Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Studentská firma: Jak si vyzkoušet podnikání ještě před maturitou?

Foto: Richard Kolena / Junior Achievement, o.p.s.

Logo neziskové organizace JA Czech, která stojí za projektem studentských firem

Už jste někdy slyšeli o projektu JA Studentská firma? Nebo organizaci Junior Achievement (JA Czech)? Že existuje takový projekt na českých středních školách?

Článek

Vlastně se jedná o docela zajímavou věc v rámci českého vzdělávacího systému, který se mnohdy zdá jako zastaralý či nedostatečně praktický. O tom se jistě dají vést diskuze, nicméně, v tomto článku se podíváme na jedno jeho zajímavé zpestření.

Co „studentská firma“ vlastně znamená?

Začněme od počátku – ne každý by chtěl podnikat. Svět by nefungoval, pokud by byli všichni živnostníci a nebylo zaměstnanců, ale jak vlastně člověk zjistí, jestli to pro ně náhodou není cesta? Právě proto existuje projekt JA Studentská firma pro žáky 2., 3. a 4. ročníků středních škol. Mohou se přihlásit do dobrovolného programu, či chcete-li, předmětu, ve kterém mají možnost si podnikání tak trochu „ohmatat“. Princip je jednoduchý – skupinka lidí, která se do programu dobrovolně přihlásí, si založí takzvanou „studentskou firmu“. Stanoví si společný vstupní příspěvek, vymyslí si název, navrhnou logo, navrhnou produkt či službu, jež následně prodávají a propagují. Účetnictví se vede jako ve standardní firmě. Cílem je samozřejmě vydělat – studentské firmy sice „netočí“ miliony, ale aspoň menší částku si pak mohou jednotliví účastníci rozdělit na konci roku. Přesvědčit o koupi musí své potencionální zákazníky a samozřejmě přežít v konkurenci ostatních studentských firem.

Kdo za studentskou firmou stojí?

Celý tento projekt zaštiťuje nezisková organizace JA Czech, která nejenže dodává (ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy) legitimitu, aby mohly firmy reálně prodávat, avšak zároveň pořádá spoustu soutěží, kde musí jednotlivé společnosti obstát v konkurenci ostatních studentských firem – takovými jsou například JA Top Logo (soutěž o nejlepší logo a videoreklamu), JA Expo (veletrh studentských firem), JA Media Cup (soutěž o největší viditelnost v médiích) a podobné. Pokud je studentská firma úspěšná v soutěži JA Expo, může postoupit až do mezinárodního finále a setkat se se s firmami ze zahraničí – JA je totiž mezinárodní organizace a s tímto projektem pomáhá ve spoustě zemích světa.

Role škol

Klíčovou roli hrají i jednotlivé školy – ty nejenže na provoz studentských firem přispívají a poskytují jim prostory, ale tým žáků vždy vede učitel, jenž usměrňuje její aktivitu.

A kdo jsme my?

Konkrétně my jsme Studentská firma Jewellence z Gymnázia, Ostrava-Hrabůvka, p.o. Vyrábíme aromatické šperky – tj. šperky s vyměnitelnými vonnými kuličkami. Proces výroby ani návrhu nebyl jednoduchý. V průběhu jsme na vlastní kůži zjistili, jak složité je přijít s něčím inovativním v dnešním světě a konkurovat levným dovozům z převážně asijských zemí. A přesně proto je studentská firma skvělá zkušenost.

Jewellence

Chcete nás podpořit, nebo se jen dozvědět více o Studentské firmě Jewellence? Navštivte náš web zde!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz