Hlavní obsah
Umění a zábava

Simpsonovi: Kdy se žlutá rodina změnila z kultu na karikaturu

Foto: Foto: Pixabay

Kdysi satira ostrá jako břitva, dnes spíš nostalgie ve žlutém. Jak se z kultovních Simpsonových stal seriál, který běží dál, ale už ho nikdo pořádně nesleduje?

Článek

Kdysi to byla ta nejchytřejší žlutá rodina na obrazovce. Měli jsme je rádi, i když byli líní, naivní, hluční a jedli smažené vepřové kůže. A právě proto byli tak lidsky skuteční. Simpsonovi nebyli jen kreslený sitcom – byli zrcadlem doby, rodinným terapeutem a kulturním komentářem v jednom.

Jenže někdy kolem dvacáté série se něco pokazilo. Jako když se vrátíš do oblíbené hospody a místo toho, aby tě číšník přivítal hláškou, ti bez výrazu hodí jídelák na stůl. Pořád je to to místo, co znáš, ale chuť se ztratila.

V tomhle článku se podíváme, jak Simpsonovi vznikli, kdy byli na vrcholu, a proč dnes u spousty fanoušků vyvolávají spíš povzdech než smích. A nebojte – sem tam si rýpneme i my. Protože jak by řekl Bart: „Eat my shorts!“

Zrod legendy

Když se v roce 1989 na americké televizi objevili Simpsonovi, nikdo nečekal, že tihle žluťasové se čtyřmi prsty a šišatýma hlavama přežijí víc než pár sezon. Vždyť to začalo jako pár skečů v pořadu Tracey Ullmanové – animace jak z výkresu žáka šesté třídy a humor, který si dělal srandu ze všeho, co bylo pro televizi do té doby svaté. A právě to fungovalo.

Matt Groening, jejich duchovní otec, přinesl do televize rodinu, která nebyla ideální – a právě tím byla dokonalá. Homer nebyl hrdina, Marge nebyla dokonalá manželka, Bart byl trest pro každého učitele a Lisa… no, ta byla vždycky nad věcí a o deset let mentálně starší než zbytek města.

Simpsonovi měli od začátku jasný cíl: vzít americkou každodennost, protáhnout ji mikrovlnkou cynismu a servírovat ji zpátky divákovi s věnováním: „S láskou ze Springfieldu.“ A fungovalo to. Byla to satira zabalená do žlutého kabátku – přístupná, ale ostrá. Místo ideální rodinky z reklamy na cereálie jsme dostali scénu, kde Homer škrtí svého syna, zatímco pes běhá po stole.

A hlavně – scénáře psali skuteční géniové. V týmu seděli lidé s doktoráty z Harvardu, komici, spisovatelé, matematici. Tahle show byla sice animovaná, ale nebyla pro děti. Nebo spíš: byla pro děti, ale zamilovali si ji dospělí. A to je ta největší výhra.

Zlatá éra (cca série 3–9)

Tahle fáze je pro fanoušky něco jako beatlesovská éra Simpsonů. Zhruba od třetí do deváté série fungovalo všechno. Každý díl měl nápad, pointu, vtipy na povrchu i pod ním, popkulturní odkazy, které tě nenechaly blbýho, ale ani znuděnýho.

Byly to časy, kdy se z Homera stával hrdina úplně nehrdinským způsobem. Jednou zachránil elektrárnu, podruhé s ní málem vyhodil Springfield do vzduchu. Bart byl rebel, ale takový, co tě ve třídě rozesmál, ne otrávil. A Lisa? Ta dávala celému cirkusu morální kotvu. Ačkoli i ona občas skončila v buddhistickém dilema nebo v jazzovém podzemí.

Vznikly tu kultovní epizody: Monorail, Homer ve vesmíru, Kdo zastřelil pana Burnse?, Jsem tak chytrý, jsem tak chytrý, chyt-rý, chyt-rý, D-U-M-B. Kdo ví, ví.

Simpsonovi v té době nebyli jen animovaný sitcom. Byli kulturní radar. Co se dělo ve světě, zrcadlili s brutální přesností – ale bez toho, aby moralizovali. Smáli se korporacím, televizi, Americe, sami sobě. A diváci to milovali, protože se v tom viděli. A když ne, tak aspoň poznali, komu se smát.

Humor fungoval pro děti i dospělé. Dítě se zasmálo, že Homer spadl do propasti, dospělý se pousmál, že to bylo během výletu, který chtěla Marge jako terapii manželství. Každá hláška měla dvě vrstvy. Každý díl měl srdce. A hlavně – byl napsaný s láskou. K postavám, ke světu, ke scénáři. A to šlo cítit.

Pomalu do žluta: začátek úpadku

Někdy kolem desáté série se začalo něco drolit. Ne hned a ne dramaticky. Ale víš, jak poznáš, že ti oblíbený podnik změnil kuchaře? Jídlo je pořád skoro stejné, ale už tě po něm netáhne zpátky. Tak přesně takhle začali působit Simpsonovi.

Homer přestal být „trochu jednodušší dobrák“ a začal být karikatura. Už to nebyl táta, co se snaží, ale selže – byl to náhodný blb, co dělá blbosti, protože scénář potřebuje děj. Z něžné ironie se stal absurdní chaos. A scénáře? Místo trefné satiry často jen sled scén bez pointy, jako by si postavy vyměnily osobnosti během reklamy.

V jednu chvíli ti seriál mluvil o ekologii a vlivu korporací, o dvě série později má Homer vlastní hiphopovou kariéru a děj vypadá jak z TikToku, kde to nikdo nevysvětlí, ale všichni se mají tvářit, že to dává smysl.

A Bart? Ten zestárnul bez toho, aby dospěl. Z rebela se stal opakovaný vtip. Lisa ztratila svoje vnitřní konflikty a začala sloužit hlavně jako připomínka, že autoři ještě vědí, co znamená slovo „etika“. Jenže nestačí, že to ví – musí to umět i napsat.

Najednou z toho všeho zbyly jen kulisy. Dům, škola, hospoda, Kwik-E-Mart… ale už to nebyl Springfield. Už to nebyl svět, který dýchal vlastním životem. Byla to kulisa pro „ještě jeden díl“, protože proč přestat, když to ještě sype?

Důvody, proč seriál ztratil kouzlo

Otázka není, jestli to upadlo. Otázka je, proč. A odpověď není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Nejde jen o to, že scénáristé zestárli nebo že se změnila doba. Jde o to, že se změnil celý ekosystém televize, publika i humoru.

První viník? Délka. Každý seriál má svůj přirozený dech. A Simpsonovi ho přetáhli asi o 20 sezón. Udržet kvalitu na 30+ let? Nemožné. Přijde únava materiálu, nápady se opakují, postavy se zamotají do vlastního stínu. Co kdysi byla satira, teď připomíná autoparodii.

Druhá věc? Doba se zrychlila. Když Simpsonovi začínali, byli jedním z mála zdrojů chytrého kresleného humoru. Dnes mají konkurenci, která jde na krev: Rick and Morty, South Park, Bojack Horseman. Mladší, drzejší, bez zábran. Vedle toho Simpsonovi působí jako sitcom pro nedělní odpoledne.

Třetí problém? Korektnost. V době, kdy se každá hláška analyzuje na Twitteru, je těžké dělat humor, který je ostrý a nebojí se říznout. Seriál, který se kdysi vysmíval všem bez rozdílu, teď obchází témata opatrně, jako by šlapal po vejcích. Změny jako odstranění postavy Apu nebo přeobsazení dabérů podle etnicity možná reagují na dobu, ale zároveň ztrácejí něco z původní drzosti.

A nakonec: diváci se změnili. Ti, co vyrůstali s Homerem, už mají svoje děti. A ty mají jiný vkus, jiný tempo, jiný smysl pro humor. Ale místo toho, aby Simpsonovi přirozeně skončili a odešli se ctí, zůstali… a pokusili se zavděčit všem. Výsledek? Neurazí. Ale ani nenadchnou.

Simpsonovi dnes

Simpsonovi pořád běží. Pořád vycházejí nové díly. Pořád mají sledovanost. Ale upřímně – kdo to dneska ještě sleduje s radostí? Ne ze zvyku, ne proto, že „už jsem viděl všechny ostatní díly“ – ale opravdu s tím pocitem, že tě čeká půlhodina chytrý zábavy?

Změnily se i samotné postavy. Apu zmizel, protože podle části publika představoval stereotyp. Hank Azaria už nemluví několik „barevných“ postav, protože takový je teď trend. Některé změny jsou pochopitelné, jiné působí spíš jako alibistický úklid než opravdová reflexe. Satira, která kdysi rýpala do všech bez rozdílu, se teď bojí někoho urazit – a to je pro Simpsonovy jako sebrat Krustymu cigáro a rum.

Tvůrci se mezitím snaží o „modernizaci“. Epizody o influencerech, kryptoměnách, woke kultuře. Jenže všechno to působí, jako když si táta oblékne mikinu a snaží se mluvit jako Gen Z: snaživě, ale trapně.

A i když občas přijde díl, který překvapí a připomene, proč jsme si tenhle seriál zamilovali, zbytek sezóny ho hned zase pohřbí. Ne proto, že by to bylo špatně udělané. Ale proto, že to už nemá duši.

A tak vzniká paradox: seriál, který kdysi utvářel generaci, dnes přežívá hlavně jako nostalgický objekt. Je to jako když jedeš do zábavního parku, kde jsi byl jako malý. Všechno vypadá stejně – jen ty už víš, že duchové v „strašidelném domě“ jsou lidi v kostýmech.

Co zůstává

Přes všechno, co bylo řečeno, je třeba říct jedno: Simpsonovi nám dali víc, než většina televizní tvorby vůbec kdy zvládla. Bez nich by neexistovala celá generace animovaných seriálů, které dnes považujeme za samozřejmé. Bez nich by nebyl Family Guy, Futurama, ani Rick and Morty. A rozhodně by neexistovala ta zvláštní kategorie diváků, kteří si z dětství nepamatují ani adresu babičky, ale dokážou odříkat hlášky z Homer kontra New York nazpaměť.

Navíc – i když nové díly už třeba nesledujeme, Simpsonovi žijí dál. V memech, ve starých VHSkách, v nekonečných reprízách na Prima Cool. Jsou jako jazyk – někteří ho aktivně mluví, jiní ho jen občas slyší, ale všichni mu rozumí.

A možná že to je nakonec jejich největší síla. Ne v tom, že běží dál. Ale v tom, že nám zůstali ve vzpomínkách jako něco, co mělo hloubku pod žlutým povrchem. Jako rodina, která byla stejně rozhádaná, popletená a uječená jako ta naše – ale přesto jsme se k ní vždycky rádi vraceli.

Ať už skončí kdykoli (jestli vůbec), jedno je jisté: Springfield přežije. Možná ne v nových dílech. Ale v těch starých, co známe nazpaměť. A kde se ještě pořád Homer snaží být dobrým tátou, Bart vymýšlí lumpárny, Lisa řeší etiku a Marge to celé drží pohromadě. Stejně jako kdysi my, když jsme u toho seděli s chipsama a čekali na znělku.

Anketa

Sledujete ještě nové díly Simpsonových?
Jasně, pořád mě to baví.
40 %
Jen občas, spíš ze zvyku.
12 %
Ne, skončil(a) jsem u těch starších.
36 %
Už dávno je to mrtvý seriál.
12 %
Celkem hlasovalo 25 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz