Hlavní obsah
Lidé a společnost

„Obhájce železnice“, který není odborníkem na železnici?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Richard Hunt

Vždy jsem věřil v železnici, tedy v železnici jako důležitou součást zdravé země a kontinentu, kde se lidé a zboží mohou volně a bez stresu pohybovat. Ale nejsem inženýr ani geek.

Článek

Vždycky jsem rád cestoval vlakem a samozřejmě se rád dívám na parní lokomotivy; ale rád bych cestoval po moderních železnicích, které dobře fungují pro všechny v jejich každodenním životě. Většina lidí, kteří píší o železnici na sociálních sítích, to chce také, ale většina z nich se dost zabývá inženýrskými/logistickými aspekty železnice; doufám, že díky svému vzdělání mohu přinést jiný pohled.

Na univerzitě ve Velké Británii jsem vystudoval obor „business studies“ (akademický koktejl) a pokračoval jsem v kariéře v marketingu a poté jsem se specializoval na reklamu. Většinu času jsem se zabýval spotřebním zbožím - sušenkami, čajem, pivem -, ale jednoho krásného dne v roce 1987 jsem získal práci svých snů: nastoupil jsem do BMP, tehdy nejuznávanější reklamní agentury ve Velké Británii, známé mnoha slavnými televizními kampaněmi; a pracoval jsem hlavně na zakázce pro British Rail. Pro British Rail jsme udělali spoustu dobré strategické práce, ale nejdůležitějším zjištěním našich plánovačů v oblasti železničního marketingu bylo toto: zákazník chtěl, aby s ním železnice mluvila o „mně a mých cestách“. Nestačilo říct „Podívejte se na naše nové rychlovlaky“ nebo „vlak je méně stresující než auto“. Zákazníci potřebovali vědět, zda je vlak může dovézt např. z Birminghamu do Newcastlu v čase, který jim vyhovuje, a za rozumnou cenu - aby byl dobrou volbou ve srovnání s autem nebo autobusem. Může se to zdát samozřejmé, ale British Rail to nedělaly. Stejné chyby se ve Velké Británii dopustili znovu, a to v souvislosti s plány na vybudování nové sítě vysokorychlostních vlaků, známé jako HS2. Nebylo věnováno dost času a péče vysvětlení výhod této velmi drahé nové železnice britským občanům, kteří ji budou platit ze svých daní; výsledkem je, že průzkumy veřejného mínění ukazují, že většina je proti tomuto plánu - přestože většina si přeje radikální zlepšení železnice obecně!

Foto: HS2 Ltd.

HS2 Ltd. (https://www.hs2.org.uk) - vizualizace

Nedávno jsem se o tom bavil s jedním českým železničářem. Česká republika nyní plánuje vlastní vysokorychlostní síť (VRT). Byl trochu zaskočen, když se dozvěděl o současném negativním postoji britské veřejnosti k HS2; je inspirací pro tento blog, takže jsem tady: Brit, který má určité zkušenosti s železničním marketingem, žije v České republice (a nyní je hrdým českým občanem) a velmi doufá, že se dožije toho, aby se svezl první VRT. Zdá se, že britské plány HS2 jsou mezi železničními odborníky v Česku i ve světě - z technického hlediska - velmi obdivovány. No to je dobře, a samozřejmě budu rád, když po tak dlouhé době moje rodná země, která železnici vymyslela, postaví novou, kterou se ostatní inspirují. Ale i tady v Česku bychom si měli uvědomit, jaké velké chyby se udělaly, kvůli kterým je HS2 tak nepopulární - abychom se stejných chyb vyvarovali i u nás. To bude pro mě velké téma a budu se snažit opírat o fakta a vycházet z názorů známých britských odborníků na železnici, a to jak pro, tak proti plánům HS2.

Nebudu však psát jen o HS2 a VRT, mám toho hodně, o co bych se chtěl podělit, a to o současných zkušenostech s cestováním po železnici v České republice a v našich sousedních zemích. Od roku 1993, kdy jsem sem přijel poprvé, se zdejší železnice hodně zlepšila. Nyní se zdá, že je obecná situace podobná té ve Velké Británii; vlakem cestuje mnohem více lidí než před deseti lety, přesto jsou často přeplněné a mají zpoždění a lidé si stěžují. Sprava železnic odpovídá, že v některých důležitých částech současné (více než 100 let staré) sítě prostě není místo pro další vlaky - proto potřebujeme VRT. Podobně je tomu i ve Velké Británii. Mohli bychom ale mezitím zlepšit zážitek zákazníků na českých železnicích? Myslím si, že ano, a také o tom budu psát, a to z pohledu zákazníka, který si přeje, aby SŽ a provozovatelé vlaků více mysleli na „mě a mé cesty“. Pokud jste geek, nebo profesionál na železnici, budu rád, když si přečtete mé příběhy a řeknete mi: „ano, Richarde, chápeme tvou frustraci, ale je to kvůli tomu či onomu technickému problému, který je těžko řešitelný“. Takovou diskusi bych uvítal… podobnou diskusi jsme vedli před 30 lety s britskými železnicemi, zejména když jsme nabídli, že navrhneme zjednodušený systém zlevněných jízdenek, který by nahradil zmatenou nabídku, jež zákazníky mátla. Řekli, že to nejde. Udělali jsme to a oni to zavedli. A pak bohužel vláda oznámila privatizaci železnice - a 27 různých soukromých monopolů, z nichž každý zavedl své vlastní tarify na zdánlivě ještě národní síti; o této privatizaci jsou věnovány celé knihy, takže o tom asi psát nebudu!

Ale jako advokát je důležité představit i pozitiva cestování po železnici, abychom čtenáře přiměli k tomu, aby si ji vybírali častěji. Cesty, které podnikám, když by jiní mohli zvolit auto nebo letadlo, budu popisovat jako kategorii příspěvků nazvanou „Vlakem?“ 🤨. Budu se snažit přidávat tipy a hacky, možná i takové, které nezmiňuje ani The Man in Seat 61😀.

Začal jsem psát jako Železniční advokát otevřením stránky Substack; Substack oslovuje hlavně anglicky mluvící publikum, ale pomalu tam přidávám i češtinu. Moje články tam jsou o něco delší, než je zde obvyklé, takže své články na Substacku upravím tak, aby odpovídaly tomuto prostoru, a pokud budete mít zájem, budu rád, když navštívíte mou stránku Substack a přečtete si plné verze. Ať už si mé články přečtete kdekoli, velmi ocením vaše připomínky k tomu, co jsem napsal.

Děkuji vám za přečtení a doufám, že si vaši pozornost zaslouží i mé další články.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz