Hlavní obsah
Lidé a společnost

Život s Aspergerovým syndromem: Diskriminace začíná už od školky, nekončí ani ve stáří

Foto: Pixabay

Aspergerův syndrom je porucha autistického spektra. Lidé s tímto syndromem čelí mnoha výzvám, protože ve společnosti se setkávají s velkým nepochopením.

Článek

Aspergerův syndrom (AS) je jednou z poruch autistického spektra, která ovlivňuje život člověka od raného dětství až do dospělosti. Lidé s AS čelí mnoha výzvám, zejména ve vzdělávacím systému, kde se často setkávají s nepochopením a nedostatečnou podporou. Pojďme se podívat na cestu člověka s AS od školky až po vysokou školu.

Mateřská škola: První krůčky do společnosti

Už v mateřské škole se mohou projevit první náznaky odlišnosti. Děti s AS často preferují samotu, mají problém s navazováním vztahů s vrstevníky a mohou mít specifické zájmy, které ostatní děti nesdílejí. „Honzík byl ve školce vždy trochu stranou. Místo hraní s ostatními dětmi raději počítal čísla na záchodových prkénkách nebo četl espézetky aut na parkovišti,“ řekla mi maminka čtyřletého chlapce s AS.

Bohužel, ne všechny školky jsou připraveny na práci s dětmi s AS. Některé dokonce odmítají tyto děti přijmout, jak ukazuje zkušenost jedné maminky: „V několika školkách stačilo pouze naznačit, že by mohlo jít o jisté vývojové potíže. V některých z nich se mě rovnou zeptali, jestli se nejedná o autismus. Když jsem opatrně odpověděla: ,Možná ano,‘ bylo to pro ně dostačující. Všechny se mi omluvily s tím, že na ,takové děti‘ jednoduše nemají kapacity.“

Základní škola: Výzvy a nepochopení

Na základní škole se rozdíly mezi dětmi s AS a jejich vrstevníky často prohlubují. Děti s AS mohou mít problémy s pochopením sociálních pravidel, s komunikací a s přizpůsobením se změnám.

„Ve své první škole jsem rozhodně neměl dobré podmínky. Zástupkyně k tomu tehdy přistoupila s tím, že by mě stejně musela zařadit do jiné třídy. Proč? Protože u nás ve třídě už jeden žák s nárokem na asistenta studoval. A to byl problém, ani nechci vzpomínat, jak jsem několikrát měnil školu a musel si zvykat na nové spolužáky,“ vzpomíná Matyáš, student ČVUT s AS.

Mnoho učitelů bohužel nemá dostatečné znalosti o AS a nejsou schopni nebo ochotni přizpůsobit svůj přístup potřebám těchto dětí. „Nevýhodou běžných škol je mnohdy nedostatečné povědomí pedagogů o autismu. „Navíc kvůli neochotě nebo nedostatku času často dochází k tomu, že pedagogové nedostatečně respektují nebo zcela přehlížejí podpůrná opatření, která stanovila školská poradenská zařízení.“

Střední škola: Hledání svého místa

Přechod na střední školu může být pro studenty s AS obzvláště náročný. Změna prostředí, noví spolužáci a učitelé, to vše může být zdrojem stresu a úzkosti. „Jaký byl pro vás přestup na střední školu?“ ptala jsem se Matyáše. „Bylo to náročné. Nové prostředí, noví lidé, nové předměty. Ale měl jsem štěstí na skvělé učitele, kteří byli ochotni se o AS dozvědět více a přizpůsobit svůj přístup.“

Ne všichni studenti s AS mají takové štěstí. Mnozí se setkávají s nepochopením, šikanou nebo izolací. „Vzhledem k oslabeným sociálním a komunikačním dovednostem se mohou děti s PAS stát obětí šikany, vyloučení z kolektivu, či posměchu ze stran svých spolužáků, nedokážou se s problémy svěřit rodičům či pedagogům, a tudíž nezískají potřebnou podporu či ochranu.“

Vysoká škola: Nové horizonty a výzvy

Studium na vysoké škole představuje pro lidi s AS nové výzvy, ale také příležitosti. Větší svoboda a možnost specializace ve svém oboru zájmu může být pro mnohé motivující.

Matyáš, nyní student Fakulty dopravní na ČVUT, říká: „Na vysoké škole je to jiné. Mám možnost se plně věnovat oboru, který mě zajímá. Ale stále se setkávám s nepochopením některých vyučujících.“

Potřeba vzdělávání pedagogů

Jedním z klíčových problémů, který prostupuje celým vzdělávacím systémem, je nedostatečná informovanost a neochota některých pedagogů vzdělávat se v problematice autismu.„V současné době se zvyšuje pravděpodobnost, že učitelé v základním školství budou s těmito dětmi pracovat, a proto je nanejvýš nutné, aby byli chápaví, poučení i znalí způsobů práce s nimi,“ upozorňuje odborník.

Život s Aspergerovým syndromem přináší mnoho výzev, zejména ve vzdělávacím systému. Od mateřské školy až po vysokou školu se lidé s AS potýkají s nepochopením, předsudky a nedostatečnou podporou. Je zřejmé, že je potřeba systematicky vzdělávat pedagogy v oblasti poruch autistického spektra a vytvářet inkluzivní prostředí, které umožní všem studentům rozvinout svůj potenciál.

Jak říká Matyáš: „Bez podpory bych tady možná už nebyl. Pomohla mi nejen v tvorbě modifikací vzdělávacích plánů (IVP), ale i velmi aktivní komunikací se školou.“ Je na nás všech, abychom vytvořili vzdělávací systém, který bude podporující a inkluzivní pro všechny studenty, bez ohledu na jejich diagnózu.

Zdroje:

https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/kam-zaradit-dite-s-pas-do-bezneho-nebo-specialniho-vzdelavaciho-proudu

https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/pribehy-o-zivote-s-aspergerovym-syndromem

https://sancedetem.cz/dospivani-na-spektru

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz