Článek
Godzilla x Kong: Nové impérium – důkaz podprůměrnosti kina
Další epizoda nekončícího monsterverse okolo gigantického opičáka a radioaktivní ještěrky je nejlepší příklad, proč nám Hollywood podává téměř výhradně nekreativně prezentované a jako třikrát ohřáté jídlo chutnající filmy, jejichž děj je tak nekomplexní, že by se dal sepsat na půl stránky ubrousku. To, že Godzilla a King Kong se na plátně objevují již několik dekád bych ještě ani nepovažoval za katastrofu. Hrozný je jen způsob, jakým ty filmy jsou v dnešní době dělané. Ruku na srdce, filmy s Godzillou či King Kongem nikdy nebyly nejhlubšími výtvory filmových tvůrců, žádný ze scénářů nebyl metapsychické mistrovské dílo a děje všech snímků si podobaly víc než vejce vejci. Nejnovější díl je ale mnohem (skutečně mnohem) horší.
Jde o to, že se celý film příliš podobá jiným filmům. Je to jako by si autoři scénáře dali několikahodinový maraton různých filmů, a z nich seskládali vlastní dílo. Kong získá super rukavici, která se příliš moc podobá mocné rukavici Thanose z „Avengerů“. Ve filmu se objevuje velká skupina dalších obrovitých opic chovajících se stejně jako primáti v „Planetě opic“. No a úhlavní nepřítel našich dvou titánů se jmenuje Scar – jako z „Krále lvů“.
Dalším masivním problémem je (v mých očích) přehnaná personifikace příšer. Ani černobílé nestvůry z minulého století, jež byly hrány lidmi v kostýmech, nebyly až tak zlidštěné, jako momentální duo gigantů. Například Kong. Původně se jednalo jen o přerostlou gorilu, která se zamilovala do blonďaté ženy a chtěla klid na svém ostrově. Nyní je to statečný bojovník chodící vzpřímeněji než většina lidí, dokáže obratně pracovat se štítem a šermuje zbraněmi, jako by byl znovuzrozený Aladár Gerevich. To prostě není Kong, to je úplně jiný Kaiju, který nemá nic společného s King Kongem. To samé platí pro Godzillu, která umí najednou běžet jako Usain Bolt.
Proč nám to Hollywood dělá?
Takže… Dobrý děj? Ne. Kreativní nápady? Ani náhodou. Je tam aspoň dobrý CGI? Ale houby. CGI často vypadá jako z levné počítačové hry, a fyzika byla z nějakého důvodu hrubě ignorována. Takže proč nám to Hollywood dělá? Proč nedostaneme lepší filmy, proč jsme vždy obsypáni podprůměrnými snímky, jejichž jediným smyslem existence je omámit diváky velkými obrazy natolik, abychom si nevšimli té dějové a smyslové prázdnoty? Odpověď je bohužel velice jednoduchá… My to tak chceme.
Stačí se podívat na Rotten Tomatoes a kritiky mluví za vše. Tomatometr filmových znalců ukazuje 55 % - tedy nic moc, rajče je oprávněně shnilé. Skóre diváků je 92 % - to je neuvěřitelně dobrý výsledek, tolik nemají ani „Hanební pancharti“, „Zelená míle“ nebo „Jurský park“.
Tento nerealisticky dobrý výsledek tkví v tom, že divákům již stačí neuvěřitelně málo, aby se jim to líbilo. Je to velkolepé, jsou tam barvy, dělá to bum bác, můžu u toho jíst popkorn, tak je to super. A co si budeme říkat, taky částečně patřím do této skupiny, jenže mně obvykle stačí jeden takový díl. „Pacific Rim“ byl fajn, „Pacific Rim: Povstání“ byl odpad. „Zrození planety opic“ se mi líbil, ale každé další pokračování bylo hloupější a hloupější. Jenže většinou si lidi říkají: „Hej, to znám, tak na to půjdu znovu.“ A přesně proto nám Hollywood radši ukáže lehce adaptované, ale stále stejné příběhy se stejnými postavami dělajícími to stejné, co již dělaly stokrát, než aby producenti „riskovali“ a zkusili něco úplně nového. A to je ohromná škoda, protože nové příběhy jsou. Jen je nikdo nezrealizuje.
Zdroj:
https://www.rottentomatoes.com/m/godzilla_x_kong_the_new_empire