Hlavní obsah
Umění a zábava

Major Zeman: skvělá detektivka, nebo pouze komunistická propaganda?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Po sametové revoluci se zdálo, že už po něm neštěkne pes, ale opak se stal pravdou. Jedněmi nenáviděn, druhými milován, i to je dodnes společnost rozdělující seriál Třicet případů majora Zemana.

Článek

Když se Česká televize v roce 1999 poprvé po deseti letech od sametové revoluce rozhodla znovu odvysílat seriál Třicet případů majora Zemana, vzbudila tím velkou odezvu. Pozitivní i negativní. Tak či tak po tomto seriálu záhy skočily i televize komerční, které od té doby toto dodnes kontroverzní dílo opakují téměř nepřetržitě. Ať se to tedy některým z nás nemusí líbit, Honza Zeman je s námi pořád, stačí jen nalézt ten správný kanál, na kterém zrovna je. Jedná se však pouze o produkt normalizační propagandy, nebo jde i po umělecké stránce o skvělý seriál?

Ideologie, kam se podíváš

Celý seriál vzniknul k 30. výročí založení SNB (Sboru národní bezpečnosti) a na jeho tvorbě se přímo podílelo Ministerstvo vnitra. Natáčení navíc probíhalo mezi léty 1974-1979, tedy v době tuhé normalizace. Již z těchto skutečností je nepochybné, že o propagandu zde nouze nebude. Způsob, jakým minulý režim vnímal a interpretoval historii naší země, se ovšem v průběhu let vlády jedné strany značně měnil. Začátek 50. let se velmi lišil od let šedesátých, která s sebou přinesla krátký závan svobody a demokracie, jež byl následně ubit normalizační šedí let sedmdesátých.

Právě ona normalizační interpretace dějin celým seriálem silně prostupuje, což platí i pro díly, které většina diváků jako zpolitizované nevnímá. Dobrým příkladem může být Studna, nejslavnější a nejpopulárnější díl celého seriálu, který se na serveru CSFD těší hodnocení 87,2 % a v celé historii české i československé seriálové tvorby tak jen těžko hledá konkurenci. Tento vskutku hororový (a nepochybně skvělý) díl většině diváků utkvěl v paměti díky legendární postavě podivně se kymácejícího starého Brůny a sugestivnímu příběhu o rodinné tragédii, ke které opravdu došlo.

I z vlastní zkušenosti vím, že diváci Studnu vnímají jako jeden z nejméně propagandistických dílů. Já si myslím opak, protože ideologií to zde jen čiší. Děj se odehrává v roce 1969 a hned na začátku vidíme, že Jan Zeman, někdejší náčelník pražské kriminálky, byl v důsledku událostí pražského jara degradován, takže teď slouží na žižkovském oddělení VB. Je zde zmíněna i dodnes nevysvětlená smrt Jana Masaryka, ze které je v seriálu nepřáteli režimu nespravedlivě obviňována STB.

Pro diváka je vyvrcholením celého dílu sugestivní popis souboje otce a syna ve studni, celý díl ale ve skutečnosti končí opětovným odsouzením demokratizačního procesu pražského jara, když Zeman říká pomocníkovi VB Maštalířovi: „Jo, kamaráde. Dá nám to asi ještě dost práce, než uklidíme ten…ten svinčík po těch loňských nesmyslech a zmatcích. No ale snad to dokážeme, ne?“ Na úplném závěru je pak přímo řečeno, že Dubček padl, Stejskal, který vystřídal Zemana na pozici šéfa pražské kriminálky, musí na „kádrovku“ a Zeman se tak díky nastupující normalizaci dočká satisfakce.

Historii píší vítězové

Zmíněná Studna je však jen jedním z mnoha příkladů všudypřítomnosti ideologie prakticky v celém seriálu. Bestie, která je u diváků druhým nejpopulárnějším dílem (86 % na CSFD), je stejně jako studna inspirována skutečným příběhem. V tomto případě se jedná o příběh masového vraha Huberta Pilčíka. I tento díl je po umělecké stránce nepochybně skvěle natočený, nebyl by to ovšem Major Zeman, aby se i zde nebyla veřejně odsouzena alespoň jedna skupina obyvatel, která se přímo či nepřímo postavila poúnorovému režimu. V tomto případě se jedná o lidi, kteří se rozhodli dobrovolně opustit republiku.

Odsudek nad nimi zde vyřkne Zemanův nadřízený Kalina: „Utíkají. Naše republika jim teď po únoru [1948] nevoní. Nedivím se. Ale copak o to, ať si táhnou, ale napojují se na různé špionážní centrály a berou s sebou zlato a majetek.“ Zároveň je zde v divákovi vytvářen dojem, že lidé, kteří se po únoru 1948 rozhodli odejít za hranice, se rekrutují zejména z řad kapitalistů z první republiky: „Dovedete si představit, kolik je u nás lidí pořád ještě bohatých, posedlých zuřivou touhou dostat se ven?“

Zatímco v případě Studny či Bestie je propaganda na první pohled skryta pod napínavým a mistrně zpracovaným příběhem, seriál obsahuje i několik dílů (Klauni, Štvanice), které jsou ryze politické (nebo spíše zpolitizované) a ve kterých je historie vykládána ve shodě s normalizačním narativem 70. let. V 60. letech začal mj. proces rehabilitací řady obětí politických procesů let padesátých. Napravování (byť jen symbolickému) starých křivd však nastupující normalizace učinila přítrž, což je dobře patrné právě ve 25. epizodě s názvem Štvanice.

Právě v tomto dílu umírá Zemanův nadřízený Kalina, který, jak se dozvídáme, je „uštván“ událostmi spojenými s rehabilitačními procesy. Trapnost a absurditu celé situace ještě více podtrhují slova doktora Veselého, který o umírajícím Kalinovi prohlásí: „Přežil Španělsko, přežil koncentrák…Ty nekonečný dny a noci, kdy jsme po válce při kafi a cigaretách zakládali sbor.. Ale tohle nepřežije.“ Demokratické prvky socialismu tedy představují pro zdraví kovaného stalinisty 50. let mnohem větší hrozbu než španělská občanská válka a roky strávené v koncentračním táboře.

Kvalita rozhoduje

Jak je tedy možné, že se tento propagandistický seriál stále těší divácké oblibě? Odpověď je jednoduchá. Nespornou ideologickou patinu je zde vyvažuje (spíše však převažuje) mistrné zpracování a vynikající herecké výkony těch nejlepších herců, kteří i z těch nejvíce zpolitizovaných dílů dělají alespoň průměrnou podívanou. V případě Studny, Bestie, Kvadratury ženy a několika dalších epizod se přitom jedná o podívanou nadprůměrnou. Tehdejší režim do produkce seriálu investoval obrovské prostředky a tato investice se evidentně vyplatila.

Téměř všechny epizody seriálu jsou navíc založeny na skutečnosti, tedy více či méně známých zločinech, které se opravdu staly. Spousta detailů byla pochopitelně z různých důvodů pozměněna, přesto však celková kvalita zpracování spolu s hereckými výkony působí velice přesvědčivým dojmem. Při scéně, kdy se Stella Zázvorková v epizodě Bestie utopí v bažinách, divák nepochybuje, že se skutečně jedná o šumavské bažiny, přestože to jsou ve skutečnosti „bažiny“ barrandovské.

V seriálech typu Ulice či Ordinace v růžové zahradě si filmaři s interiéry či exteriéry velkou hlavu nedělají. Scéna, která se má odehrávat v bytě jedné z hlavních postav, zde typicky vypadá tak, že dva lidé sedí na pohovce v evidentně naprosto vybíleném bytě, před nimi je jeden stůl a na bíle zdi za nimi visí jeden obraz. V kontrastu s tímto amatérismem a neumětelstvím působí interiéry a exteriéry i takové politické agitky, jakou Major Zeman z části je, jako potěcha pro oko.

Na otázku z nadpisu tohoto článku se tedy dá diplomaticky odpovědět, že Major Zeman je tak trochu obojím. V případě některých dílů se jedná o čirou, nebál bych se říci přímo odpornou, propagandu normalizačního režimu, v případě několika jiných dílů jde o skvělou detektivku. Zbylé díly jsou pak směsicí obojího. A přestože se to některým z nás nemusí líbit, 26. díl s názvem Studna si dodnes pamatují celé generace diváků, zatímco 26. díl seriálu Ulice si (díky bohu) nepamatuje nikdo.

Zdroje:

  • CSFD.cz. Třicet případů majora Zemana - přehled epizod (odkaz ZDE).
  • CSFD.cz. Třicet případů majora Zemana - Bestie (odkaz ZDE).
  • CSFD.cz. Třicet případů majora Zemana - Studna (odkaz ZDE).
  • CSFD.cz. Třicet případů majora Zemana - Štvanice (odkaz ZDE).
  • Český rozhlas. Chlapec z lidu, který byl vždy na „správné“ straně. Z případů majora Zemana se stalo paradoxní kultovní dílo (publikováno 30. července 2020, odkaz ZDE).
  • Lidovky.cz. Český mýtus major Zeman (publikováno 15. listopadu 2008, odkaz ZDE).
  • Totalita.cz. Seriál Třicet případů majora Zemana - (odkaz ZDE).
  • Wikipedia.org. Třicet případů Majora Zemana (odkaz ZDE).
  • Wikipedia.org. Třicet případů Majora Zemana - Studna (odkaz ZDE).

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz