Článek
Kdo je autorem této prognostické věty asi nezjistíme, protože se jedná o tzv. lidové rčení s častou frekvencí, používanou hlavně v hospodách, restauracích a dnes můžeme říci i v pubech.
Moudrost, která vznikla, je hojně připisována postavě dobrého vojáka Švejka, z románu Jaroslava Haška neboť odpovídá poetice, která je postavě blízká. Možná odborníci na Švejka a haškologové budou tvrdit, že Hašek tuto větu napsal, ale já si netroufnu pronášet něco, co není doloženo, jako tomu bylo například u bývalého prezidenta, v souvislosti s jedním titulkem a významným filozofem.
Myšlenka, která je ve větě prezentována, je spíše zbožným přáním, které bývá vyslovováno lidmi, kteří mají ke konzumaci, téměř národního nápoje, blízko. Možná jsou to i ekonomové, kteří mají na srdci hospodářské propočty cen, odrážející se v celkové prosperitě a tudíž i řízení státu.
Nejedná se však o populismus, který vychází od lidí a je využíván politickými oponenty? Kdo byli političtí odpůrci vlády za bývalého režimu, tedy v dobách, kdy zde byl nastolen socialismus? Byli to disidenti, kteří o tomto výroku jistě věděli a přáli si, aby došlo k jeho naplnění.
Skutečnost byla taková, že centrálně řízené hospodářství, v čele s jednou stranou a vládou, přistupovalo ke zdražování postupně. Každopádně se dá doložit, že tehdejší vláda pivo zdražovala (1,70 Kčs, 2,-Kčs, 3,50 Kčs,5,-Kčs, 7,-Kčs), ale ne a ne padnout! Trvalo to přes čtyřicet let, ale dočkali jsme se!
V naději na lepší zítřky většina lidí, tehdy ještě ve společném státě s našimi blízkými Slováky, doufala, že utahování opasků, tedy i zdražování, povede k blahobytu. Autor o utahování opasků je známý a jeho vláda také padla. Jednalo se ale o ukončení volebního období, vzešlého ze svobodných voleb.
Můžeme stále obviňovat vládu ze zdražování piva? Ceny přece určují obchodníci a soukromé firmy. Dalo by se tedy používat úsloví, že obchodní společnosti nebo pivovary, které zdraží pivo, padnou. Bylo by to hodně kostrbaté rčení. Takže původní heslo už u nás neplatí? Omyl, je zde přeci ještě jeden pivovar, který je národním podnikem a o něm rozhoduje vláda. Že by naděje na zdražení piva, alespoň jedné značky?
Představitelé vlád mají různé nápady a představy, které jsou jistě motivovány samými dobrými úmysly, vzpomeňme na německé platy, ale ještě více bych zavzpomínal na úmysl zlevnit točené pivo, prostřednictvím snížení DPH. Nepovedlo se a byl to populismus tehdejšího politika. U moci se tato vláda také neudržela, i když chtěla naopak pivo zlevňovat.
Jak je tomu v současné době, chceme, aby vláda zlevnila nebo zdražila pivo? Kdo to ví, ať si odpoví. Máme milion chvilek k přemýšlení.



