve třech pryč, ale… spawne se tam Darth Malak! A prozradí plot twist – hráč není nikdo jiný, než neblaze proslulý  Darth Revan! Bastila ho/jí v mém případě, nezabila, ale zajala, Rada Jediů jí přeprogramovala paměť a využívá k nalezení Hvězdných map. No, super. Cartha to dostalo, páč sithská vládkyně se plíží kolem a naslouchá našim plánům, Bastila koktá, že všechno vysvětlí a já/Revan jsem zmatená jak lesní včela. Ale to už následuje boj a zmatené bloudění, na jehož konci se Bastila obětuje a je zajata. My se vracíme na Ebon Hawk, kde je všem jedno, že jsem Revan, respektive to někteří (Canderous, HK) vítají a v případě Joleeho to i ví.HK je potěšen velmi, protože právě já jsem ho sestavila, a přikázala, aby Malakovi říkal masňák.

Korriban

Tak konečně jsme na sithské pouštní planetě, kde je zcela jistě děsné vedro. Jsme bez Bastily, ale to stejně nevadí – pokud jdete v jiném pořadí planet, tak Bastila nemůže ven z lodi, protože by jí zběhlí Jediové poznali a zabili. Musím se ponižovat a vnucovat Sithům, aby mě přijali ke studiu, což se povede. Na akademii nepotkáme nikoho jiného, než Dustila Onasiho – Carthova syna. Je zase na hráči, jak to dopadne, jestli Carth bude nucen syna zabít, nebo se ho povede přesvědčit, aby odešel pryč a časem si pokusil k otci najít cestu. A naše cesta vede do pradávných hrobek plných skuhrajících duchů, vraždících droidů, hádanek… až se konečně dostáváme do finále, do hrobky s Hvězdnou mapou. Ještě před tím ale potkáme mandalorianského lovce, co zná Juhani – kdysi dávno zabil jejího otce a jí zotročil, ale Jediové ji vysvobodili. Je zase na naší volbě, zda Juhani podlehne temné straně a lovce zabije, nebo jestli se mu vysměje a lovec umře sám od sebe (na následky zranění z předchozího boje, chci říct). Zpět do hrobky. Utkám se s mistrem akademie, porazím ho, jeho zástupkyni buď otočím na světlou stranu, nebo zabiju, nebo nechám vládnout v akademii a vzhůru dolů zkompletovat mapu.

Lehon

Jenže po příletu do systému Star Forge na nás zaútočili, a Ebon Hawk havaruje na pláži mezi palmami. Loď je poškozená, navíc odlet blokuje i silové pole. To se ovládá z chrámu na kopci, kam mají přístup jen místní obyvatelé, rasa jménem Rakatové. Jsou zde dva tábory, Starší a Černí. Je na hráči, k jakému táboru se přidá, každopádně Rakatové kdysi vládli celé galaxii, všichni ovládali Sílu, zotročovali koho chtěli a postavili Star Forge, aby sosala energii ze slunce a donekonečna generovala bojové stroje díky všudypřítomé energii temné strany. Jenže pýcha předchází pád, Rakatové postupně zdegenerovali, ztratili Sílu, válčili mezi sebou, pak přišly nemoci, a tohle je jediné, co z nich zbylo. Takže nás pustí do chrámu, no a tam už čeká Bastila. Malak jí zajal, mučil a přeorientoval na temnou stranu. Není mu ale zas tak loajální, naopak, za mistra chce starou dobrou Darth Revan, tak se mě snaží vrátit na temnou stranu. Její argumenty docela dávají smysl. Takže, tady se pak příběh dělí, podle toho, jestli se hráč rozhodne jít s Bastilou na temnou stranu nebo s Juhani a Joleem na světlou. My budeme dnes hodní, takže Bastila se urazí a odletí pryč a my můžeme deaktivovat štít a vzhůru na Star Forge.

Star Forge

V chodbách vesmírné stanice se na nás valí hordy nepřátel. Trvalo mi, než jsem zjistila, jak na to – pokud možno s nimi nebojovat a zdrhat dál. Takhle proběhem celou základnou, až se dostaneme nahoru na můstek, kde je Bastila. Díky bitevní meditaci mají Sithové navrch. Zde opět záleží na hráči, zda Bastilu odprostí od temné strany, nebo jí zabije, nebo se Bastila sama nechá zabít. Tak jako tak, Bastila buď umře nebo posílí jednotky Republiky a ve vesmírné bitvě začíná mít Republika navrch. Já jedu výtahem nahoru, kde čeká Darth Malak a finální boss fight. Po vyčerpávajícím boji se mi bývalého učně podařilo porazit. Ten začal brečet, jak ho to všechno mrzí a podobně, a pak umře. Následně nás dole na Lehonu čeká provolávání slávy, děkování, admirálské potřesení rukou, ohňostroje, ožíračka… prostě happy end, ale jak jistě víte, ne na dlouho, ale o tom zase jindy.

Mě osobně se hra hodně líbí. Byla to celkově i první hra, kterou jsem kdy hrála, a bylo tam všechno, co od takového epického příběhu očekávám. Libuji si v klišé, takže prostě příběh zrady, lásky, humoru, přátelství, vesmírných bitev, zvratů… příběh byl vlastně svým způsobem jednoduchý, přímočarý, nikde žádné podivnosti, co člověk pochopí až časem díky později dodanému obsahu (ano, KOTORe 2, mluvím o tobě). S hlavní postavou se dá velmi dobře ztotožnit, o to líp se pak hraje. Atmosféra hry je příkladná, navíc jednotlivé lokace obohacuje tematická hudba, která hraje prakticky nonstop, podkresluje jednotlivé scény a náladu v lokaci, rozhodně nepůsobí rušivě. Vizuál je horší, ale proboha, je to dvacet let staré, tak mějme shovívavost. Přemýšlím, co vytknout – napadá mě jedině možnosti romance. Pro dívku tady máme Cartha Onasiho a Juhani, a pro může Bastilu. Kanonicky Revan a Bastila mají syna, který pak pokračuje v dynastii, a jelikož Revan před narozením syna odešel do Neznámých oblastí a dítě nikdy neviděl, tak by mě zajímalo, jak to bude řešit Brie Larson a Carth. Nejspíš porodí, se synem se rozloučí a odejde pryč. Ale co já vím, třeba jí nakonec Brie hrát nebude, Revan bude muž a bude ho hrát Keanu Reeves, jak by si to fanoušci přáli. Viděla jsem totiž jakýsi animovaný trailer, kde se Revan Keanovi nápadně podobá, a jeho „krycí“ jméno je přesmyčka Avren. Tudíž, v případě ženy to bude… Arven?  Ale dost už spekulací, uvidíme, jak nás Disney překvapí. Na hru jako takovou to pro mě vliv mít nebude a vždycky se k ní ráda vrátím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám