Hlavní obsah
Víra a náboženství

Svatí byli původně všichni křesťané a kde se to zvrtlo

Foto: Cimabue, Public domain, via Wikimedia Commons

Sv. František z Assisi

Biblický koncept svatého se neomezuje na zvrhlou představu jednoho výjimečného jedince, který si za ostatní odnese jejich problémy.

Článek

Podle římskokatolického učení jsou svatí lidmi, kteří se prokázali výjimečně dobrými skutky, již zemřeli a není tedy o jejich osobnostní ryzosti pochyb. Církev je vždy uzná až po pečlivém procesu, který připomíná výběr špičkového manažera v globální firmě. Ať je tomu jakkoli, nemůžete být v církvi svatý, dokud nejste v Pánu.

Biblický pohled na svaté

Bible, původně základní učebnice křesťanů, učí ale něco úplně jiného. Svatými se to v Novém zákoně jen hemží. Počínaje Ježíšem, o kterém se mluví jako o:

Co je ti do nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi. Jsi Svatý Boží.
Evangelium podle Marka

Andělé jsou v Bibli nazýváni svatými:

Odpověděli: „Posílá nás důstojník Kornélius a bezúhonný muž, který se bojí Boha a má dobrou pověst v celém židovském národu. Svatý anděl mu předal pokyn od Boha, aby tě zavolal do svého domu a vyslechl si tvá slova.
Skutky apoštolů

A konečně, podržte se, všichni křesťané jsou v Bibli svatí.

Petr procházel všudy a přišel také k svatým [hagious], kteří bydlili v Lyddě. V Joppě byla učednice jménem Tabita [která zemřela]. Obrátil se [Petr] k mrtvole a řekl: ‚Tabito, povstaň!‘ Ona otevřela oči, a když uviděla Petra, posadila se. Podal jí ruku a postavil ji. Pak zavolal svaté a vdovy a postavil ji před ně živou.
Skutky apoštolů

Zde vidíte kontrast mezi živými a mrtvými křesťany. Ti živí jsou se železnou pravidelností nazýváni svatými. Tehdejší křesťané měli do puntíku splňovat standardy svatosti a rozhodně se nemohli ohánět svou chybovostí, nedokonalostí a malostí, jak to dělají ti dnešní.

Apoštol Pavel se neustále obrací na křesťany jako na skupinu svatých:

Pavel, z vůle Boží apoštol Krista Ježíše, a bratr Timoteus církvi Boží, jež jest v Korintě, spolu se všemi svatými [hagious], kteří jsou v celém Řecku. Pozdravte se vespolek svatým polibkem. Pozdravují vás všichni svatí.
Dopisy Korinťanům

S uznáním za svaté tedy rozhodně nemuseli křesťané vůbec čekat až na svou smrt.

Církevní nauka o svatých

Očividně tedy církev nečerpala nauku o svatých a její interpretaci z Bible. Otázkou je, kde ji tedy vzala. Katolická encyklopedie k tomu říká:

Je tedy marné hledat ospravedlnění kultu ostatků ve Starém zákoně; ani v Novém zákoně se ostatkům nevěnuje velká pozornost. Zdá se, že Origenes [církevní „otec“] pokládal tuto zvyklost za pohanskou známku úcty k hmotnému předmětu.
New Catholic Encyclopedia

Uctívání svatých po jejich smrti nemá v Bibli žádné opodstatnění. Zjevně pochází ze starověkých pohanských kultů. Svaté uctívá s velkou vervou ší'itská odnož islámu a samozřejmě bylo populární mezi některými jinými náboženstvími. V islámu je rovnítko mezi svatý = mučedník a je docela možné, že odtud vítr fouká. Na základě mezikulturního přenosu se svatí z Persie snadno přes Byzanc přenesli do Říma.

Svatozář světců, odkud ji církev vzala

Katolická encyklopedie k tomu říká:

Nejběžnějším symbolem všech svatých je nimbus (obláček), zářivý ohraničený útvar obklopující hlavu světce. Jeho původ je předkřesťanský a příklady toho se nacházejí v helénistickém umění s pohanskou inspirací; svatozář se používala, jak dokládají mozaiky a mince, pro polobohy a božstva, jako byli Neptun, Jupiter, Bakchus, a zejména Apollo (bůh slunce).
New Catholic Encyclopedia

Je pravda, že Římané z mnoha křesťanů udělali mučedníky, nicméně ti nebyli po své smrti v raném období křesťanství uctíváni. To, že křesťan položí za svou víru život, se od něj automaticky očekávalo a neměl za to čekat nějaké vavříny vítězů. Náboženskou úctu prokazovanou ztrápeným a zmučeným svatým vidíme právě v perské verzi islámu. Pokud jde o umělecké ztvárnění svatých se svatozáří, tam si pozdější křesťané vypomohli tím, co viděli v helénistickém prostředí, jak potvrzuje Britannica:

V helénistickém a římském umění se sluneční bůh Hélios a římští císaři často objevují s korunou paprsků. Rané křesťanské umění se té formě vyhýbalo kvůli jejímu pohanskému původu, ale křesťanští císaři přijímali pro své oficiální podobizny prostý kruhový nimbus. Od poloviny 4. století byl i Kristus zobrazován s tímto císařským označením. Teprve v 6. století se svatozář stala obvyklou pro Pannu Marii a jiné svaté.
New Encyclopædia Britannica

V prvním století se za svaté pokládali všichni křesťané, i ti živí, jak dokládá Bible.  Žádnou svatozáří se nehonosili ani nebylo ve zvyku vystavovat na odiv jejich utrpení. Tyto zvyklosti přejala církev až během pozdějších staletí z jiných kulturních okruhů. Z původních křesťanů, kteří splývali se svatými, se v pozdějších staletích jejich svatost přesunula jen na jejich úzkoprofilovou skupinu určenou církví, a jejich svatost musela vždy stvrdit smrt, nejlépe mučednická. V uměleckých zobrazeních tito jedinci získali svatozář a portréty v útrpném provedení.

Vidíme, že původně křesťanské učení o svatosti dostalo později ráz pohanského kultu a většinoví křesťané byli postupem času zbaveni svatosti, zatímco od svatých se začala mučednická smrt přímo očekávat. Zřejmě k tomu měla církev nějaký hodně silný motiv a je otázka, zda to byl důvod dobrý a dobře míněný.

Svatí jako přímluvci

V prvopočátcích křesťanství bylo nemyslitelné, aby se křesťané modlili k Bohu skrze nějakého svatého. Ježíš se explicitně vyjádřil, jak má křesťanská modlitba vypadat:

Já jsem cesta a pravda a život; nikdo nepřichází k Otci leč jen skrze mne. Budete-li zač prositi ve jménu mém, učiním to.
Evangelia

Katolická encyklopedie proto přiznává:

V Novém Zákoně je obvykle každá modlitba, soukromá i veřejná liturgická modlitba, adresována Bohu Otci skrze Krista.
New Catholic Encyclopedia

Původně patrně nedocházelo k tomu, že by se křesťané modlili skrze někoho jiného než Krista a podle Kristova vyjádření by modlení se ke svatým bylo v rozporu s jeho učením, přestože tuto situaci explicitně nevyjadřuje, protože svatí jako existují dnes tehdy neexistovali. Na místě je tedy otázka, zda modlící se ke svatým jsou pořád ještě skutečnými křesťany v pravém slova smyslu, nebo se spíše jedná o pohanství převlečené za křesťanství. Učení Bible by tomu nasvědčovalo.

Zdá se, že spolu se snižujícími se mravními a duchovními požadavky na křesťany způsobenými rozšiřující se základnou věřících došlo k vyčlenění úzké skupiny křesťanů, na které ostatní vložili svou vlastní zodpovědnost za to, aby v jejich zastoupení žili slušně, prožívali utrpení a komunikovali s Bohem, a za odměnu jim za to předali status svatých a pozici uctívaných celebrit, ale až po smrti, aby nezastínili jiné hodnostáře.

Zajímalo by mne, co by na toto šalamounské řešení řekl sám Kristus.

Zdroje:

Bible, textová analýza

Kolektiv. New Catholic Encyclopedia. 1967. McGraw Hill.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz