Hlavní obsah
Věda a historie

Templáři a pátek 13.: razie, mýty a skutečný původ pověry

Foto: RootOfAllLight, Public Domain, Wikimedia Commons

13. října 1307 přišla razie, která zlomila páteř templářům. Odtud se často odvozuje „nešťastný pátek 13.“ – jenže původ pověry je nejasný a masově ji prosadil až román z roku 1907. Co jsou fakta a co až pozdější legenda?

Článek

Když se po první křížové výpravě otevřela cesta poutníkům do Jeruzaléma, cesta to nebyla ani zdaleka bezpečná. Skupina západoevropských rytířů vedená Hugem z Payns nabídla jednoduché řešení: spojit řeholní kázeň s ochranou na cestách. Zrodil se řád, který sám sebe nazval „Chudí rytíři Krista a Šalomounova chrámu“. Sídlili přímo na Chrámové hoře v prostorách mešity al-Aksá, tehdy považované za místo Šalomounova chrámu – odtud jméno „templáři“.

Na začátku nešlo o velkolepou armádu, spíš o malou družinu s jasným posláním: chránit poutníky a doprovody. Podporu získali od jeruzalémského krále Balduina II. a od patriarchátu, což jim v Levantě otevřelo dveře a autoritu. V Evropě ale potřebovali víc než jen pověst odvahy – potřebovali církevní razítko a pravidla. Tady vstupuje do příběhu cisterciácký opat Bernard z Clairvaux: obratný teolog i mistr přes přesvědčování. Jeho slavný text „Chvála nového rytířstva“ (De laude novae militiae) řád obhájil jako legitimní „mnišství mečem“, ne jako výstřelek válečníků, kteří si oblékli kukly. Bernard pomohl z templářů udělat přijatelnou – a brzy i obdivovanou – součást křesťanského světa.

Klíčový moment přišel na koncilu v Troyes 13. ledna 1129, kde se sešla špička francouzského kléru a zástupci řádu v čele s Hugem z Payns. Zde byla schválena „Řehole chrámu“ (Latin Rule) – praktický manuál života, kde se mnišské sliby chudoby, čistoty a poslušnosti kombinovaly s vojenskou službou. Od této chvíle měli templáři nejen pověst, ale i oficiální rámec: co smí nosit, jak se modlit, jak bojovat a komu odpovídají. (V některých pramenech se objevuje dřívější datace 1128; moderní literatura však jako den koncilu uvádí právě 13. 1. 1129.) Právě tady se „družina ochránců“ změnila v řád s pevnými pravidly a evropským dosahem.

Schválení v Troyes nebylo jen teologickým gestem. Otevřelo cestu k dalším papežským privilegiím, na nichž templářská architektura moci vyrostla – přímá podřízenost papeži, vlastní kaple, výjimky z desátků a právo přijímat dary napříč křesťanstvem (tato privilegia dovršila bula Omne datum optimum roku 1139). Už v první třetině 12. století tak vznikl unikát: vojenský řád s mnišskou disciplínou a celoevropskou podporou, který se stal symbolem ochrany poutníků i zájmů latinského Východu.

Jak templáři fungovali

Templářský život byl postavený na mnišských slibech chudoby, čistoty a poslušnosti – ale ne v klášterním tichu. Byla to řeholní regule uzpůsobená boji: pevně daný denní řád, společné modlitby, práce a výcvik, přísná skromnost v jídle, oděvu i majetku. Rytíři i seržanti odevzdávali svůj majetek řádu; nesměli vlastnit nic „pro sebe“. Vojenské výpravy se plánovaly s mnišskou přesností a kázní, která vynikala právě tam, kde světské družiny často selhávaly – ve financích, v logistice i v podřízenosti rozkazům.

V hierarchii stál velmistr, pod ním senešal, maršálek (vojenské velení), komturové (správa domů a statků) a důvěryhodní úředníci pro finance a zásobování. Na Blízkém východě tvořili jádro rytíři a seržanti, v Evropě zase síť komturií, která řád živila a zajišťovala jeho operace: shromažďovala dary, spravovala půdu, vedla dílny i stáje a připravovala konvoje lidí, peněz a materiálu na východ. Právě tohle spojení přísné řeholní disciplíny a vojenské organizace vysvětluje, proč templáři působili navenek „jinak“ než běžné šlechtické družiny.

Rozhodující zlom pro jejich postavení přinesly papežské listiny. Bula Omne datum optimum (1139) papeže Inocence II. řád formálně potvrdila a vyňala ho z moci místních biskupů – templáři byli od té chvíle přímo podřízeni papeži. To v praxi znamenalo, že spor s diecézní autoritou se řešil v Římě, ne na provinční synodě. S nezávislostí šly ruku v ruce konkrétní výsady: vlastní oratoře a kaple, právo sloužit bohoslužby uvnitř řádových domů, výjimky z některých církevních dávek (včetně vybraných desátků) a možnost přijímat dary bez prostřednictví diecézních úřadů. Navazující listiny (1144 a 1145) tuto autonomii rozšířily: templáři získali právo volně vybírat almužny po křesťanském světě a mít vlastní kaplany a hřbitovy, takže liturgický život řádu nebyl odkázán na dobrou vůli okolního kléru.

Tato „papežská výjimka“ nebyla formalitou – byla denním nástrojem. Když templářská kolona vezla peníze a zásoby přes několik diecézí, nepotřebovala znovu a znovu žádat o povolení a platit místní poplatky. Když komturie vedla soudní spor o darovaný statek, opírala se o privilegium přímého odvolání do Říma. A když bylo nutné rychle rekrutovat lidi a prostředky pro výpravu, řád šel napříč hranicemi a bez zdržení.

Vnitřní kázeň odpovídala tomuto zvláštnímu statutu. Habit byl strohý (na východě bílý plášť rytířů, seržanti tmavší), jídlo jednoduché, zábavy a přepych zakázané. Templáři neměli „osobní“ slávu – úspěch patřil řádu, selhání bylo věcí poslušnosti. Když přijeli do města, nešili si vlastní byznys, ale plnili úkol domu; když šli do bitvy, řídili se signály a stanoveným pořadem, ne okamžitou náladou vůdce. Tím se lišili od družin, kde autorita velmože držela vše silou osobního vztahu; templáři fungovali jako instituce.

Navenek se tato přísnost projevila i v symbolice. Plášť s křížem (červený se ustálil až později během 12. století) nebyl módním doplňkem, ale znamením pravidel, která nositele zavazovala: žádná kořist „do kapsy“, žádné rytířské předvádění, žádné hazardování s koňmi a výzbrojí řádu. Poslušnost, skromnost a připravenost ke službě – to nebyla hesla na pergamenu, ale každodenní praxe, kterou vynucoval jak řádový soud, tak prostá realita života na hranici.

Foto: Marco Zanoli, CC-BY-SA-4.0, Wikimedia Commons

Mapa templářských domů v Evropě kolem roku 1300

Ekonomika a „bankovnictví“ řádu

Templářská síť domů (komturií) napříč Evropou fungovala jako pevná logistická kostra: přijímala dary, spravovala statky a zajišťovala přesuny lidí, zboží a hotovosti mezi Západem a Levantou. Neválečná většina členů řádu obsluhovala rozsáhlé hospodářské zázemí, díky němuž bylo možné plánovat výpravy i zásobování dlouho dopředu – bez improvizace a bez závislosti na místních pánech.

Na této infrastruktuře vyrostly i finanční služby. Poutníci, kupci i panovníci si u templářů ukládali vklady a nechávali převádět peníze mezi jednotlivými domy; řád vystavoval písemná potvrzení umožňující vyzvednout depozit v jiné zemi. Moderní literatura to popisuje jako ranou formu „směnek“ či letters of credit – praktické řešení, jak necestovat s hotovostí a minimalizovat riziko loupeží. Britannica výslovně uvádí, že templáři zavedli systém účtů a „šeků“/listin, který „položil základy moderního bankovnictví“.

Význam londýnského „Temple“ ukazuje, jak daleko to došlo ve vztahu ke státům. Chrámový kostel v Londýně sloužil ve 13. století jako královská pokladnice a úložiště listin, protože templářský dům nabízel bezpečí, účetnictví i mezinárodní převody. To, co bychom dnes nazvali „cross-border settlement“, řád prováděl mezi Londýnem a Paříží rutinně – nejen pro poutníky, ale i pro krále.

Konkrétní příklad takového převodu zachycuje ekonomický výzkum: roku 1235 nařídil anglický král Jindřich III., aby se z londýnského Templu v několika ročních splátkách poukázely prostředky do Paříže a odtud dál hraběti z La Marche. Templáři tím de facto zprostředkovali přeshraniční platbu mezi korunami – se záznamem v účtech a kontrolou plnění.

Tahle „finanční vrstva“ z templářů neudělala banku v moderním právním smyslu, ale prakticky nabízeli správu vkladů, bezpečné úschovy, převody mezi filiálkami, úvěrové zálohy a clearing pro velké klienty (včetně krále). Důvěra k řádu stála na kombinaci reputace, mezinárodní přítomnosti a tvrdé disciplíny: je snazší svěřit daňové výnosy instituci s vlastní sítí, než je vozit přes kanál na vozech. Temple v Londýně proto po část 13. století hostil nejen peníze, ale i královské účty a citlivé listiny.

Aby to fungovalo, templáři vedli přesné účetnictví a standardizovali dokumenty. Převzetí depozitu, převoz, výdej v jiné komturii – všechno bylo podloženo listinami, jejichž obsah mohl být v případě sporu doložen. Wikipedia to shrnuje jako „inovativní finanční techniky“ s rozsahem téměř tisíce domů a pevností, které propojením vytvořily „ranou formu bankovnictví“. Tímto rámcem se vysvětluje i pozdější blízkost k panovnickým financím – blízkost, která v případě Filipa IV. ve Francii vytvořila zároveň nebezpečné pokušení.

Proč došlo k obratu

Na přelomu 13. a 14. století byl francouzský dvůr drahý, války nákladné a královská pokladna napjatá. Filip IV. „Sličný“ už dřív sahal k mimořádným zdrojům – sporem s papežem, mimořádnými daněmi, roku 1306 vyhnáním židovských komunit a zásahem do jejich majetku. V téhle logice působila templářská síť jako lákavý cíl: měla trezory, účty, mezinárodní dosah a zároveň stála mimo běžnou světskou kontrolu. Motiv peněz se s mocenským kalkulem protnul – zlikvidovat autonomního hráče a přesměrovat jeho zdroje.

Rozhodnutí udeřit přišlo v pátek 13. října 1307. Král rozeslal tajné instrukce svým úředníkům po celé Francii, aby za svítání provedli souběžné zatýkání templářů, včetně velmistra Jacquese de Molay v pařížském domě řádu. Úder byl koordinovaný, právně i mediálně připravený: rychlé vazby, zestavení obvinění a převzetí klíčových domů a archivů. Tento jeden den zlomil páteř řádu ve Francii a nastavil tón pro zbytek Evropy.

Filipův krok nebyl spontánní. Předcházelo mu systematické budování podezření a práce s odpadlíky od řádu – dost materiálu na to, aby král mohl tvrdit „státní nutnost“. Moderní syntézy připomínají, že důvody zásahu zůstávají kombinací obav z moci řádu a chronického nedostatku hotovosti na dvoře; ať už převažovalo kterékoliv, výsledek byl stejný: politicky motivovaná kriminalizace a majetkové zisky pro korunu. Církevní snaha templáře chránit nebo reformovat nedokázala královský tah zastavit.

Z dnešního odstupu je vidět i chladná technika provedení. Souběžné razie minimalizovaly možnost odporu či přesunů pokladů; následné královské výslechy pod civilní autoritou vytvořily „hotová fakta“, která pak papežská kurie musela dohánět. V prvních dnech a týdnech padaly desítky a stovky zatčení, v Paříži i v provinciích, a narativ o „prohnilém řádu“ získal z královských kanceláří punc neodkladnosti. Dawn raids, jednotný scénář, rychlá propagace – ukázka politicko-právní operace.

A právě tady se propojuje ekonomika s mocí: templářská autonomie, která dřív usnadňovala převody a logistiku, se změnila ve slabinu. Co bylo výhodou proti roztříštěné diecézní moci, to šlo jedním rozkazem paralyzovat – centralizovaná síť je skvělá, dokud nepřijde centralizovaný zásah. Filip získal kontrolu nad domy, sejfy a dokumenty na svém území a přenesl tlak na Řím, aby převzal zodpovědnost za „očistu“. Výnosy z konfiskací a správy majetků – i kdyby ne přímo poklad – představovaly reálný finanční přínos pro monarchii v krizi.

Tímto krokem se původně „vnitrocírkevní“ problematika poslušnosti a víry stala státně-bezpečnostním případem. To podstatné je, že pátek 13. října 1307 nepadl z nebe: byl vyústěním let tlaku na finance království a snahy zkrotit hráče, který měl peníze, síť a privilegia – ale neměl patrona na královském dvoře. Od této chvíle se děj přesouvá k obviněním a procesům, v nichž se bude hrát o to, zda obraz „heretiků“ obstojí mimo královské výnosy.

Obvinění a procesy

Francouzská královská akce z října 1307 se okamžitě přelila do výslechů, v nichž se opakoval jeden motiv: popření Krista a „znesvěcení kříže“ při přijetí do řádu, vedle toho uctívání „idolu“ (později spojovaného s „Bafometem“) a „neslušná“ iniciační gesta. Vyšetřování vedli královští úředníci a inkvizitoři, tortura byla nástroj, nikoli výjimka – a právě pod nátlakem přicházela rychlá přiznání, často následovaná pozdějšími odvoláními. Souhrn obvinění i průběh francouzské fáze procesu shrnuje moderní literatura a encyklopedie; v jádru jde o několik nejčastějších bodů, nikoli o desítky „exotických“ variací, které se objevily až v rozšířených soupisech článků obžaloby.

Reprezentativně zůstávají dva motivy: zaprvé rituál „zapření“ a plivnutí na kříž (při němž někteří svědci dodávali, že to jde „jen slovy, ne srdcem“), zadruhé údajná úcta k hlavě/idolu – „Bafometu“. Žádný takový idol nikdy nebyl předložen; „Bafomet“ je v pramenech nejednoznačný a část historiků jej čte spíš jako termín z výpovědí, který královská strana nafoukla do skandálního symbolu. Z pramenů je zjevné, že systematické používání donucovacích prostředků ve francouzské jurisdikci přineslo masové přiznání vin, jejichž věrohodnost je problematická právě kvůli způsobu, jak vznikla.

Na druhé straně papežská komise – když se k ní po nátlaku krále konečně dostali i hlavní představení – postupovala jinak. Chinonská listina (17.–20. srpna 1308) zachycuje, že **papež Klement V. po výslechu a vyjádření lítosti udělil velmistru Jacquesi de Molay a dalším představeným absoluci z herezenavrátil je do církevního společenství. Dokument byl po staletích znovu identifikován v Vatikánském apoštolském archivu a roku 2007 oficiálně publikován v edici Processus contra Templarios – klíčový kus skládačky, který komplikuje představu o „papežem potvrzených hereticích“.

Foto: Public Domain, Wikimedia Commons

Chinonský pergamen (1308)

Francouzské řízení ale běželo dál svým tempem. V Paříži v roce 1310 došlo k exemplárnímu aktu: 54 templářů, kteří po předchozích přiznáních své výpovědi odvolali a trvali na obhajobě řádu, bylo upáleno jako „navrátivší se“ (relapsní) heretici. Tento zásah – organizovaný v rámci francouzské církevní správy pod tlakem dvora – zlámal odpor a většina obviněných už dále „nezlobila“. Událost je doložena v syntézách (History Today, novější encyklopedické přehledy) i v odborné literatuře o procesu; číslo „54“ se stabilně vrací v historických souhrnech.

Z metodického hlediska dnešní historiografie vnímá francouzskou fázi jako model „předem napsaného“ procesu, v němž politická vůle (a finanční motivace) formovala výběr obvinění i podmínky výslechů. Britannica výslovně uvádí, že tortura byla systematicky využívána k vynucení přiznání; přitom sama církevní komise ve Chinonu – bez přímého královského tlaku – došla k absoluci vrcholných představitelů z hereze (nikoli k „omluvě všeho“, ale k teologicko-právnímu rozvázání nejtvrdšího bodu obžaloby). Napětí mezi francouzskou státní mocí a papežským řešením je pro porozumění závěru příběhu klíčové.

Když se v březnu 1314 de Molay i Geoffroi de Charney na veřejnosti odvolali od svých dřívějších přiznání a prohlásili je za vynucená, byli odsouzeni jako relapsní heretici a upáleni v Paříži. Tento dramatický závěr se často chybně spojuje se „soudem o herezi“ jako takovým – ve skutečnosti šlo o trest za „návrat do hereze“ po odvolání přiznání, což v dobovém právu znamenalo tu nejtvrdší sankci. Z hlediska dějin procesu to spíše potvrzuje, že francouzská moc dotáhla svůj narativ do konce i proti papežským náznakům smířlivějšího řešení.

Co zůstává z „katalogu obvinění“? Při opatrném čtení pramenů je velmi pravděpodobné, že část rituálních „záporných“ gest (např. „zapření slovy“) mohla existovat jako zkouška poslušnosti či psychologická průprava; z ní ale nelze bez dalších dokladů vyvozovat rozsáhlou herezi či „uctívání démona“. Idol „Bafomet“ zůstává nedoložený artefakt, jehož sláva vyrostla z výslechových protokolů, ne z nalezených předmětů. Naopak konzistentní je důkaz o tlaku a donucení ve francouzské větvi řízení – a právě to vysvětluje prudké rozdíly mezi ranými „lavinovými“ přiznáními a pozdějšími obhajobami před papežskými komisemi.

Verdikt církve a osud řádu i majetku

Rozuzlení přišlo na koncilu ve Vienne (1311–1312), kde papež Klement V. – pod silným politickým tlakem – sáhl k administrativnímu řešení: ne odsuzující dogmatickému „dekretu o herezi“, ale k „potlačení“ řádu jako instituce. Kulminací byla bula Vox in excelso22. března 1312, která řád Templářů formálně zrušila („suppressionem et abolitionem ordinis“). Následné listiny pak řešily, co bude s lidmi a s majetkem.

O majetku rozhodla především bula Ad providam2. května 1312: veškeré templářské statky měly přejít k johanitskému řádu (Hospitálci), aby sloužily původnímu účelu – obraně víry a pomoci ve Svaté zemi. V praxi to ale nebyl jednorázový „převod účtem“, nýbrž dlouhý a často konfliktní proces, který se táhl roky a lišil se země od země.

Ve Francii – kde zásah začal – došlo k rychlé královské správě templářských domů a pokladen, přičemž část výnosů skončila fakticky u koruny, než se cokoliv předávalo johanitům; právě tato realita stála v napětí s papským „modelovým“ řešením. Tón určila politika dvora, ne účetní ideál římských listin.

V Anglii převod brzdily inventury, soudy a místní zájmy: ještě v roce 1338 (slavná zpráva převora Philipa de Thame) měli Hospitálci v řadě případů jen nominální kontrolu nad bývalými templářskými statky a příjmy. Papírové „Ad providam“ tak naráželo na patnáct let reality účtů, nájmů a sporů.

Na Iberii se vyjednala řešení „po svém“. V Aragonu vznikl řád Montesy jako domácí nástupce pro správu templářského dědictví. V Portugalsku král Dinis prosadil, aby se tradice i statky převedly do nově vytvořeného Řádu Kristova – přímé podřízení cizímu velmistrovi v Rhodu by totiž soustředilo pevnosti a hranice mimo kontrolu Lisabonu. Výsledek: johanitský princip respektován, ale skrze nové iberské instituce.

Souhrnně: církev řád rozpustila (Vox in excelso) a určila převod aktiv (Ad providam), ale implementace byla politikum. Tam, kde vládl silný panovník s vlastním zájmem (Paříž), postupoval převod po jeho linii; kde dominovalo právo a majetkové zvyklosti (Anglie), táhl se roky; kde hrály roli pohraniční války a suverenita (Iberie), vznikly národní „nástupnické“ řády. Papír z Říma dal rámec, státy rozhodly o detailu.

Legenda o „pátku 13.“

Pověra o nešťastném pátku 13. působí, jako by byla stará „odjakživa“, ale její příběh je spíš mozaika než jediná přímka. Spojit ji přímo s razií proti templářům 13. října 1307 je oblíbené vysvětlení, ne však prokázaný původ. V evropské tradici se dlouho překrývaly dva motivy: nedůvěra k pátku (post, ukřižování) a obava z čísla třináct (poslední večeře, severské báje). Teprve novověká a moderní kultura z nich udělala pevnou dvojici.

Rozsahové „vylítnutí“ do mainstreamu přišlo až s masovou mediální kulturou. National Geographic upozorňuje na román „Friday, the Thirteenth“ (1907) od Thomase W. Lawsona, který pomohl pověru popularizovat u amerického publika, a odtud se motiv rychle šířil tiskem i reklamou. History.com to shrnuje střízlivě: původ je „nejasný“ a templáři jsou jen jedna z pozdějších teorií, která se ujala proto, že nabízí dramatický historický háček.

Ve 20. století pověru zacementoval film a televize: novinové sloupky „pátek třináctého“ jako magnet na kuriozity, hororové značky a popkulturní narážky. Moderní publikum si tak často spojuje „pátek 13.“ spíš se scénami z kina než s kronikami z počátku 14. století. Výsledkem je efekt ozvěny: čím víc se spojení opakuje, tím „pravdivěji“ působí – i bez jednoho jasného historického pramene.

V akademickém shrnutí tedy platí: templářská razie v pátek 13. října 1307 je pozoruhodná shoda, nikoli prokazatelný začátek světové pověry. Tradice „nešťastného pátku“ a „nešťastné třináctky“ existovaly různě a roztříštěně; šíře a pevnost spojení vznikly až v moderní době, kdy je umocnily romány, tisk a film. (National Geographic; History.com)

A v recepci templářského příběhu? Zatýkání z roku 1307 se stalo kulturní metaforou „zákeřného pátku třináctého“ – výkladově přitažlivou, ale historicky volnou. Kdykoli se dnes tenhle den blíží, titulky nabízejí šťastné i nešťastné příběhy; templáři v nich přežívají jako dramatická pointa, ne jako faktický zdroj pověry.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz