Hlavní obsah
Sport

Zmanipulovaný rozhodčí? VAR zatajil klíčové záběry a poškodil Bohemians

Foto: Šajtle / ChatGPT

Absurdní intervence VAR v utkání Sparty s Bohemians: Rozhodčí chybně odvolal gól po zhlédnutí videa, jehož zásadní část VAR nepřehrál. Záměrně ohnutá pravidla?

Článek

V deváté minutě otevřel skóre Vlasij Sinjavskij. Ale hlavní rozhodčí Lukáš Nehasil byl povolán k monitoru, aby přezkoumal souboj mezi domácím Martincem a útočníkem Bohemians Drchalem. Měl se dopustil faulu, který přímo vedl k útočné gólové akci.

Manipulace nebo „jen“ chyba?

Jenže záběry, které VAR poskytl rozhodčímu na hřišti, byly nejen trhané, ale i výrazně zkrácené – ukazovaly pouze závěr celého střetu. Moment, kdy Drchal zasáhl Martince do obličeje. Rozhodčí Nehasil tudíž neměl možnost posoudit celý průběh osobního souboje.

Z plného záznamu je zřejmé, že Martinec fauloval Drchala držením. V závěru ho výrazně zatáhl, čímž mu zabránil v pohybu k míči. Drchal se snažil uvolnit, rozmáchl se a při tom zasáhl soupeře lehce do obličeje. Oba hráči se v souboji dopustili drobných přestupků. Proto rozhodčí v reálu nechal hru pokračovat. Nešlo o situaci, která by vyžadovala zásah VAR, protože se nejednalo o „jasnou a zjevnou chybu“, jak vyžaduje protokol IFAB.

Souboj nepředcházel přímé gólové akci

I kdyby fauloval hlavně Drchal, nelze přehlédnout, že jeho poslední kontakt s Martincem nastal v čase 8:26. Gól Sinjavského padl až v čase 8:39. Mezi faulem a zakončením tedy uběhlo třináct vteřin. Během této doby se hra přenesla nejprve zpět na polovinu Bohemians. Teprve pak Čermák přihrál dopředu Sinjavskému, který později zakončil.

Obrana Sparty se mezitím stihla zformovat. Za balón se vrátil také Martinec. Podle pravidel IFAB má VAR přezkoumávat pouze tu fázi útoku, která přímo předchází brance. Ta začala až přihrávkou Čermáka na Sinjavského, nikoli při Drchalově souboji v jiné části hřiště.

Anketa

Měl být gól Sinjavského odvolán?
Ano
7,7 %
Ne
92,3 %
Celkem hlasovalo 1285 čtenářů.

Podle mého nešlo o přímou jasnou příčinu gólové situace, ani o zjevnou chybu rozhodčího. Podle pravidel neměl v takovém případě VAR neměl vůbec intervenovat a gól pro Bohemians měl platit. Rozhodčí tak zásadně ovlivnili utkání.

A co gól Sparty?

Druhá klíčová situace nastala ve 33. minutě. Po centru Preciada si ve vápně Bohemians vytvořil Martinec prostor, vyskočil a hlavou poslal míč do sítě. Jenže i tento gól byl po zásahu VAR zrušen. Opakované záběry jednoznačně ukázaly, že Martinec si pomohl rukama – zatáhl soupeře za paži i dres, čímž získal potřebný náskok a prostor k zakončení. V tomto případě byla intervence VAR oprávněná a odpovídala pravidlům.

Dočetli jste až sem? Podpořte autora libovolnou částkou.
Podpořte autora

Zdroje: theifab.com

web FAČR, sekce ke stažení, fotbalová pravidla

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz